Janin Kupla

Julkinen alue. Tietoa ja kuvia tapahtumista sekä autoista.
nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » Ti 25.8.2009 10:12

toivottavasti :D
Uusissa imusarjoissa ei ole esilämmitystä ollenkaan, mutta se ei kuulemma ole ongelma. Imusarjat ovat niin lyhyet, että kannet lämmittävät riittävästi ja tuplissa imu on pienempi, joten jäätymistä ei senkään vuoksi tapahdu.
meinaa mulla jäätää jo näillä keleillä aamuisin :P

on kunnon hyhmä kaasarin päällä.
ja se kyllä tuntuu. nykimisessä.
ja talven läpi pitäisi ajaa 8)

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.8.2009 10:15

nurmo kirjoitti: meinaa mulla jäätää jo näillä keleillä aamuisin :P

on kunnon hyhmä kaasarin päällä.
ja se kyllä tuntuu. nykimisessä.
ja talven läpi pitäisi ajaa 8)

Onko sulla nurkissa kaasarit?

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Rauti » Ti 25.8.2009 12:44

ja pitäähän sitä miehen syödä hyvin että jaksaa tallilla. Hienoa että Kupla edistyy kovaa vauhtia. Meinaat sillä siis talvellakin ajella vai?

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.8.2009 12:48

fvwalahti kirjoitti:ja pitäähän sitä miehen syödä hyvin että jaksaa tallilla.
Pikku täsmennys: Olen muutaman viikon ajan tehnyt ropailut kadunvarressa, ruokahalua lisäävässä ulkoilmassa.

Tarkoitus on ollut, että ei tässä mitään kesäautoa tehdä.

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Rauti » Ti 25.8.2009 14:33

no se olis hienoa jos pääsis sitten talvella kokeilemaan miten Kupla menee talviluisussa perä edellä =) Jos tehojakin on tulossa riittävästi!

Mennään jonnekkin veskun jäälle vähä kokeilee...

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.8.2009 16:22

Ainakin muutama vuosi sitten oli hauskaa, kun kävimme Raisan Kuplalla Lieksassa Pielisen jäälle tehdyllä radalla ajamassa.

Jo pelkästään matkatkin (n. 450 km / suunta) olivat hauskoja parinkymmenen asteen pakkasessa. Vielä hauskempaa olisi ollut, jos lämmönvaihtimet eivät olisi olleet puhki, eikä ohjaamoon olisi tullut pakokaasua. Tuolloin olisi ehkä voinut harkita jopa ikkunat kiinni ajamista. :lol:

Ylivoimaisesti hauskin tilanne oli paluumatkalla motarilla, kun su-ma -välisenä yönä klo 1 Heinolan kohdalla öljyt tulivat ulos öljypohjasta korkanneen pultin reiästä.

Kuva
Huomaa öljyvana...

nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » Ti 25.8.2009 21:35

alis kirjoitti:
nurmo kirjoitti: meinaa mulla jäätää jo näillä keleillä aamuisin :P

on kunnon hyhmä kaasarin päällä.
ja se kyllä tuntuu. nykimisessä.
ja talven läpi pitäisi ajaa 8)

Onko sulla nurkissa kaasarit?
ei ole, ja toivottavasti sulla toimii nurkka kaasarit.
edelliset omistajat ovat poistaneet esilämmityksen. mut pärjäsin kyllä viimeksi myöhäissyksyn kun laitoin jäänestoa tankkiin.
eli nyt olisi aika alkaa mun käyttämään sitä jälleen :D

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.8.2009 21:44

Näin iltaisin kun laittaa omaan mukiin jäänestoa, niin seuraavana päivänä pärjää taas ihan hyvin!

Onko sulla siis vakioimusarja, josta on poistettu esilämmitysputket? Mitä hyötyä sellaisella tavoitellaan?

nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » Ke 26.8.2009 9:49

alis kirjoitti:Näin iltaisin kun laittaa omaan mukiin jäänestoa, niin seuraavana päivänä pärjää taas ihan hyvin!

Onko sulla siis vakioimusarja, josta on poistettu esilämmitysputket? Mitä hyötyä sellaisella tavoitellaan?
niinpä mitä on ajateltu :shock:

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Rauti » Ke 26.8.2009 9:58

Itellä on harvinaisen lämpinämänä käynyt auto. Aamusta ku lyö käyntiin kylmällä ja sen jonkun 15-20 sekuntia kaasuttelee niin alkaa jo tulee bensan hajua kabiiniin ja lämpöä pukkaa...ei oo ees ikkunoita vielä tarvinnut huurustaa vaikka on tosi kosteetakin ollut välil. Että ne ainakin pelittää =)

Avatar
Raisa
Rahastonhoitaja
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 12.6.2009 14:40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raisa » Ke 26.8.2009 13:38

Minulle tuo kilometrin ennen Heinolaa motarin varteen pysähdys ei kylläkään jäänyt mieleen "ylivoimaisesti hauskimpana" tapahtumana. :?

Mutta jääradalla oli kyllä kivaa kuplan kanssa. Tulee ihan mieleen se kun suoritin autokoulun kakkosvaiheen samaisella oranssilla kupliksella.... :D

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ke 7.10.2009 17:00

Vähän väliaikatietoja tähän projektiin. Eli mitään ei ole tapahtunut yli kuukauteen.

Sain vaihdettua Aircooledin kanssa sen kaasarin, jonka sisälle ruuvi oli katkennut. Vaihtoprosessi oli melko hidas, mutta muilta osin sujui ilman ylimääräisiä ihmettelyjä. Kyseinen ruuvinreikä on tilalle tulleessa kaasarissa erilainen. Sen reunat ovat 'viistettyjä'.

Sen jälkeen, kun elokuussa vaihdoin vakiokaasarin nurkkakaasareihin, en ole päässyt ajamaan autolla kuin varttitunnin. Se nimittäin alkaa käymään älyttömän kuumana.

Ykkös- ja kakkospytty tuottavat lämpöä n. 200 astetta enemmän kuin kolmonen ja nelonen. Mulla oli paikalliselta autokorjaamolta lainassa lasermittari, jolla vähän tutkiskelin ilmiötä. Kun aivan kylmän koneen käynnistää, antaa käydä tyhjäkäyntiä 1 minuutin ja sammuttaa, niin toinen puoli koneesta on n. 70-asteinen ja toinen n. 270-asteinen.

Tuliterästä käärmeenpesästä paloi muutamassa minuutissa maalitkin pois...

Naapurin Pekka tarkisti venttiilien välykset, koska epäili niissä olevan jotain sanomista. Ja niin olikin. Toisella puolella konetta oli 1 pakovena oikeissa säädöissä ja toisella puolella oli 1 imuvena ok. Kaikki muut kantoivat eli jäivät auki.

Venojen säätäminen ei kuitenkaan ratkaissut kuumenemisongelmaa. Jossain määrin V---TTAA koko laite.

Kunhan saan edes jonkun vetoauton ajokuntoon, aion kiskaista Kuplan laitettavaksi vaikka Kuplapajalle. Jospa siellä alkaisi tulemaan kuntoon.

Jorkk@
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 6.10.2009 0:20
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jorkk@ » Ke 7.10.2009 22:42

Siis miten jäi venat auki? Sillo ku venttiilit on kiinni niin välystä pitää olla 0.15mm... Nääkin muuttunu 50-luvulta 70-luvun moottoreihin mut toi 0.15 aika hyvä mihin voi kaikki laittaa... Mut olikos niin et jos teräs työntötangot niin pitää laitta välykset nolliin?
-58 type2

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 8.10.2009 9:29

Jorkk@ kirjoitti:Siis miten jäi venat auki? Sillo ku venttiilit on kiinni niin välystä pitää olla 0.15mm...
Siten, ettei useimmissa venoissa väliin mahtunut mikään rakotulkin liuskoista. Nyt välykset ovat muistaakseni 0,20 mm.

Olen ymmärtänyt niin, että silloin kun venttiili kantaa eli ei ole tarvittavaa välystä, niin venttiili ei pääse sulkeutumaan kokonaan.

Jorkk@
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 6.10.2009 0:20
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jorkk@ » To 8.10.2009 15:26

Nii joo no sittenhän se on päin metsää, ellei sulla siin mosassa ole teräs tönäreitä alumiinisten sijaan...mä tarkastan välykset ain niin että katsoo 1männän yläkuolokohdan siitä venojen säätö, sitte puolikierrosta vastapäivään ja 2männän venojen säätö, ja samaa rataa 3 ja 4 pytty. Sit viel uusinta kierros tarkastaen et varmaa on...
-58 type2

Vastaa Viestiin