Näin on.Rauti kirjoitti:hienno homma että avuliasta porukkaa löytyy
Toissa iltana, ennen kuin konetta saatiin käyntiin, kokeilimme naapurin Pekan kanssa ruuvimeisselillä sörkkiä katkojankärkiä virrat kytkettynä ja kipinää tuli. Bensaa kaadettiin tankkiin ja lisäksi suoraan kaasareihin, mutta ei edes hörähtänyt. Alkoi vaikuttamaan siltä, että vika on puolassa, puolanjohdossa tai kondensaattorissa. Kokeilimme saada kipinää myös kahdella tuliterällä irtotulpalla runkoa vasten. Ei onnistunut. Seinänaapuri-Toni lainasi omaa Kuplaansa varten ostamiaan tuliterää puolaa ja virranjakajaa.
Tarkemmin tutkiessa ilmeni, ettei virranjakaja taida sopia nelostyypin koneeseen, mutta puola on luultavasti ihan sopiva. Vaihdoimme siis puolan ja kokeilimme uudelleen, mutta ei tulosta vieläkään. Epäilyt kääntyivät voimakkaammin kondensaattoriin. Niihin aikoihin (n. klo 23) naapurin Marko tuli käväisemään kotona ja hänkin alkoi tutkimaan asiaa. Kärjistä tuli edelleen kipinää ruuvimeisselillä kokeillessa, mutta Marko oivalsi tutkia virranjakajan kannen ollessa auki, että tuleeko kärkiin kipinää startilla pyöritettäessä. Ei tullut, joten hän vaihtoi uudet katkojankärjet. Sen jälkeen alkoi kipinöidä myös irtotulpalla ja kytkettyämme johdot oikein hörähti konekin käyntiin. Tosin se sammui melko pian, kun kaasarit tyhjenivät. Kaadoimme uudet huikat ja taas kone kehräsi. Rakensimme moottoritilassa olevaan bensaletkun T-liittimen, letkun ja suppilon avulla bensan ohisyötön ja sinne bensaa kaatamalla kone saatiin käytettyä lämpimäksi saakka. Tyhjäkäyntikin toimii hyvin eikä kone röpötä. Ihan mukavia piirteitä 16 vuotta ladossa seisseeltä koneelta. Okei, kyllä konetta on käytetty paikallaan ladossa ollessakin. Viimeksi niin tehtiin kuitenkin vuonna 2000, josta on jo kymmenen vuotta!
Vaikka kuinka kauan käyttelimme konetta, ei irrallaan olleesta (pumpulta kaasareille tulevasta) letkusta alkanut tulemaan bensaa. Bensaa tankissa kuitenkin on ainakin ne 10 litraa, jotka sinne tankkasin ja lisäksi saattaa olla vanhaakin. Epäilimme, että pumppu taitaa olla hajonnut. Mutta, kone oli saatu käyntiin ja projekti oli sikäli edennyt hieman. Vaihdoimme autoon vielä uudet sytytystulpat. Marko oli jo lähtenyt Kuplallaan takaisin kylille naisia iskemään ja Pekkakin alkoi väsähtämään, joten laitoimme pillit pussiin noin klo 1.30.