Janin 411
Re: Janin 411
Avaan kohta kaasarit ja yritän puhdistaa ne. Vasemmanpuoleisesta kaasarista tarkoitus olisi löytää myös ilmavuoto ja tiivistää se.
Re: Janin 411
Kaasareiden kohokammioiden pohjilla oli ruostetta tms. skeidaa. Ne tuli puhdistettua. Yritimme puhaltaa kaasuttimien piirejä ja suuttimia kylmäsprayllä puhtaiksi, mutta mitään niiden osia ei irroitettu. Vasemmanpuoleisen kaasarin sekä imusarjan irroitimme. Imusarjan ja kannen välissä oli molemmille sylintereille metalliset tiivisteet, jotka hylkäsimme ja tilalle laitettiin n. 5 mm paksu bakeliittitiiviste.
Näiden operaatioiden jälkeen kuskinpuoleisen kaasarin imu ja imuäänet paranivat, mutta viat eivät korjaantuneet. Auto edelleen nytkyttelee tasakaasulla ja moottorijarrutuksella paukauttelee.
Näiden operaatioiden jälkeen kuskinpuoleisen kaasarin imu ja imuäänet paranivat, mutta viat eivät korjaantuneet. Auto edelleen nytkyttelee tasakaasulla ja moottorijarrutuksella paukauttelee.
Re: Janin 411
Eilen uusin sytytystulpat ja säädin jälleen katkojankärkien kärkiväliä sekä sytytystä. Enää moottorijarrutuksella ei pamahtele, mutta edelleen nykii. Tänään en ehtinyt tehdä Nelkulle mitään.
Re: Janin 411
tällä biffii tänää?
Re: Janin 411
Ei viitsi lähteä Nelkulla. Se nykii edelleen aivan liikaa.
Kun ehtisin, niin käyttäisin vielä kaasarin suuttimet auki ja putsaisin kanavat, mutta kun ei ehdi.
Kun ehtisin, niin käyttäisin vielä kaasarin suuttimet auki ja putsaisin kanavat, mutta kun ei ehdi.
Re: Janin 411
Volkkariyhdistyksen jaosten välinen yhteistyö toimii hienosti!
Pihalan Mikko Porin jaoksesta teki mulle pari viikkoa sitten ison palveluksen ja kävi asiakseen hakemassa Lahti411:n vinkin perusteella jostain Porin lähistöltä (ajoa n. 40 km) KYB:in vanhaa varastoa olevat, mutta käyttämättömät etuiskarit, jotka hän sitten toi mulle BIFiin. Kiitos Mikolle!
Pihalan Mikko Porin jaoksesta teki mulle pari viikkoa sitten ison palveluksen ja kävi asiakseen hakemassa Lahti411:n vinkin perusteella jostain Porin lähistöltä (ajoa n. 40 km) KYB:in vanhaa varastoa olevat, mutta käyttämättömät etuiskarit, jotka hän sitten toi mulle BIFiin. Kiitos Mikolle!
Re: Janin 411
tämän takia foorumit ja netti on hieno asia niin homma toimii
Re: Janin 411
Syyskuussa vaihdoin Nelkkuun myös matkustajanpuoleisen etujousen. Aiemmin, kun Pekan kanssa vaihdoimme toista jousta, unohtui kasausvaiheessa iskarin yläpäästä aluslevy. Nyt purkaessani matkustajanpuolta, huomasin edelliseltä asentajalta unohtuneen saman aluslevyn.
Aiemmasta kokemuksesta oppineena en irroittanut alapalloniveltä (3 pulttia), vaan yhden ison mutterin. Kaikki irtosikin helposti ja ehjänä, kunnes aloin avata raidetangonpään mutteria. Tai oikeastaan sen sokkaa. Työnjohtoa oli paikalla riittävästi ja ohjeita sekä vinkkejä parhaista työmenetelmistä suorastaan sateli mulle maanrajaan. Olin ajatellut ottaa sokan normaalisti pois taivuttamalla sen jalat takaisin suoriksi ja vetämällä sen ulos. Niin teen yleensä.
Kun olin suoristamassa sokan jalkoja, minua neuvottiin rikkomaan sokka sivuleikkureilla. Kummaltakin puolelta, ilman muuta. Onhan niitä uusia sokkia ja palasina vanha lähtee pois helpoiten. Eipä lähtenyt helpolla, mutta sain sentään mutterin auki. En edes ehtinyt kokeilla, olisiko raidetangon tappi lähtenyt ihan vain nostamalla irti, kun innokkaat taustavoimat jo tarttuivat työkaluihin ja näyttivät miten tapin ympärillä olevaa lenkkiä kannattaa koputella vasaralla tai lekalla. Koputtelun tuloksena tapin pitäisi suorastaan pongahtaa irti. Eipä pongahtanut, vaikka useita kertoja koputeltiin. Tuli mun vuoro kokeilla. Kokeilin aluksi miten älyttömän tiukasti lenkki puristaa tappia. Eipä pahasti, sillä osa irtosi ihan sormivoimin paikaltaan, ei kuitenkaan pongahduksen kanssa. Koska en päässyt heti aluksi kokeilemaan, en tiedä oliko helppo irroittaminen koputtelun ansiota vai ei.
Suojakumi oli myös tällä puolella riekaleina, enkä ole vielä löytänyt sopivaa korviketta. Harsin liimalla kumin takaisin kasaan ja asensin paikalleen.
Kasausvaiheessa alkoi vastoinkäymiset. Raidentangonpään sokan jämät olivat tosi tiukassa. Niitä hakattiin molemmista suunnista käyttäen apuna nauloja, ruuveja, tuurnia ja ruuvimeisseleitä. Tiukassa oli eikä irronnut vieläkään. Siirryttiin poraan. Kovaa tavaraa vaikuttaa sokat olevan, sillä useampi poranterä tylsyi ja meni poikki. Muutaman terän ja tunnin kuluttua oli saatu jauhettua niin syvä monttu, että tuurnalla sai työnnettyä loput sokan jämät ulos. Tästä eteenpäin kasaus sujui ongelmitta.
Nyt, kun molemmat etujouset on "uusittu", takapään kuoleentuneet jouset ovat todella länässä. Ehkä hieman edesautoin tilannetta ajamalla Nelkulla muutama viikko sitten parin päivän ajan satojen kilojen kuormia.
Kuten jo aiemmin tässä ketjussa on ilmitullut, ei uusia takajousia saa. Kahlasin Ebaynkin läpi eikä löytynyt. Täytynee irroittaa vaikka varaosa-autosta takajousi ja mennä sen kanssa teettämään uudet jouset.
Aiemmasta kokemuksesta oppineena en irroittanut alapalloniveltä (3 pulttia), vaan yhden ison mutterin. Kaikki irtosikin helposti ja ehjänä, kunnes aloin avata raidetangonpään mutteria. Tai oikeastaan sen sokkaa. Työnjohtoa oli paikalla riittävästi ja ohjeita sekä vinkkejä parhaista työmenetelmistä suorastaan sateli mulle maanrajaan. Olin ajatellut ottaa sokan normaalisti pois taivuttamalla sen jalat takaisin suoriksi ja vetämällä sen ulos. Niin teen yleensä.
Kun olin suoristamassa sokan jalkoja, minua neuvottiin rikkomaan sokka sivuleikkureilla. Kummaltakin puolelta, ilman muuta. Onhan niitä uusia sokkia ja palasina vanha lähtee pois helpoiten. Eipä lähtenyt helpolla, mutta sain sentään mutterin auki. En edes ehtinyt kokeilla, olisiko raidetangon tappi lähtenyt ihan vain nostamalla irti, kun innokkaat taustavoimat jo tarttuivat työkaluihin ja näyttivät miten tapin ympärillä olevaa lenkkiä kannattaa koputella vasaralla tai lekalla. Koputtelun tuloksena tapin pitäisi suorastaan pongahtaa irti. Eipä pongahtanut, vaikka useita kertoja koputeltiin. Tuli mun vuoro kokeilla. Kokeilin aluksi miten älyttömän tiukasti lenkki puristaa tappia. Eipä pahasti, sillä osa irtosi ihan sormivoimin paikaltaan, ei kuitenkaan pongahduksen kanssa. Koska en päässyt heti aluksi kokeilemaan, en tiedä oliko helppo irroittaminen koputtelun ansiota vai ei.
Suojakumi oli myös tällä puolella riekaleina, enkä ole vielä löytänyt sopivaa korviketta. Harsin liimalla kumin takaisin kasaan ja asensin paikalleen.
Kasausvaiheessa alkoi vastoinkäymiset. Raidentangonpään sokan jämät olivat tosi tiukassa. Niitä hakattiin molemmista suunnista käyttäen apuna nauloja, ruuveja, tuurnia ja ruuvimeisseleitä. Tiukassa oli eikä irronnut vieläkään. Siirryttiin poraan. Kovaa tavaraa vaikuttaa sokat olevan, sillä useampi poranterä tylsyi ja meni poikki. Muutaman terän ja tunnin kuluttua oli saatu jauhettua niin syvä monttu, että tuurnalla sai työnnettyä loput sokan jämät ulos. Tästä eteenpäin kasaus sujui ongelmitta.
Nyt, kun molemmat etujouset on "uusittu", takapään kuoleentuneet jouset ovat todella länässä. Ehkä hieman edesautoin tilannetta ajamalla Nelkulla muutama viikko sitten parin päivän ajan satojen kilojen kuormia.
Kuten jo aiemmin tässä ketjussa on ilmitullut, ei uusia takajousia saa. Kahlasin Ebaynkin läpi eikä löytynyt. Täytynee irroittaa vaikka varaosa-autosta takajousi ja mennä sen kanssa teettämään uudet jouset.
Re: Janin 411
Takapään voi ryhdistää myös uusilla kaasuiskareilla. Joskus Variantin perään on laitettu paremman puutteessa perus nesteiskarit, mutta oikeasti siellä pitäisi olla kaasut, jotka vähän myös nostavat perää. Ford F150:n ETUiskarit sopivat näihin taakse melkein heittämällä -vain alalenkki on vähän alkuperäistä kapeampi, jotn sinne pitää laittaa jotain lisäpuslaa (esim. prikkoja, jos ei halua teettää vaikka pronssipuslia). Monroella on hyviä kaasuiskareita, samoin KYB'illä. Voin antaa tarvittaessa varaosanumeroita.
Mulla olisi tallilla aika paljon noita jousia, mutta niiden ryhdin näkee vasta autoon asennettaessa. Eli voi tosiaan olla järkevämpi teettää jouset, kuin laittaa vanhat, jotka voivat olla melkein yhtä huonot.
Mulla olisi tallilla aika paljon noita jousia, mutta niiden ryhdin näkee vasta autoon asennettaessa. Eli voi tosiaan olla järkevämpi teettää jouset, kuin laittaa vanhat, jotka voivat olla melkein yhtä huonot.
Autot: 1972 VW 411 Variant, 1973 VW 412 4-d sedan, 1976 Saab 99 Combi Coupé
Re: Janin 411
Mahtaako noin lysässä oleva perä pelkillä iskareilla nousta... Varmaankin vaihdan sitten jousien kanssa samalla myös iskarit. Mainitsit ketjussa aiemmin KYB:n KG5410- ja 5406-iskarit. Haeskelin niitä netistä, mutten löytänyt niille suomalaista myyjää. Livenä en ole vielä kysynyt mistään, mutta pikapuoliin täytyy asia saada järjestykseen. Lumet tulevat lähipäivinä ja remontti kotipihassa muuttuu haastavammaksi. Katsastuksen viimeinen päiväkin lähestyy ja pitäisi käydä vielä Kolilla sitä ennen. Jos löydän sun puhelinnumeron jostain, soitan lähipäivinä, jutellaan jousista lisää.
Re: Janin 411
Kävin äsken Nelkulla Tervakoskella Oberque-tapahtumassa. Vaikka on pimeää ja sateista, näkyvyys on hyvä. 411:n omatkin valot ovat tehokkaat ja lisävaloilla tulee mukavasti lisää valotehoa.
Ihan halvaksi ei reissu tullut, sillä tein samalla käynnillä osatilauksen meidän vihreään Kuplaan.
Ihan halvaksi ei reissu tullut, sillä tein samalla käynnillä osatilauksen meidän vihreään Kuplaan.
Re: Janin 411
Tämä päivä menikin sitten Espoossa. Aamulla kahdeksalta lähdimme Hirven Matin kanssa Kärkölästä Riihimäelle. Siellä tapasimme sovitusti Metherin Åken ja ajoimme kolmen VW:n (Kupla, 411, Golf) letkassa Espooseen Olarin Swappiin.
Swapissa olikin paljon tuttuja myyjinä ja ostajina. Myös Päijät-Hämeestä oli myyjiä: Simo, Aku, Hermanni ja Petteri. Kaikkea hauskaa pojilla näytti olleen tarjolla, miten lie kauppa käynyt?
Ostin swapista muutaman Mobilisti- ja Volkkari-lehden. Klo 13 jälkeen swapin ollessa loppusuoralla lähdimme Åken kanssa käymään vielä Keiteleen Koneessa. Siellä menikin mukavasti toista tuntia. Ostin Nelkkuun imusarjan tiivisteitä. Kokeilen niiden avulla korjailla ilmeistä imuvuotoa.
Swapissa oli tarjolla toinenkin ratkaisu mahdollisen imuvuodon korjaamiseen: sotilaskäytöstä poistettu tehdasuusi/-kunnostettu 1800-kuutioinen nelostyypin moottori kaikkine varusteineen, eli lähes valmis ruuvattavaksi kiinni. Joitain osia siihen pitäisi kuitenkin vaihtaa vanhasta koneesta. Esimerkiksi sähkölaitteet, koska tuossa moottorissa on 24-volttinen sähköjärjestelmä. Tekemäni tarjous ja pyydetty hinta eivät (ainakaan vielä) kohdanneet, joten joudun setvimään imuvuotoa muilla konsteilla.
Swapissa olikin paljon tuttuja myyjinä ja ostajina. Myös Päijät-Hämeestä oli myyjiä: Simo, Aku, Hermanni ja Petteri. Kaikkea hauskaa pojilla näytti olleen tarjolla, miten lie kauppa käynyt?
Ostin swapista muutaman Mobilisti- ja Volkkari-lehden. Klo 13 jälkeen swapin ollessa loppusuoralla lähdimme Åken kanssa käymään vielä Keiteleen Koneessa. Siellä menikin mukavasti toista tuntia. Ostin Nelkkuun imusarjan tiivisteitä. Kokeilen niiden avulla korjailla ilmeistä imuvuotoa.
Swapissa oli tarjolla toinenkin ratkaisu mahdollisen imuvuodon korjaamiseen: sotilaskäytöstä poistettu tehdasuusi/-kunnostettu 1800-kuutioinen nelostyypin moottori kaikkine varusteineen, eli lähes valmis ruuvattavaksi kiinni. Joitain osia siihen pitäisi kuitenkin vaihtaa vanhasta koneesta. Esimerkiksi sähkölaitteet, koska tuossa moottorissa on 24-volttinen sähköjärjestelmä. Tekemäni tarjous ja pyydetty hinta eivät (ainakaan vielä) kohdanneet, joten joudun setvimään imuvuotoa muilla konsteilla.
Re: Janin 411
Tänään ennen miittiä kävin ensimmäistä kertaa moneen kuukauteen Hollolan hallilla ropaamassa. Tarkoitus oli irroittaa varaosanelkusta takajousi tai -jouset. Jos ne olisivat hyvät, laittaisin ne mittauksen jälkeen Nelkkuun ja veisin nykyisin käytössä olevat malliksi jousiliikkeeseen. Mikäli myös varaosa-auton jouset olisivat huonot, irrottaisin vain toisen malliksi.
No, työt häiritsivät harrastusta niin paljon, että ehdin vasta viiden aikoihin hallille. Tunkkasin perän ylös, irroitin pyörän ja suihkuttelin ruosteenirroitusöljyä tarvittaviin paikkoihin, kunnes huomasin kellon olevan jo 17.40 ja tuli kiire laittaa kamat kasaan ja palata Lahteen hakemaan Raisa töistä ennen klo 18 alkavaa miittiä. No, saa ainakin öljy muhia rauhassa. Saa nähdä, milloin ehdin mennä jatkamaan.
Miitin jälkeen aloin vaihtaa kotipihassa Nelkkuun talvirenkaita. Kaksi rengasta oli tyhjiä. Pekka ja Raisa tulivat katselemaan touhuani ja alkoivat etsiä vuotokohtaa pumpattuani renkaaseen ilmaa jalkapumpulla. Ensimmäisestä renkaasta vuoto löytyi helposti. Venttiilinkumi (eli se napukka, joka tulee vanteen läpi) oli haljennut. Pääsen siis huomenna rengasliikkeeseen asioimaan. Toisen renkaan vuoto olikin vaikeampi löytää. Pekka haki kastelukannulla vettä ja taskulampun valossa etsittiin vuotokohtaa. Tasapainotuspainojen juuresta tuli ilmakuplia, mutta niin vähän, että laitoin pyörän auton alle. Täytyy muistaa tarkkailla oikeaa eturengasta. Tässä vaiheessa alkoi minulle tulla jo vähän kylmä.
Kun kaikki alkoi olla valmista ja kiristelin viimeisen etupyörän pultteja, ihmettelin pyörää heilutellessa tuntuvaa lähes lonksuvaa välystä. Välys väheni, kun sain pultit kireämmälle. Lopullinen kiristys oli vielä tekemättä kaikista pyöristä, joten laskin etunurkan alas. Nyt oli jo tosi kylmä. Kiristettyäni kaikki pyörät, nostin jälleen etupään ylös, puoli kerrallaan ja kokeilin ravistella. Laakereissa on ns. normaali välys, mutta lisäksi tuntuu toisenlainenkin välys. Pekka diagnosoi sen olevan ohjaussimpukan välystä, mutta ei mitenkään epänormaalin suurta. Ei siis huolta.
Kohmeisin käsin vein kesärenkaat varastoon, työkalut talteen ja pienelle koeajolle. Kaikki meni hyvin. Tätä kirjoitellessani sauna oli lämpiämässä ja nyt lähden ottamaan kunnon löylyt!
No, työt häiritsivät harrastusta niin paljon, että ehdin vasta viiden aikoihin hallille. Tunkkasin perän ylös, irroitin pyörän ja suihkuttelin ruosteenirroitusöljyä tarvittaviin paikkoihin, kunnes huomasin kellon olevan jo 17.40 ja tuli kiire laittaa kamat kasaan ja palata Lahteen hakemaan Raisa töistä ennen klo 18 alkavaa miittiä. No, saa ainakin öljy muhia rauhassa. Saa nähdä, milloin ehdin mennä jatkamaan.
Miitin jälkeen aloin vaihtaa kotipihassa Nelkkuun talvirenkaita. Kaksi rengasta oli tyhjiä. Pekka ja Raisa tulivat katselemaan touhuani ja alkoivat etsiä vuotokohtaa pumpattuani renkaaseen ilmaa jalkapumpulla. Ensimmäisestä renkaasta vuoto löytyi helposti. Venttiilinkumi (eli se napukka, joka tulee vanteen läpi) oli haljennut. Pääsen siis huomenna rengasliikkeeseen asioimaan. Toisen renkaan vuoto olikin vaikeampi löytää. Pekka haki kastelukannulla vettä ja taskulampun valossa etsittiin vuotokohtaa. Tasapainotuspainojen juuresta tuli ilmakuplia, mutta niin vähän, että laitoin pyörän auton alle. Täytyy muistaa tarkkailla oikeaa eturengasta. Tässä vaiheessa alkoi minulle tulla jo vähän kylmä.
Kun kaikki alkoi olla valmista ja kiristelin viimeisen etupyörän pultteja, ihmettelin pyörää heilutellessa tuntuvaa lähes lonksuvaa välystä. Välys väheni, kun sain pultit kireämmälle. Lopullinen kiristys oli vielä tekemättä kaikista pyöristä, joten laskin etunurkan alas. Nyt oli jo tosi kylmä. Kiristettyäni kaikki pyörät, nostin jälleen etupään ylös, puoli kerrallaan ja kokeilin ravistella. Laakereissa on ns. normaali välys, mutta lisäksi tuntuu toisenlainenkin välys. Pekka diagnosoi sen olevan ohjaussimpukan välystä, mutta ei mitenkään epänormaalin suurta. Ei siis huolta.
Kohmeisin käsin vein kesärenkaat varastoon, työkalut talteen ja pienelle koeajolle. Kaikki meni hyvin. Tätä kirjoitellessani sauna oli lämpiämässä ja nyt lähden ottamaan kunnon löylyt!
Re: Janin 411
mikäs talli teillä hollolassa on??
Re: Janin 411
Mulla on neljä vuotta ollut sellainen 1/4 hallista, jonne olen hajasijoittanut osan työkaluista ja varaosista sekä Caddyn ja varaosanelkun. Tila vain on pieni ja kylmä, eikä sijaintikaan ole erityisen hyvä.