Bensaa loiskahteli yhä. Tällä kertaa sitä ei voinut enää tulla huohotinletkusta. Tankin korkin tiiviste oli huono. Kävin maanantaina ostamassa Etrasta riekaleen jotain kumin tapaista, ehkä silikonia. Leikkelin siitä iltapäivällä uuden tiivisteen ja laitoin sen paikalleen.
Illalla töiden jälkeen ruuvasin takarekisterikilven taustalevyn irti, sillä sen kiinnitys takaluukkuun oli löystynyt. Taustalevy on kiinni ainoastaan yläreunastaan ja se joutuu rasitukselle, kun takaluukku rämäytetään kiinni. Vaihdoin tilalle järeämmän peltiruuvin ja ylimääräistä aikaa jäi vielä 4 minuuttia. Sitten lähdimmekin kiireellä ajamaan kohti Helsinkiä, sillä olin iltapäivällä varannut meille liput laivaan. Ehdimme hienosti.
Tiistaina aamulla klo 7, hyvin nukutun yön jälkeen, ajoimme ulos laivasta Tallinnaan. Aloitimme päivän palauttamalla mukanamme olleet tyhjät pullot ja tölkit kauppaan. 3 vuoden aikana oli kertynyt omia, naapureiden ja tuttujen maksullisia pantteja yhteensä 1629 kpl. Niistä saaduilla rahoilla matkamme tuli lähes maksetuksi.
Paluumatka alkaisi vasta iltakuudelta, joten meillä ei ollut kiire minnekään. Ajelimme ympäriinsä katselemassa tuttuja paikkoja. Kävimme ydinkeskustan lisäksi esimerkiksi Pärnamäellä, Kloostrimetsässä, Mustamäellä, Laagrissa ja Lasnamäellä. Kilometrejä kertyi ja bensaa paloi, mutta Eestissä tehdyistä hinnankorotuksista huolimatta bensalitra maksaa Suomessa edelleen 30 senttiä enemmän!
Teletorn ja 411.
Hankimme paluumatkallekin vähän painoa autoon. Nyt uudet jouset on testattu. Kantokyky on erinomainen, ja on myönnettävä ettei rekisteriotteen mukainen maksimikuorma ole liioiteltu. Jarrutehokin on riittävä. Ainoastaan raskas ohjaus etukontin ollessa täynnä vaati normaalia enemmän huomiota.
Moottori alkaa kuitenkin olla "valmis". Sinistä savua on alkanut tupruttaa aiempaa enemmän ja nyt lisääntyneen öljynkulutuksenkin jo huomaa.
Oman teoriani mukaan osansa saattaa olla silläkin, ettei kuljettajan puoleiset männät jostain syystä tee töitä kunnolla, joka ilmenee edelleen kaasarin imun puuttumisena. Kun polttoaine ei pala kunnolla, eivät männänrenkaat tiivistä kunnolla ja öljyä voi päästä palotilaan. Voisiko tämä olla mahdollista?
Kotimatka sujui hyvin, tosin Katajanokan liikennesumppu sai säälimään kytkintä. Matka laivasta presidentinlinnan luokse (1,3 km) kesti yli puoli tuntia.
Janin 411
Re: Janin 411
Sulan tien kilometrejäkin kertyi. Nelkun mittariin tosin paljon aiempaa vähemmän. Kevättalvella tehdyn Viron matkan jälkeen moottorin savuttaminen käynnistäessä on jäänyt pysyväksi oireeksi, mutta savuttaminen vähenee radikaalisti parissa minuutissa. Matkan aikana syntyi mielikuva, että öljynkulutus olisi kasvanut, mutta taisin erehtyä. Öljyä ei tarvitse lisätä pitämäni noin 2500 km:n vaihtovälin aikana puolta litraa.
Toinen savutusongelma ilmenee ajon kestettyä muutaman minuutin. Tuolloin ohjaamoon tulee savua, joka tosin katoaa pian. Tämä vika johtuu öljyn valumisesta oikeanpuoleiselle lämmönvaihtimelle. Öljyä ei kuitenkaan valu maahan saakka, joten kyse on vain muutamista tipoista.
Toinen savutusongelma ilmenee ajon kestettyä muutaman minuutin. Tuolloin ohjaamoon tulee savua, joka tosin katoaa pian. Tämä vika johtuu öljyn valumisesta oikeanpuoleiselle lämmönvaihtimelle. Öljyä ei kuitenkaan valu maahan saakka, joten kyse on vain muutamista tipoista.
Re: Janin 411
Eräänä loppukesän päivänä haistelin P-alueella leijuvaa pientä bensanhajua. Tai tuoksuhan se autoharrastajan mielestä on. Voimakkainta tuoksu oli Nelkun lähellä. Syy selvisi heittäydyttyäni hetkeksi makuuasentoon. Auton keskivaiheilla runkotunnelin sisältä tulee ulos polttoaineputki, joka vaihtuu Eberille ja moottorille haaroittuvaksi letkuksi. Suodatinkin on siinä välissä.
Olin uusinut letkut ja suodattimen edellisenä kesänä. Olin käyttänyt pääkaupunkiseudulla toimivasta VW-tarvikeliikkeestä ostamaani kangaspäällysteistä, alkuperäisenkaltaista bensaletkua. Eräästä letkunpätkästä kangaspäällyste oli kuoriutunut repsottamaan ja kumiletku oli tullut näkyviin. Vuoden aikana letku oli kovettunut, halkeillut ja muuttunut muutenkin haperoksi, joten siitähän niitä bensatippojakin tihkui. Järvelän autokorjaamosta kävin ostamassa uutta bensaletkua ja asensin sen paikalleen.
Makoillessani auton alla huomasin vasemmanpuoleisen lämpöputken olevan vaihtokunnossa.
Ruuvatessani tunkkia auki pyöräytin huvikseni vasemmanpuoleista takapyörää. Se näytti oudolta pyöriessään, mutta ehti pysähtymään tunkin laskeuduttua. Pumppasin tunkin takaisin ylös ja pyörittelin pyörää. Epäilys sai vahvistuksen, renkaasta on runko pettänyt ja kulutuspinnassa on pullistuma. Samalla huomasin renkaan myös heiluvan oudosti. Muutaman kerran ravistelin, pyörittelin ja kallistelin pyörää. Vaikutti siltä, että myös pyöränlaakerin käyttöikä on loppunut, sillä rengas heiluu useita millejä, ehkä noin 5 mm.
Myös naapurin Toni kävi ihmettelemässä välystä ja oli kiinnostunut kurkkaamaan laakeria. Otimme keskimutterin pois, jolloin pyörä irtosi autosta ja laakeria pääsi vähän tutkimaan. Tässä vaiheessa oli selvää, että laakeri pitää uusia. Mikä on sopiva laakeri ja mistä niitä saa? Laitoimme auton takaisin kasaan, jonka jälkeen kävin pienellä koeajolla ostamassa Järvelän Rautiasta mökin saunaan uuden puukiukaan.
Auto pompotti ja laakeri piti ikävää ääntä, joten ajoin koeajon alle kolmeakymppiä. Pääsin takaisin kotiin, mutta kävi selväksi, ettei Nelkulla voi lähteä viemään kyydissä olevaa kiuasta Asikkalaan. Naapurin Pekan kanssa nostimme kiukaan Kuplan takapenkille. Sen jälkeen 411 on saanut olla rauhassa odottamassa sateettomia kelejä ja inspiraatiota.
Olin uusinut letkut ja suodattimen edellisenä kesänä. Olin käyttänyt pääkaupunkiseudulla toimivasta VW-tarvikeliikkeestä ostamaani kangaspäällysteistä, alkuperäisenkaltaista bensaletkua. Eräästä letkunpätkästä kangaspäällyste oli kuoriutunut repsottamaan ja kumiletku oli tullut näkyviin. Vuoden aikana letku oli kovettunut, halkeillut ja muuttunut muutenkin haperoksi, joten siitähän niitä bensatippojakin tihkui. Järvelän autokorjaamosta kävin ostamassa uutta bensaletkua ja asensin sen paikalleen.
Makoillessani auton alla huomasin vasemmanpuoleisen lämpöputken olevan vaihtokunnossa.
Ruuvatessani tunkkia auki pyöräytin huvikseni vasemmanpuoleista takapyörää. Se näytti oudolta pyöriessään, mutta ehti pysähtymään tunkin laskeuduttua. Pumppasin tunkin takaisin ylös ja pyörittelin pyörää. Epäilys sai vahvistuksen, renkaasta on runko pettänyt ja kulutuspinnassa on pullistuma. Samalla huomasin renkaan myös heiluvan oudosti. Muutaman kerran ravistelin, pyörittelin ja kallistelin pyörää. Vaikutti siltä, että myös pyöränlaakerin käyttöikä on loppunut, sillä rengas heiluu useita millejä, ehkä noin 5 mm.
Myös naapurin Toni kävi ihmettelemässä välystä ja oli kiinnostunut kurkkaamaan laakeria. Otimme keskimutterin pois, jolloin pyörä irtosi autosta ja laakeria pääsi vähän tutkimaan. Tässä vaiheessa oli selvää, että laakeri pitää uusia. Mikä on sopiva laakeri ja mistä niitä saa? Laitoimme auton takaisin kasaan, jonka jälkeen kävin pienellä koeajolla ostamassa Järvelän Rautiasta mökin saunaan uuden puukiukaan.
Auto pompotti ja laakeri piti ikävää ääntä, joten ajoin koeajon alle kolmeakymppiä. Pääsin takaisin kotiin, mutta kävi selväksi, ettei Nelkulla voi lähteä viemään kyydissä olevaa kiuasta Asikkalaan. Naapurin Pekan kanssa nostimme kiukaan Kuplan takapenkille. Sen jälkeen 411 on saanut olla rauhassa odottamassa sateettomia kelejä ja inspiraatiota.
Re: Janin 411
Löytyisköhän ihan Lahden laakerikeskuksen hyllystä vastaavanlaista? Vanha vaan mukaan ja kysäisemään, Laakerikatu 1 jokimaalla
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D
Re: Janin 411
Kiitos vinkistä. Täytyy yrittää saada vanha laakeri irroitettua malliksi. Nämä kelit eivät oikein suosi kotipihassa tehtäviä remontteja, eikä hallitilaakaan ole vielä löytynyt.