Janin Caddy
Janin Caddy
Olipa kerran vuosi 1997 ja Jani oli lähdössä kesällä armeijaan. Tuolloin miehellä oli ikää 19 vuotta ja Volkswagen Caddyllä sitä oli 12 vuotta.
Jorma oli ostanut vuonna 1995 Caddyn ajatuksenaan saada käyttöauto, joka olisi halpa ylläpidettävä ja jolla olisi Passattia parempi kuljettaa suurikokoista tavaraa. Tosin bensarohmu 1,8-litrainen kaasutinmoottori olisi vaihdettava ensin pieniruokaiseen dieselmoottoriin. Aikaa ei vain meinannut riittää, joten Caddy joutuikin melko pian seisomaan Hollolan Salpakankaalla sijaitsevan hallin pihalle.
Aina välillä auto pääsi sisälle halliin, mutta sitten se taas jouduttiin siirtämään ulos kiireellisempien töiden tieltä.
Hallirakennuksen päädyssä oli talonmiehen asunto, jossa asuin vuokralla. Hallille oli siis mukavan lyhyt matka, jonka jopa minä jaksoin kävellä hengästymättä. Alkuvuodesta 1997 sitten sovimme Jorman kanssa, että tästä 180 tkm ajetusta Caddystä voisikin tulla mulle ensimmäinen oma auto, joten projektin vetovastuu siirtyi minulle. Caddy on 1985-vuosimallinen ja se oli ollut kaikesta päätellen työkaluna ilman isompaa huolenpitoa. Lommoja ja muita käytön jälkiä oli riittävästi. Moottori oli papereiden mukaan 1,6-litrainen, mutta oikeasti 1,8-litrainen. Sen aikaiset Volkkarin bensakoneet olivat epätaloudellisia, joten pitäydyin Jorman tekemässä alkuperäisessä dieselöintisuunnitelmassa.
Jormalla oli paljon sopivia Volkkarin dieselmoottoreita ja -kansia, joten veimme Lahden Kansityölle 1,6-litraisen dieselmoottorin porattavaksi ja kannen oikaistavaksi. Samalla tietysti uusittiin männät, laakerit ja melkein kaikki muutkin osat.
Varusmiespalveluksen jälkeen vuonna 1998 projekti jatkui korin pohjatöillä ja bensakoneen irroittamisella.
Hiekkapuhalsin hallin pihalla pahimmat ruostepaikat ja hiomapaperia tuli hinkattua kesäaikana aamusta iltaan sekä koneella että käsin. Ja työstämisen jälkeen auto työnnettiin aina takaisin halliin odottamaan seuraavaa innostuksen puuskaa. Kunnes Caddy joutui jälleen ulos muiden sisätilaa tarvitsevien kulkuvälineiden tieltä.
Caddy joutui olemaan muutamia kuukausia pressujen alla ulkona, kunnes se jälleen mahtui halliin. Ja voi vain arvata, että oliko pellille asti hiottu auto ruosteessa tuolloin.... No, hioin sen uudestaan ja kävin ostamassa maalit.
Päädyin ostamaan raskaan kaluston maalia, koska se oli edullista ja kestävyydeltään sen kerrottiin olevan normaaleja automaaleja parempaa. Saatavilla ollut värikin (valkoinen) kelpasi minulle hyvin, koska alkuperäinen väri oli hyvin lähellä sitä. Pohjamaaleineen maalien alennettu hinta oli 450 mk. Maalit oli näppärää varastoida auton lavalle monien muiden tarvikkeiden tavoin.
Onko tarvetta kertoa, mitä tapahtui kun olin saanut hiottua auton uudelleen? Niinpä. Taas se siirrettiin ulos. Tällä kertaa ulkokautta kesti vähän pidempään. Ja kun auto pääsi taas halliin, oli ruostetta ilmestynyt aiemmin kiiltäneelle metallipinnalle. Ja taas hiottiin ja pakkeloitiin. Ja tällä kertaa päätin, ettei autoa enää siirretä ulos keskeneräisenä. Kuten myöhemmin selviää, en kuitenkaan pystynyt seisomaan päätökseni takana.
Vuonna 2000 lommoinen lava naputeltiin suoraksi, ruosteiset kohdat rälläköitiin irti ja tilalle hitsattiin vanhan Upo-lieden kyljestä irti leikattua peltiä. Sama temppu tehtiin helmoille. Mainoslause ”Hella uudistaa autosi” vaikuttaa pitävän paikkansa. Vanhan hellan peltien avulla auto uudistui. Vähän epäselvää on, että tarkoittaako slogan alunperin lisävalomerkkiä vai liettä?
Pohjamaalasin ja käsittelin iskunkestävällä massalla lavan pohjan. Sen jälkeen pohjaan asennettiin paksu vaneri ja rekka-autoissa käytettäviä sidontalenkkejä. Lavan reunoille hitsattiin rekkakonttien seinissä käytettävää laadukasta reikäkiskoa, jonka hinta tuntui tuolloin kovalta, mutta päätettiin silti tehdä sidontapisteet kunnolla.
Niinhän siinä sitten kävi, että auto joutui taas ulos. Ja siellä se oli pari vuotta. Kun Caddy pääsi jälleen sisälle, se oli taas ruosteessa ja lavalla olleet maalit olivat jäätyneet, purkit pullistelleet ja muuta hauskaa. Pääsisin siis ostamaan uudet maalit.
Maalausta valmistellessa ikkunat, pyyhkijät sekä antenni irroitettiin ja reiät tukittiin pahveilla.
Puskurit irroitettiin ja käsittelin helmat sekä lokasuojien kaaret päällemaalattavalla iskunkestävällä ryppymassalla.
Auto sai tässäkin välissä rauhassa pölyttyä pari vuotta.
Vuonna 2004 alkoi jälleen tapahtua. Päätin, että pohjatyöt on nyt riittävän hyvin tehty ja aloin hankkimaan uusia maaleja.
Tällä välillä Suomi oli hävittänyt erään viimeisimpiä edes näennäisen itsenäisyytensä symboleita, eli Suomen Markka oli korvattu Euroruplalla. Kaikkihan muistavat, miten se vaikutti reaalihintoihin?!? Huomasin, ettei mistään saanut maalia enää järkevään hintaan.
Lisäksi EU oli vaikeuttanut oikeiden maalien valmistamista ja myymistä :n direktiiveillään. Monista liikkeistä tarjottiin vain 'vesivärejä' oikeiden automaalien sijasta. Henkilöautoihin tarkoitettu akryylimaali olisi maksanut n. 600 EUR eli 3600 mk.
Täysin sama raskaan kaluston maali, jota olin ostanut muutamaa vuotta aiemmin 450 mk:n hinnalla, maksoi samassa liikkeessä nyt 400 EUR eli 2400 mk. Melkoinen hinnankorotus!
Kuulin eräästä yrityksestä, josta voisi ostaa akryylimaalin sijasta alkydimaalia, joka ei varsinaisesti ole tarkoitettu ajoneuvoihin, vaan esimerkiksi työkaluihin. Sitä sain hankittua ison ämpärillisen tarvittavine xyleeni-ohentimineen ja muine tarvikkeineen n. 200 EUR hinnalla.
Mäentien Rane perehtyy maalausurakkaansa vuonna 2004.
Jorma ja Raisa tarkkailevat, kun maalari valmistautuu urakkaansa.
Maalaus on alkanut ja maalipölyä on ilmassa.
Uutta maalia pinnassa.
Vastamaalattu ovi.
Auto tuli siis viimein maalattua. Dieselmoottorikin meni kivuttomasti paikalleen. Hehkun rele ja sulake täytyisi vielä löytää jostain. Ja syötönaikaistin. Se on kuin bensa-auton ryyppy, eli ohjaamossa olevaa nuppia vedetään, kun ollaan käynnistämässä kylmää konetta, jolloin syöttöpumppu aikaistaa syöttöhetkeä ja kone käy tasaisemmin kylmänä.
Testailun aikana hehkutus on tehty yhdistämällä akun plusnapa suoraan hehkutulppien välillä olevaan kuparilattaan apuvirtakaapeleilla.
Jatkuu...
Jorma oli ostanut vuonna 1995 Caddyn ajatuksenaan saada käyttöauto, joka olisi halpa ylläpidettävä ja jolla olisi Passattia parempi kuljettaa suurikokoista tavaraa. Tosin bensarohmu 1,8-litrainen kaasutinmoottori olisi vaihdettava ensin pieniruokaiseen dieselmoottoriin. Aikaa ei vain meinannut riittää, joten Caddy joutuikin melko pian seisomaan Hollolan Salpakankaalla sijaitsevan hallin pihalle.
Aina välillä auto pääsi sisälle halliin, mutta sitten se taas jouduttiin siirtämään ulos kiireellisempien töiden tieltä.
Hallirakennuksen päädyssä oli talonmiehen asunto, jossa asuin vuokralla. Hallille oli siis mukavan lyhyt matka, jonka jopa minä jaksoin kävellä hengästymättä. Alkuvuodesta 1997 sitten sovimme Jorman kanssa, että tästä 180 tkm ajetusta Caddystä voisikin tulla mulle ensimmäinen oma auto, joten projektin vetovastuu siirtyi minulle. Caddy on 1985-vuosimallinen ja se oli ollut kaikesta päätellen työkaluna ilman isompaa huolenpitoa. Lommoja ja muita käytön jälkiä oli riittävästi. Moottori oli papereiden mukaan 1,6-litrainen, mutta oikeasti 1,8-litrainen. Sen aikaiset Volkkarin bensakoneet olivat epätaloudellisia, joten pitäydyin Jorman tekemässä alkuperäisessä dieselöintisuunnitelmassa.
Jormalla oli paljon sopivia Volkkarin dieselmoottoreita ja -kansia, joten veimme Lahden Kansityölle 1,6-litraisen dieselmoottorin porattavaksi ja kannen oikaistavaksi. Samalla tietysti uusittiin männät, laakerit ja melkein kaikki muutkin osat.
Varusmiespalveluksen jälkeen vuonna 1998 projekti jatkui korin pohjatöillä ja bensakoneen irroittamisella.
Hiekkapuhalsin hallin pihalla pahimmat ruostepaikat ja hiomapaperia tuli hinkattua kesäaikana aamusta iltaan sekä koneella että käsin. Ja työstämisen jälkeen auto työnnettiin aina takaisin halliin odottamaan seuraavaa innostuksen puuskaa. Kunnes Caddy joutui jälleen ulos muiden sisätilaa tarvitsevien kulkuvälineiden tieltä.
Caddy joutui olemaan muutamia kuukausia pressujen alla ulkona, kunnes se jälleen mahtui halliin. Ja voi vain arvata, että oliko pellille asti hiottu auto ruosteessa tuolloin.... No, hioin sen uudestaan ja kävin ostamassa maalit.
Päädyin ostamaan raskaan kaluston maalia, koska se oli edullista ja kestävyydeltään sen kerrottiin olevan normaaleja automaaleja parempaa. Saatavilla ollut värikin (valkoinen) kelpasi minulle hyvin, koska alkuperäinen väri oli hyvin lähellä sitä. Pohjamaaleineen maalien alennettu hinta oli 450 mk. Maalit oli näppärää varastoida auton lavalle monien muiden tarvikkeiden tavoin.
Onko tarvetta kertoa, mitä tapahtui kun olin saanut hiottua auton uudelleen? Niinpä. Taas se siirrettiin ulos. Tällä kertaa ulkokautta kesti vähän pidempään. Ja kun auto pääsi taas halliin, oli ruostetta ilmestynyt aiemmin kiiltäneelle metallipinnalle. Ja taas hiottiin ja pakkeloitiin. Ja tällä kertaa päätin, ettei autoa enää siirretä ulos keskeneräisenä. Kuten myöhemmin selviää, en kuitenkaan pystynyt seisomaan päätökseni takana.
Vuonna 2000 lommoinen lava naputeltiin suoraksi, ruosteiset kohdat rälläköitiin irti ja tilalle hitsattiin vanhan Upo-lieden kyljestä irti leikattua peltiä. Sama temppu tehtiin helmoille. Mainoslause ”Hella uudistaa autosi” vaikuttaa pitävän paikkansa. Vanhan hellan peltien avulla auto uudistui. Vähän epäselvää on, että tarkoittaako slogan alunperin lisävalomerkkiä vai liettä?
Pohjamaalasin ja käsittelin iskunkestävällä massalla lavan pohjan. Sen jälkeen pohjaan asennettiin paksu vaneri ja rekka-autoissa käytettäviä sidontalenkkejä. Lavan reunoille hitsattiin rekkakonttien seinissä käytettävää laadukasta reikäkiskoa, jonka hinta tuntui tuolloin kovalta, mutta päätettiin silti tehdä sidontapisteet kunnolla.
Niinhän siinä sitten kävi, että auto joutui taas ulos. Ja siellä se oli pari vuotta. Kun Caddy pääsi jälleen sisälle, se oli taas ruosteessa ja lavalla olleet maalit olivat jäätyneet, purkit pullistelleet ja muuta hauskaa. Pääsisin siis ostamaan uudet maalit.
Maalausta valmistellessa ikkunat, pyyhkijät sekä antenni irroitettiin ja reiät tukittiin pahveilla.
Puskurit irroitettiin ja käsittelin helmat sekä lokasuojien kaaret päällemaalattavalla iskunkestävällä ryppymassalla.
Auto sai tässäkin välissä rauhassa pölyttyä pari vuotta.
Vuonna 2004 alkoi jälleen tapahtua. Päätin, että pohjatyöt on nyt riittävän hyvin tehty ja aloin hankkimaan uusia maaleja.
Tällä välillä Suomi oli hävittänyt erään viimeisimpiä edes näennäisen itsenäisyytensä symboleita, eli Suomen Markka oli korvattu Euroruplalla. Kaikkihan muistavat, miten se vaikutti reaalihintoihin?!? Huomasin, ettei mistään saanut maalia enää järkevään hintaan.
Lisäksi EU oli vaikeuttanut oikeiden maalien valmistamista ja myymistä :n direktiiveillään. Monista liikkeistä tarjottiin vain 'vesivärejä' oikeiden automaalien sijasta. Henkilöautoihin tarkoitettu akryylimaali olisi maksanut n. 600 EUR eli 3600 mk.
Täysin sama raskaan kaluston maali, jota olin ostanut muutamaa vuotta aiemmin 450 mk:n hinnalla, maksoi samassa liikkeessä nyt 400 EUR eli 2400 mk. Melkoinen hinnankorotus!
Kuulin eräästä yrityksestä, josta voisi ostaa akryylimaalin sijasta alkydimaalia, joka ei varsinaisesti ole tarkoitettu ajoneuvoihin, vaan esimerkiksi työkaluihin. Sitä sain hankittua ison ämpärillisen tarvittavine xyleeni-ohentimineen ja muine tarvikkeineen n. 200 EUR hinnalla.
Mäentien Rane perehtyy maalausurakkaansa vuonna 2004.
Jorma ja Raisa tarkkailevat, kun maalari valmistautuu urakkaansa.
Maalaus on alkanut ja maalipölyä on ilmassa.
Uutta maalia pinnassa.
Vastamaalattu ovi.
Auto tuli siis viimein maalattua. Dieselmoottorikin meni kivuttomasti paikalleen. Hehkun rele ja sulake täytyisi vielä löytää jostain. Ja syötönaikaistin. Se on kuin bensa-auton ryyppy, eli ohjaamossa olevaa nuppia vedetään, kun ollaan käynnistämässä kylmää konetta, jolloin syöttöpumppu aikaistaa syöttöhetkeä ja kone käy tasaisemmin kylmänä.
Testailun aikana hehkutus on tehty yhdistämällä akun plusnapa suoraan hehkutulppien välillä olevaan kuparilattaan apuvirtakaapeleilla.
Jatkuu...
Viimeksi muokannut Alis, Pe 5.3.2010 21:40. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
Melko pian huomasimme, että koneella ei ole kaikki hyvin, vaikka se on juuri peruskorjattu: Pakoputkesta tulee jäähdytysnestettä koekäytön aikana muutamassa minuutissa. Lämpimäksi käytettäessä koneenkäynti kuulostaa muuttuvan raskaammaksi eikä öljyä ruiskua yhtä paljon kuin muissa moottoreissa venttiilikopan ollessa irti. Päätelmä on, että kansi on halki eikä öljypumppu toimi riittävällä teholla.
Kone pitää siis ottaa irti ja korjata havaitut ongelmat. Mutta siitäpä ei tullutkaan mitään!
Tapaus EM
Vaikka tämän kappaleen tapahtumat eivät kerro suoranaisesti Caddystä, haluan silti kertoa niistä, koska ne olivat ratkaiseva hidaste auton valmistumiselle ja osoittavat miten moukkamaisesti vuokraisäntä saattaa käyttäytyä.
Vuonna 2005 nastolalainen liikemies (EM) osti rakennuksen, jossa asuimme vuokralla ja jonka hallitiloissa Caddykin oli. Heti kaupanteon jälkeen vuokrasopimuksemme irtisanottiin ja välittömästi alkoi kotirauhaa sekä yleisiä käyttäytymissääntöjä loukkaava hiillostaminen. Terveisiä vaan Nastolaan E:lle - sait tuolloin hankittua ihailijakaartiisi vielä muutamia ihmisiä lisää! Olen kuullut, että siihen kuuluu ennestäänkin paljon porukkaa yritystesi toiminnan ja henkilökohtaisten menettelytapojesi vuoksi. Sanomalehtien artikkeleissakin ja yleisönosastoilla on ollut useita osuvia kirjoituksia toiminnastasi. Enpä kehtaisi näyttäytyä missään, jos toimisin samalla tavalla! EM:n asiakkailla ja yhteistyökumppaneilla ei kaiketi ole hänen mielestään ihmisarvoa.
Ymmärrän hyvin, että omistaja voi tarvita ostamansa tilat omaan käyttöönsä ja tähän hänellä on luonnollisesti täysi oikeus! Tapoja asian esilletuomiseen on kuitenkin monenlaisia.
Useimmat vuokraisännät eivät heti asunnon ostettuaan ala savustamaan vuokralaisia ulos käymällä joka päivä kysymässä, että joko häivytte? Asukkaalla on nimittäin käyttäytymissääntöjen lisäksi myös laissa määritelty oikeus irtisanomisaikaan ja kotirauhaan. Todella röyhkeää toimintaa vuokraisännältä on myös tuoda parin metrin päähän olohuoneen ikkunasta pihanurmikolle ikivanha asuntovaununrähjä. Vaunuun majoitettiin kaksi ulkomaalaista parikymppistä miestä, jotka toimivat hallin remontoimisessa apupoikina. Hallin hehtaarin kokoisella tontilla olisi ehkä ollut jokin toinenkin paikka vaunulle, mutta EM katsoi parhaaksi sijoittaa sen peittämään olohuoneen ikkunaamme ja ehkä näin vauhdittamaan poismuuttoamme.
Kaikki eivät myöskään ole niin törkeitä, että tulisivat kieltämään yhden tietyn automme pysäköinnin kotipihassamme. EM:n mukaan se pitäisi jatkossa pysäköidä hallin pihaan 60 metrin päähän. 4 ja 17 vuotta vanhat Saabit kyllä saisivat olla pihassa, mutta Kupla ei, koska "se on niin ruma"! Kotipihamme kuitenkin oli suuri ja vain meidän käytössämme, joten tilanahtaudesta ei ollut kyse. Pihaamme olisi hyvin mahtunut monta autoa enemmänkin. EM:n suullisesti kertoma peruste määräykselleen, auton rumuus, oli hyvin erikoinen.
Tällaisen savustamisen lisäksi mukava EM myös kajosi luvatta omaisuuteemme. Eräänä päivänä hän sai päähänsä siirtää kotipihassamme makuuhuoneen ikkunan edessä ollutta Raisan autoa omin lupinensa meiltä mitään kysymättä, koska Kupla häiritsi häntä siinä paikassa. Hänellä oli meidän molempien puhelinnumerot ja olimme töissä vain kilometrin päässä. Olisimme voineet tarvittaessa nopeastikin tulla siirtämään autoa, jos olisi pyydetty. Mutta ei pyydetty. Tämä kuvastaa hienosti EM:n toimintatapoja.
Tässä valvontakamerani kotipihasta tallentamaa kuvaa, jossa nastolalainen EM yrittää töissä ollessamme ensin luvatta tunkeutua Raisan Kuplaan sisälle...
...ja sen jälkeen paikalle kutsumiensa apumiesten kanssa rikkoo äänenvaimentimen ja takapuskurin nostamalla/riuhtomalla autoa pakoputkista ja puskurista.
Klikkaamalla tätä alempaa kuvaa näet videon tapahtuneesta.
EM itse on pakoputkissa.
Jouduimme siis etsimään uuden kodin EM:n tultua rakennuksen omistajaksi. Myös hallin puolella ollut Caddy joutui lähtemään pikavauhtia.
Tässä Caddyä siirretään tilapäiseen varastotilaan.
Caddy pääsi tilapäissuojaan Askon/Upon alueella olevaan vanhaan lämpövoimalaan.
Caddy muuttaa jälleen
Lämpövoimalassa Caddy oli vain muutaman kuukauden. Seuraavaksi Caddy kuljetettiin Jorman kotipihaan ja peiteltiin pressuilla.
Kului jälleen pari vuotta.
Talli Miekkiöstä
Marraskuussa 2007 vuokrasin Hollolan Miekkiöstä osan vanhasta sikalasta ja Caddy siirrettiin sinne.
Lavalta löytyi vaikka mitä. Olin jo ehtinyt unohtaa.
Ulkona pressun alla seisottaminen ei ollut tehnyt hyvää tälläkään kertaa. Pressu oli hangannut maalin pois joistain kohdista ja paikoittain oli ilmestynyt sammalta ja muuta kasvustoa.
Joillain saattaa nyt olla mielessä, että kunnon pesu saattaisi tehdä terää. Niin minäkin ajattelin, mutta sikalassa ei ole toimivaa vesijohtoa. Joten muutaman viikon ajan kannoin kanisterilla kuumaa vettä tallille ja hankasin maalipinnasta kasvustoa irti. Mielestäni siitä tuli aika hyvä. Heinäkuussa 2008 näytti tältä:
Osuuteni sikalasta on aivan liian pieni ja siksi varaosat vievät niin paljon tilaa, ettei enää mahdu tekemään mitään.
Ostin Caddyyn toisen moottorin, kun ajattelin pääseväni koko koneen vaihdolla kunnostamista helpommalla.
Tulihan se oma konekin kuitenkin avattua:
Pariin vuoteen ei ole tapahtunut mitään. Siinä on moottorihuolia: Lahden Kansityössä eivät olleet huomanneet kannen olevan halki, joten pakoputkesta tulee jäähdytysnestettä.
Mahdollisesti myös öljypumppu toimii vajaalla teholla eli kone on lähdössä takaisin irti, kunhan kerkiän.
Edit 3.11.2010: Lisätty valvontakameran video, jossa EM yrittää tunkeutua luvatta Raisan Kuplaan, jonka jälkeen väkivaltaisesti rikkoo auton äänenvaimentajan ja puskurin.
Kone pitää siis ottaa irti ja korjata havaitut ongelmat. Mutta siitäpä ei tullutkaan mitään!
Tapaus EM
Vaikka tämän kappaleen tapahtumat eivät kerro suoranaisesti Caddystä, haluan silti kertoa niistä, koska ne olivat ratkaiseva hidaste auton valmistumiselle ja osoittavat miten moukkamaisesti vuokraisäntä saattaa käyttäytyä.
Vuonna 2005 nastolalainen liikemies (EM) osti rakennuksen, jossa asuimme vuokralla ja jonka hallitiloissa Caddykin oli. Heti kaupanteon jälkeen vuokrasopimuksemme irtisanottiin ja välittömästi alkoi kotirauhaa sekä yleisiä käyttäytymissääntöjä loukkaava hiillostaminen. Terveisiä vaan Nastolaan E:lle - sait tuolloin hankittua ihailijakaartiisi vielä muutamia ihmisiä lisää! Olen kuullut, että siihen kuuluu ennestäänkin paljon porukkaa yritystesi toiminnan ja henkilökohtaisten menettelytapojesi vuoksi. Sanomalehtien artikkeleissakin ja yleisönosastoilla on ollut useita osuvia kirjoituksia toiminnastasi. Enpä kehtaisi näyttäytyä missään, jos toimisin samalla tavalla! EM:n asiakkailla ja yhteistyökumppaneilla ei kaiketi ole hänen mielestään ihmisarvoa.
Ymmärrän hyvin, että omistaja voi tarvita ostamansa tilat omaan käyttöönsä ja tähän hänellä on luonnollisesti täysi oikeus! Tapoja asian esilletuomiseen on kuitenkin monenlaisia.
Useimmat vuokraisännät eivät heti asunnon ostettuaan ala savustamaan vuokralaisia ulos käymällä joka päivä kysymässä, että joko häivytte? Asukkaalla on nimittäin käyttäytymissääntöjen lisäksi myös laissa määritelty oikeus irtisanomisaikaan ja kotirauhaan. Todella röyhkeää toimintaa vuokraisännältä on myös tuoda parin metrin päähän olohuoneen ikkunasta pihanurmikolle ikivanha asuntovaununrähjä. Vaunuun majoitettiin kaksi ulkomaalaista parikymppistä miestä, jotka toimivat hallin remontoimisessa apupoikina. Hallin hehtaarin kokoisella tontilla olisi ehkä ollut jokin toinenkin paikka vaunulle, mutta EM katsoi parhaaksi sijoittaa sen peittämään olohuoneen ikkunaamme ja ehkä näin vauhdittamaan poismuuttoamme.
Kaikki eivät myöskään ole niin törkeitä, että tulisivat kieltämään yhden tietyn automme pysäköinnin kotipihassamme. EM:n mukaan se pitäisi jatkossa pysäköidä hallin pihaan 60 metrin päähän. 4 ja 17 vuotta vanhat Saabit kyllä saisivat olla pihassa, mutta Kupla ei, koska "se on niin ruma"! Kotipihamme kuitenkin oli suuri ja vain meidän käytössämme, joten tilanahtaudesta ei ollut kyse. Pihaamme olisi hyvin mahtunut monta autoa enemmänkin. EM:n suullisesti kertoma peruste määräykselleen, auton rumuus, oli hyvin erikoinen.
Tällaisen savustamisen lisäksi mukava EM myös kajosi luvatta omaisuuteemme. Eräänä päivänä hän sai päähänsä siirtää kotipihassamme makuuhuoneen ikkunan edessä ollutta Raisan autoa omin lupinensa meiltä mitään kysymättä, koska Kupla häiritsi häntä siinä paikassa. Hänellä oli meidän molempien puhelinnumerot ja olimme töissä vain kilometrin päässä. Olisimme voineet tarvittaessa nopeastikin tulla siirtämään autoa, jos olisi pyydetty. Mutta ei pyydetty. Tämä kuvastaa hienosti EM:n toimintatapoja.
Tässä valvontakamerani kotipihasta tallentamaa kuvaa, jossa nastolalainen EM yrittää töissä ollessamme ensin luvatta tunkeutua Raisan Kuplaan sisälle...
...ja sen jälkeen paikalle kutsumiensa apumiesten kanssa rikkoo äänenvaimentimen ja takapuskurin nostamalla/riuhtomalla autoa pakoputkista ja puskurista.
Klikkaamalla tätä alempaa kuvaa näet videon tapahtuneesta.
EM itse on pakoputkissa.
Jouduimme siis etsimään uuden kodin EM:n tultua rakennuksen omistajaksi. Myös hallin puolella ollut Caddy joutui lähtemään pikavauhtia.
Tässä Caddyä siirretään tilapäiseen varastotilaan.
Caddy pääsi tilapäissuojaan Askon/Upon alueella olevaan vanhaan lämpövoimalaan.
Caddy muuttaa jälleen
Lämpövoimalassa Caddy oli vain muutaman kuukauden. Seuraavaksi Caddy kuljetettiin Jorman kotipihaan ja peiteltiin pressuilla.
Kului jälleen pari vuotta.
Talli Miekkiöstä
Marraskuussa 2007 vuokrasin Hollolan Miekkiöstä osan vanhasta sikalasta ja Caddy siirrettiin sinne.
Lavalta löytyi vaikka mitä. Olin jo ehtinyt unohtaa.
Ulkona pressun alla seisottaminen ei ollut tehnyt hyvää tälläkään kertaa. Pressu oli hangannut maalin pois joistain kohdista ja paikoittain oli ilmestynyt sammalta ja muuta kasvustoa.
Joillain saattaa nyt olla mielessä, että kunnon pesu saattaisi tehdä terää. Niin minäkin ajattelin, mutta sikalassa ei ole toimivaa vesijohtoa. Joten muutaman viikon ajan kannoin kanisterilla kuumaa vettä tallille ja hankasin maalipinnasta kasvustoa irti. Mielestäni siitä tuli aika hyvä. Heinäkuussa 2008 näytti tältä:
Osuuteni sikalasta on aivan liian pieni ja siksi varaosat vievät niin paljon tilaa, ettei enää mahdu tekemään mitään.
Ostin Caddyyn toisen moottorin, kun ajattelin pääseväni koko koneen vaihdolla kunnostamista helpommalla.
Tulihan se oma konekin kuitenkin avattua:
Pariin vuoteen ei ole tapahtunut mitään. Siinä on moottorihuolia: Lahden Kansityössä eivät olleet huomanneet kannen olevan halki, joten pakoputkesta tulee jäähdytysnestettä.
Mahdollisesti myös öljypumppu toimii vajaalla teholla eli kone on lähdössä takaisin irti, kunhan kerkiän.
Edit 3.11.2010: Lisätty valvontakameran video, jossa EM yrittää tunkeutua luvatta Raisan Kuplaan, jonka jälkeen väkivaltaisesti rikkoo auton äänenvaimentajan ja puskurin.
Re: Janin Caddy
Täytyy nostaa hattua, tää on sitä "harrastelua" oisit vaan antanu ottaa sitä ruostetta pintaan, eiks se rust-looker oo in nykyään heh.
-58 type2
Re: Janin Caddy
Tavoitteet alkavat selkenemään. Aion saada Caddyn ajokuntoon ja rekisteriin vuonna 201x.
Nyt pitäisi vaan löytää sellainen hallitila, jonne saisin kaikki projektini mahtumaan. Nykyinen hallipaikkani sijaitsee aika syrjässä ja työskentelyolosuhteet siellä ovat huonot.
Pari-kolme kertaa vuoden aikana saatan kuitenkin saada inspiraation mennä tekemään hallille jotain, mutta päästyäni perille totean, että eihän täällä pääsekään tekemään mitään: Autoni ympärille on kasattu kaikenlaista rojua (omien varaosieni lisäksi) ja työkalujani on omin luvin 'lainailtu'.
Jotkut työkalut ovat jääneet sille tielleen, osa on palautettu väärille paikoille, jotkut vasta vuosi sitten ostamani työkalut ovat hajonneet kovassa käytössä (kuten iso tunkki, jota en itse ehtinyt käyttämään kertaakaan) ja osa työkaluista on lainaajien jäljiltä niin paskaisia, että aluksi ne pitäisi pestä.
Olen jonkun kerran maininnut asiasta, mutta osa kimppatallin osakkaista vaihtuu niin tiheään tahtiin, että edes ole tavannut kaikkia. Hyvä hallitila on siis hakusessa! Kun löytyy, niin eiköhän Caddykin tule pian liikenteeseen.
Nyt pitäisi vaan löytää sellainen hallitila, jonne saisin kaikki projektini mahtumaan. Nykyinen hallipaikkani sijaitsee aika syrjässä ja työskentelyolosuhteet siellä ovat huonot.
Pari-kolme kertaa vuoden aikana saatan kuitenkin saada inspiraation mennä tekemään hallille jotain, mutta päästyäni perille totean, että eihän täällä pääsekään tekemään mitään: Autoni ympärille on kasattu kaikenlaista rojua (omien varaosieni lisäksi) ja työkalujani on omin luvin 'lainailtu'.
Jotkut työkalut ovat jääneet sille tielleen, osa on palautettu väärille paikoille, jotkut vasta vuosi sitten ostamani työkalut ovat hajonneet kovassa käytössä (kuten iso tunkki, jota en itse ehtinyt käyttämään kertaakaan) ja osa työkaluista on lainaajien jäljiltä niin paskaisia, että aluksi ne pitäisi pestä.
Olen jonkun kerran maininnut asiasta, mutta osa kimppatallin osakkaista vaihtuu niin tiheään tahtiin, että edes ole tavannut kaikkia. Hyvä hallitila on siis hakusessa! Kun löytyy, niin eiköhän Caddykin tule pian liikenteeseen.
- redbuggy-69
- Tapahtumavastaava ja ylläpitäjä
- Viestit: 489
- Liittynyt: Su 13.9.2009 11:49
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Janin Caddy
Autoni ympärille on kasattu kaikenlaista rojua ja työkalujani on omin luvin 'lainailtu'. Jotkut työkalut ovat jääneet sille tielleen, osa on palautettu väärille paikoille, jotkut vasta vuosi sitten ostamani työkalut ovat hajonneet kovassa käytössä (kuten iso tunkki, jota en itse ehtinyt käyttämään kertaakaan) ja osa työkaluista on lainaajien jäljiltä niin paskaisia, että aluksi ne pitäisi pestä.
Olen jonkun kerran maininnut asiasta, mutta osa kimppatallin osakkaista vaihtuu niin tiheään tahtiin, että edes ole tavannut kaikkia. Hyvä hallitila on siis hakusessa! Kun löytyy, niin eiköhän Caddykin tule pian liikenteeseen.
Nämä on niitä kimppatallin hohdokkaampia puolia.. pitkälti todellisia. olen myös kuullut "ei se systeemi toimi". oletan vilpittömästi että meidän porukassa kimppa jutut toimii, onhan ne toimineet tähänkin saakka.
Finnish VW Association of Lahti Region Chamber of Association
Information and Event Manager
Information and Event Manager
- redbuggy-69
- Tapahtumavastaava ja ylläpitäjä
- Viestit: 489
- Liittynyt: Su 13.9.2009 11:49
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Janin Caddy
http://volkkarit.fi/foorumi/viewtopic.php?f=15&t=223
Nämä taitaa käydä tohon pirssiin..
Tee tarjous, voit saada hyvinkin edullisesti.
Nämä taitaa käydä tohon pirssiin..
Tee tarjous, voit saada hyvinkin edullisesti.
Finnish VW Association of Lahti Region Chamber of Association
Information and Event Manager
Information and Event Manager
Re: Janin Caddy
Hienolta näyttää, kiitos vain, mutta en tarvitse: Caddyssä on tuliterät, tai siis 7 vuotta sitten vaihdetut, mutta täysin ajamattomat iskarit.redbuggy-69 kirjoitti:http://volkkarit.fi/foorumi/viewtopic.php?f=15&t=223
Nämä taitaa käydä tohon pirssiin..
Tee tarjous, voit saada hyvinkin edullisesti.
Oikeastaan kaikki kulutusosat on vaihdettu ja kaikki on kondiksessa. Pitäisi vain viihtyä hallilla sen verran, että saisin vaihtokoneen (sekin on jo hankittu pari vuotta sitten) asennettua. Nykyinen paikallaan oleva kone pitäisi myös purkaa, sillä se on koneistettu ja lähes kaikki osat on uusittu. Kone on täysin ajamaton peruskorjauksen jälkeen. Kannessa on kuitenkin halkeama, jota koneistamo ei ollut huomannut oikaistessaan kantta.
Re: Janin Caddy
Tietoja Caddystä:
- Ensimmäinen käyttöönotto tammikuussa 1985 Hämeenlinnassa. Muutoskatsastettu 7.11.1986 (en tiedä mikä muutos).
- Aiemmista omistajista en ole tehnyt kunnon selvityksiä, eli nämä eivät ole varmaa tietoa: Viimeisimmässä rekisteriotteessa on numero 3, eli olen ilmeisesti neljäs omistaja. Edellinen omistaja osti auton toukokuussa 1995 ja häntä edellinen maaliskuussa 1993.
- Auto on mainostarrasta päätellen ollut turenkilaisen rengasliikkeen käytössä.
- Varmuudella Caddy on yli 100000 km on ajettu, mutta tuskinpa matkamittari on montaa kierrosta pyörinyt ympäri.
- Vuodet 1995–2022 auto on pääasiassa seissyt kuivassa hallissa, mutta ollut lyhyissä jaksoissa ulkona pressun alla, yhteensä alle 4 vuotta.
Re: Janin Caddy
Kärkölän halli piti saada siis tyhjäksi. Uusi varasto autoille löytyi 40 km päästä. Melkoinen homma oli siirtämisessä, sillä yksikään autoista ei ole ajokuntoinen. Lisäksi oli jämähtäneitä jarruja, tyhjentyneitä renkaita ja bonuksena lumimyräkkä. Aamusta iltaan sai vetää traileria edestakaisin, eikä kaikkia autoja edes ehtinyt samana päivänä siirtääkään.
Kun puolet autoista oli siirretty, ilmoitti uusi vuokraisäntä Caddystä tai sen lavalla olevista tavaroista aiheutuvan hallissa hajuhaittoja. Autojahan ei ole pesty vuosikausiin ja ne ovat samoissa tiloissa tehdyistä hitsauksista ja hiomisista aiheutuneen paksun pöly-/likakerroksen peitossa, joten en voinut väittää vastaankaan. Lavalla oli kaiken muun lisäksi myös joitain ummehtuneenhajuisia huonokuntoisia kuplan penkkejä, jotka kaipaavat kipeästi uudelleenverhoilua.
Nostelin penkit ja muut mahdollisesti ummehtuneelta haisevat tavarat tiiviiseen säilytyslaatikkoon, joka siirrettiin toiseen paikkaan. Oletin asian olevan tällä kunnossa. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, vaan sain seuraavana päivänä jälleen puhelun samasta aiheesta, koska vieläkin auto tai jotkin varaosat lavalla kuulemma haisevat. Yhden ulkoseisotuksen aikanahan auton kattoon oli alkanut kasvaa sammalta, mutta pesin ne pois jo monta vuotta sitten, eikä sen jälkeen auto ole ulkona seissyt. Vuokranantajan vaatimuksesta jouduin eristämään auton ympäristöstään höyrynsulkumuovilla ja vahvalla teipillä tiiviisti lattiaan teipaten. Hyvää tuollainen tiivis muovitus ei autoa säilöessä tee, mutta nyt hajuongelma olisi varmasti hoidossa.
Caddyn osalta kyllä, mutta myöhemmin sain kuulla myös kuplan haisevan pahalle, joten myös se sekä kuormalavoilla olevat irralliset kuplan lokasuojat pitäisi eristää ympäristöstään höyrynsulkumuovilla ja teipillä. Uudessa hallissa ollessaan kuplan ikkunatkin olivat kiinni, joten mahdollinen haju ei tullut auton sisältä, vaan kaiketi pelti- tai lasiosista. Näin korona-aikana olen käyttänyt uudessa hallissa ollessani FFP2-tason maskia, joten ehkä siksi en itse huomaa kuplan tai kuormalavalla olevien lokasuojien haisevan. Myöskään aiemmin en ole huomannut niiden haisevan sen pahemmalle kuin tavallinen pesemätön auto haisee.
Tässä kohtaa päädyimme uuden vuokraisännän kanssa yhteistuumin vuokrasopimuksen perumiseen. Se olikin sitten kaikista lyhytikäisin hallipaikkani ikinä, noin viikon autot saivat olla sijoillaan. Kävin siirtämässä kuplan ulos haisemasta ja aloin etsiä uutta varastoa. Jos sitä ei löydy viikonlopun aikana, siirrän autot vaikka kotipihaan.
Kun puolet autoista oli siirretty, ilmoitti uusi vuokraisäntä Caddystä tai sen lavalla olevista tavaroista aiheutuvan hallissa hajuhaittoja. Autojahan ei ole pesty vuosikausiin ja ne ovat samoissa tiloissa tehdyistä hitsauksista ja hiomisista aiheutuneen paksun pöly-/likakerroksen peitossa, joten en voinut väittää vastaankaan. Lavalla oli kaiken muun lisäksi myös joitain ummehtuneenhajuisia huonokuntoisia kuplan penkkejä, jotka kaipaavat kipeästi uudelleenverhoilua.
Nostelin penkit ja muut mahdollisesti ummehtuneelta haisevat tavarat tiiviiseen säilytyslaatikkoon, joka siirrettiin toiseen paikkaan. Oletin asian olevan tällä kunnossa. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, vaan sain seuraavana päivänä jälleen puhelun samasta aiheesta, koska vieläkin auto tai jotkin varaosat lavalla kuulemma haisevat. Yhden ulkoseisotuksen aikanahan auton kattoon oli alkanut kasvaa sammalta, mutta pesin ne pois jo monta vuotta sitten, eikä sen jälkeen auto ole ulkona seissyt. Vuokranantajan vaatimuksesta jouduin eristämään auton ympäristöstään höyrynsulkumuovilla ja vahvalla teipillä tiiviisti lattiaan teipaten. Hyvää tuollainen tiivis muovitus ei autoa säilöessä tee, mutta nyt hajuongelma olisi varmasti hoidossa.
Caddyn osalta kyllä, mutta myöhemmin sain kuulla myös kuplan haisevan pahalle, joten myös se sekä kuormalavoilla olevat irralliset kuplan lokasuojat pitäisi eristää ympäristöstään höyrynsulkumuovilla ja teipillä. Uudessa hallissa ollessaan kuplan ikkunatkin olivat kiinni, joten mahdollinen haju ei tullut auton sisältä, vaan kaiketi pelti- tai lasiosista. Näin korona-aikana olen käyttänyt uudessa hallissa ollessani FFP2-tason maskia, joten ehkä siksi en itse huomaa kuplan tai kuormalavalla olevien lokasuojien haisevan. Myöskään aiemmin en ole huomannut niiden haisevan sen pahemmalle kuin tavallinen pesemätön auto haisee.
Tässä kohtaa päädyimme uuden vuokraisännän kanssa yhteistuumin vuokrasopimuksen perumiseen. Se olikin sitten kaikista lyhytikäisin hallipaikkani ikinä, noin viikon autot saivat olla sijoillaan. Kävin siirtämässä kuplan ulos haisemasta ja aloin etsiä uutta varastoa. Jos sitä ei löydy viikonlopun aikana, siirrän autot vaikka kotipihaan.
Re: Janin Caddy
Uusi tallipaikka löytyi Orimattilasta, nyt siirtomatka oli vain 13 km suuntaansa. Ja jälleen kunnon lumi-/räntämyräkkä osui samalle päivälle. Toivottavasti nyt autot saavat olla rauhassa vähän pidempään. Ja toivottavasti ehdin lähivuosina jo tehdä niille jotain.
Jos olet kiinnostunut Caddystä, ota yhteyttä. Saatan olla valmis luopumaan siitä, jos teet järkevän tarjouksen.
Jos olet kiinnostunut Caddystä, ota yhteyttä. Saatan olla valmis luopumaan siitä, jos teet järkevän tarjouksen.
Re: Janin Caddy
Kappas, tämäkin foorumi toimii edelleen No johan on ollut vastoinkäymisiä! Hajuhaittaisia Volkkareita ;D ;D Toivotaan, että loppukevät menee ymmärtäväisemmän vuokraisännän merkeissä
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D