Janin 411
Re: Janin 411
Heinäkuun alkupuoli meni muiden kiireiden vuoksi siten, ettei autoprojekti edistynyt yhtään. Tällä viikolla on kuitenkin tapahtunut paljon.
Saimme naapurin Pekan kanssa ilmattua kytkimen vihdoinkin. Kävin ostamassa Motonetistä ilmaustyökalun, joka koostuu letkunpätkästä ja sen päähän tulevasta takaiskuventtiilistä.
Keskiviikkona aloimme tutkimaan etujarruja. Kuskinpuoleiset männät saimme herkisteltyä vuoronperään pumppaamalla jarrua ja vääntämällä männät takaisin sisään useita kertoja peräjälkeen. Matkustajanpuoleisen etujarrun mäntien totesimme olevan täysin jumissa. Myös jarrupalat olivat jumissa.
Olen aiemminkin kertonut, että tässä meidän talossa asuu uskomattoman avuliasta ja ystävällistä väkeä. Tässä vaiheessa määritelmää voi laajentaa, sillä paikalle tuli korttelin päässä asuva Ari (TFI-92) ja hän kävi hakemassa kotoaan jarrupalojen irroittamiseen tarkoitetun työkalun. Tällä aikaa olimme tosin Pekan kanssa saaneet jo palat irti ja olimme herkistelleet mäntiäkin jo niin paljon, että toinen mäntä pääsi vähän turhan pitkälle ulos. Sitä sitten alettiin kampeamaan takaisin sisään, mutta eihän se uponnut, koska se ei ollut suorassa linjassa. Emme irroittaneet satulaa kokonaan autosta, koska tarkoitus oli vain herkistellä mäntiä.
Työkaluina oli esimerkiksi noin 1,5 metriä pitkä sorkka-/purkurauta, jonka toista päätä ohensin rälläkällä, taloyhtiön kirves ja lukuisia muita vääntämiseen ja suostutteluun sopivia työkaluja. Niinhän siinä sitten kävi, että toisen männän suojakumi hajosi, joten mäntä piti irroittaa. Onneksi mulla sattui olemaan jarrusatulan korjaussarja, johon kuuluu sylinterin tiiviste, suojakumi ja kiinnitysrengas. Pekka ja Ari vaihtoivat irronneeseen mäntään liittyvät hilut ja laittoivat kaiken takaisin nippuun, enkä itse päässyt tekemään mitään. Vähän oli mälsää, mutta pakkohan se on huomioida muitakin harrastajia. Arin auto on niin hyväkuntoinen, ettei siihen pääse tekemään tällaista, eikä juuri muutakaan remonttia, ja Pekka on täysin autoton.
Tekstiä täsmennetty 22.8.2010
Saimme naapurin Pekan kanssa ilmattua kytkimen vihdoinkin. Kävin ostamassa Motonetistä ilmaustyökalun, joka koostuu letkunpätkästä ja sen päähän tulevasta takaiskuventtiilistä.
Keskiviikkona aloimme tutkimaan etujarruja. Kuskinpuoleiset männät saimme herkisteltyä vuoronperään pumppaamalla jarrua ja vääntämällä männät takaisin sisään useita kertoja peräjälkeen. Matkustajanpuoleisen etujarrun mäntien totesimme olevan täysin jumissa. Myös jarrupalat olivat jumissa.
Olen aiemminkin kertonut, että tässä meidän talossa asuu uskomattoman avuliasta ja ystävällistä väkeä. Tässä vaiheessa määritelmää voi laajentaa, sillä paikalle tuli korttelin päässä asuva Ari (TFI-92) ja hän kävi hakemassa kotoaan jarrupalojen irroittamiseen tarkoitetun työkalun. Tällä aikaa olimme tosin Pekan kanssa saaneet jo palat irti ja olimme herkistelleet mäntiäkin jo niin paljon, että toinen mäntä pääsi vähän turhan pitkälle ulos. Sitä sitten alettiin kampeamaan takaisin sisään, mutta eihän se uponnut, koska se ei ollut suorassa linjassa. Emme irroittaneet satulaa kokonaan autosta, koska tarkoitus oli vain herkistellä mäntiä.
Työkaluina oli esimerkiksi noin 1,5 metriä pitkä sorkka-/purkurauta, jonka toista päätä ohensin rälläkällä, taloyhtiön kirves ja lukuisia muita vääntämiseen ja suostutteluun sopivia työkaluja. Niinhän siinä sitten kävi, että toisen männän suojakumi hajosi, joten mäntä piti irroittaa. Onneksi mulla sattui olemaan jarrusatulan korjaussarja, johon kuuluu sylinterin tiiviste, suojakumi ja kiinnitysrengas. Pekka ja Ari vaihtoivat irronneeseen mäntään liittyvät hilut ja laittoivat kaiken takaisin nippuun, enkä itse päässyt tekemään mitään. Vähän oli mälsää, mutta pakkohan se on huomioida muitakin harrastajia. Arin auto on niin hyväkuntoinen, ettei siihen pääse tekemään tällaista, eikä juuri muutakaan remonttia, ja Pekka on täysin autoton.
Tekstiä täsmennetty 22.8.2010
Re: Janin 411
Jee, se liikkuu omin avuin. Kävimme pari tuntia sitten Pekan kanssa vähän ajelemassa (tietysti suljetuilla teillä valvotuissa olosuhteissa) 411:llä.
Vaihdoimme ensin moottoriöljyt ja sitten kävimme vähän kaahailemassa. Kuplasta poiketen tämän öljyproppu ei olekaan keskellä öljysihtiä, vaan se on eri kohdassa. Öljysihtiä en uskaltanut irroittaa ollenkaan, koska en ole varma, että käykö tähän Kuplan paperitiivisteet. Silmämääräisesti ne näyttävät eri kokoisilta. Tässä on vakiona myös nykytyyppinen öljynsuodatin. Laitoin vakiosuodattimen tilalle Fram HP1 -suodattimen, jossa on paljon vakiota suurempi öljytilavuus.
Matkustajanpuoleinen jarru ottaa ensin, eli auto puoltaa aluksi oikealle. Kun jarrutusta jatkaa, alkaa vasen puoli ottamaan voimakkaasti, jolloin auto alkaa puoltamaan vasemmalle. Kuitenkin lopullinen jarruvoima tuntuu olevan melko tasainen. Poljin myös menee melkein pohjaan aina ensimmäisellä polkaisulla. Seuraavilla polkaisuilla polkimeen tulee lähes normaali poljintuntuma. Kuskinpuoleinen jarru takeltelee.
Lämmönvaihtimetkin toimivat: Autoon alkoi nopeasti tulemaan lämmintä ilmaa, mutta ei pakokaasua.
Vaikuttaa kovasti siltä, että 411 tuo meidät Raisan kanssa BIFiin. Voihan tietysti olla, että jokin menee pieleen, koska auto on kuitenkin seissyt edelliset 16 vuotta. Tällä hetkellä olen kuitenkin toiveikas. Ja nyt saunaan.
Tekstiä täsmennetty 22.8.2010
Vaihdoimme ensin moottoriöljyt ja sitten kävimme vähän kaahailemassa. Kuplasta poiketen tämän öljyproppu ei olekaan keskellä öljysihtiä, vaan se on eri kohdassa. Öljysihtiä en uskaltanut irroittaa ollenkaan, koska en ole varma, että käykö tähän Kuplan paperitiivisteet. Silmämääräisesti ne näyttävät eri kokoisilta. Tässä on vakiona myös nykytyyppinen öljynsuodatin. Laitoin vakiosuodattimen tilalle Fram HP1 -suodattimen, jossa on paljon vakiota suurempi öljytilavuus.
Matkustajanpuoleinen jarru ottaa ensin, eli auto puoltaa aluksi oikealle. Kun jarrutusta jatkaa, alkaa vasen puoli ottamaan voimakkaasti, jolloin auto alkaa puoltamaan vasemmalle. Kuitenkin lopullinen jarruvoima tuntuu olevan melko tasainen. Poljin myös menee melkein pohjaan aina ensimmäisellä polkaisulla. Seuraavilla polkaisuilla polkimeen tulee lähes normaali poljintuntuma. Kuskinpuoleinen jarru takeltelee.
Lämmönvaihtimetkin toimivat: Autoon alkoi nopeasti tulemaan lämmintä ilmaa, mutta ei pakokaasua.
Vaikuttaa kovasti siltä, että 411 tuo meidät Raisan kanssa BIFiin. Voihan tietysti olla, että jokin menee pieleen, koska auto on kuitenkin seissyt edelliset 16 vuotta. Tällä hetkellä olen kuitenkin toiveikas. Ja nyt saunaan.
Tekstiä täsmennetty 22.8.2010
Re: Janin 411
hienoa Jani, eli päästään siis volkkareille molemmat!
Re: Janin 411
No niin, täällä sitä ollaan. Eli BIFissä Mikkelissä 411:llä. Enpä oikeasti olisi uskonut, mutta näin kävi. Tasakaasulla auto vähän nyki, mutta muutenhan se toimi kivasti.
Mikkelissä sain harvinaisen vieraan. Autoni ensimmäinen omistaja, eli siis hän, joka osti tämän auton yli 40 vuotta sitten uutena autoliikkeestä, tuli käymään paikalla ja poseerasi vanhan autonsa kanssa.
Väittävät, että 411 olisi muka harvinainen (n. 10 kpl rekisterissä), mutta pysäköin oman autoni toisen samanlaisen eteen. Samassa mökissä meidän kanssa majoittui Turusen Mikko, jolla on samanlainen kulkupeli. Varsinainen 411-keskittymä. Itse asiassa Turusella on useampikin 411, mutta tämä yksilö on parhaassa kunnossa. Täytyy jossain vaiheessa selvittää, miten paljon 411-mallia on tuotu Suomeen ja montako niitä on rekisterissä tällä hetkellä.
Tekstiä täsmennetty ja kuvia lisätty 22.8.2010
Mikkelissä sain harvinaisen vieraan. Autoni ensimmäinen omistaja, eli siis hän, joka osti tämän auton yli 40 vuotta sitten uutena autoliikkeestä, tuli käymään paikalla ja poseerasi vanhan autonsa kanssa.
Väittävät, että 411 olisi muka harvinainen (n. 10 kpl rekisterissä), mutta pysäköin oman autoni toisen samanlaisen eteen. Samassa mökissä meidän kanssa majoittui Turusen Mikko, jolla on samanlainen kulkupeli. Varsinainen 411-keskittymä. Itse asiassa Turusella on useampikin 411, mutta tämä yksilö on parhaassa kunnossa. Täytyy jossain vaiheessa selvittää, miten paljon 411-mallia on tuotu Suomeen ja montako niitä on rekisterissä tällä hetkellä.
Tekstiä täsmennetty ja kuvia lisätty 22.8.2010
Re: Janin 411
Sunnuntaina palasimme Visulahdesta takaisin kotiin. Meidän 411 sai kunnian johtaa Päijät-Hämeen letkan Mikkeliin ja takaisin Lahteen. Pidimme pysähdyksen vain Kuortissa.
Osa letkasta parkissa Kuortin ABC:n pihassa.
Myös 411 jaksoi kotiin saakka omin voimin. Koko paluumatkan ajan oli kuitenkin pientä nykimistä ja vanhan Heinolantien nyppylöissä tuntui tehot loppuvan kesken. Auto kävi mielestäni vain kolmella pytyllä ja kuulosti kuin bensaa ei tulisi riittävästi. Arvelin bensansuodattimen täyttyneen roskalla, koska tankissahan oli tukos pitkän seisonnan jäljiltä. Kotiin päästyämme aloinkin heti ropaamaan autoa ja myöhään meni taas sen kanssa.
Vaihdoin ensimmäiseksi bensansuodattimen. Vanha ei ollut likainen. Uusi suodatin oli halki ja siitä tuli komea, ohut bensasuihku. Onneksi mulla oli vielä pari uutta suodatinta, joten vaihdoin suodattimen toistamiseen. Samalla ryöminnällä rasvailin myös lämmönvaihtimien vaijereita, sillä kuskin puolelle tuli kuumaa ilmaa koko reissun ajan.
Seuraavaksi jatkoimme naapurin Pekan kanssa polttoaineongelman tutkimista moottoritilasta käsin. Irroitimme ilmanputsarin siivekkeet, jonka jälkeen kaasuvipua kääntäessä ääni paljasti, ettei matkustajanpuoleinen kaasarin kiihdytyspumppu ruiskaise bensaa. Irroitin lähellä menevän paperisen ilmaputken, kaasuvivuston kiinnityksen, sähköryypyn johdon ja vivun sekä kaasarin kannen. Kohokammion pohjassa on tyhjennysproppu, joka myös irroitettiin. Kammion pohjalla ei ollut paljoakaan likaa, mutta bensakanavissa tai suuttimissa pienikin lika voi aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Mulla ei ole (vielä) kotona paineilmakompressoria, joten käytimme kylmäspray-suihketta paineilmana ja sähköosien puhdistukseen tarkoitettua tarkkuuspuhdistussprayta pesuaineena.
Pienen peilin avulla irroitimme kiihdytyspumpun kalvon kaasarin kyljestä. Kalvo on ehjä, mutta melko venynyt. Koska mulla ei ollut kaasariin mitään varaosia, keskityimme kanavien rassaamiseen. Kiihdytyspumpulle menevä kanava olikin aivan tukossa. Puolisen tuntia piti rassata ohuilla rautalangoilla, puhdistusspraylla ja kylmäsprayllä ennen kanavan aukeamista. Kasasimme kaasarin takaisin ja nyt pumpulta tuli ruiskaisu.
Tämän jälkeen aloimme tutkia sähköpuolta. Otin ensimmäiseksi sytytystulpat irti. Kaikki näyttivät toimivilta ja hyväkuntoisilta, kuten 400 km ajettujen tulppien pitää näyttääkin. Kuskinpuoleiset tulpat olivat ehkä hieman matkustajanpuoleisia tummemmat, mutta silti vaikuttivat hyviltä. Seuraavaksi aloimme tutkimaan virranjakajaa ja katkojankärkiä. Pekka huomasi kärjissä olevan piikin. Hankasin sen pois, jonka jälkeen Pekka sääti kärkivälin kohdalleen.
Sitten oli tarkoitus katsoa strobolla sytytys kohdalleen. Mutta eipä onnistunut: Auto ei lähtenyt enää käyntiin. Pyörittää, mutta ei käynnisty. Tulpille ei tule kipinää. Kärjille tulee sähköä ja räpsähtää, kun ruuvimeisselillä sörkkii kärkiä. Jakajankannen ollessa auki startilla pyörittäen ei kuitenkaan tule kipinää. Eli sama vika, kuin alunperin. Tuolloin auttoi kärkien uusiminen, mutta nyt mulla ei ollut uusia kärkiä lähistöllä, joten lopettelimme hommat pimeän jo tultua...
Tekstiä täsmennetty ja kuvia lisätty 22.8.2010
Osa letkasta parkissa Kuortin ABC:n pihassa.
Myös 411 jaksoi kotiin saakka omin voimin. Koko paluumatkan ajan oli kuitenkin pientä nykimistä ja vanhan Heinolantien nyppylöissä tuntui tehot loppuvan kesken. Auto kävi mielestäni vain kolmella pytyllä ja kuulosti kuin bensaa ei tulisi riittävästi. Arvelin bensansuodattimen täyttyneen roskalla, koska tankissahan oli tukos pitkän seisonnan jäljiltä. Kotiin päästyämme aloinkin heti ropaamaan autoa ja myöhään meni taas sen kanssa.
Vaihdoin ensimmäiseksi bensansuodattimen. Vanha ei ollut likainen. Uusi suodatin oli halki ja siitä tuli komea, ohut bensasuihku. Onneksi mulla oli vielä pari uutta suodatinta, joten vaihdoin suodattimen toistamiseen. Samalla ryöminnällä rasvailin myös lämmönvaihtimien vaijereita, sillä kuskin puolelle tuli kuumaa ilmaa koko reissun ajan.
Seuraavaksi jatkoimme naapurin Pekan kanssa polttoaineongelman tutkimista moottoritilasta käsin. Irroitimme ilmanputsarin siivekkeet, jonka jälkeen kaasuvipua kääntäessä ääni paljasti, ettei matkustajanpuoleinen kaasarin kiihdytyspumppu ruiskaise bensaa. Irroitin lähellä menevän paperisen ilmaputken, kaasuvivuston kiinnityksen, sähköryypyn johdon ja vivun sekä kaasarin kannen. Kohokammion pohjassa on tyhjennysproppu, joka myös irroitettiin. Kammion pohjalla ei ollut paljoakaan likaa, mutta bensakanavissa tai suuttimissa pienikin lika voi aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Mulla ei ole (vielä) kotona paineilmakompressoria, joten käytimme kylmäspray-suihketta paineilmana ja sähköosien puhdistukseen tarkoitettua tarkkuuspuhdistussprayta pesuaineena.
Pienen peilin avulla irroitimme kiihdytyspumpun kalvon kaasarin kyljestä. Kalvo on ehjä, mutta melko venynyt. Koska mulla ei ollut kaasariin mitään varaosia, keskityimme kanavien rassaamiseen. Kiihdytyspumpulle menevä kanava olikin aivan tukossa. Puolisen tuntia piti rassata ohuilla rautalangoilla, puhdistusspraylla ja kylmäsprayllä ennen kanavan aukeamista. Kasasimme kaasarin takaisin ja nyt pumpulta tuli ruiskaisu.
Tämän jälkeen aloimme tutkia sähköpuolta. Otin ensimmäiseksi sytytystulpat irti. Kaikki näyttivät toimivilta ja hyväkuntoisilta, kuten 400 km ajettujen tulppien pitää näyttääkin. Kuskinpuoleiset tulpat olivat ehkä hieman matkustajanpuoleisia tummemmat, mutta silti vaikuttivat hyviltä. Seuraavaksi aloimme tutkimaan virranjakajaa ja katkojankärkiä. Pekka huomasi kärjissä olevan piikin. Hankasin sen pois, jonka jälkeen Pekka sääti kärkivälin kohdalleen.
Sitten oli tarkoitus katsoa strobolla sytytys kohdalleen. Mutta eipä onnistunut: Auto ei lähtenyt enää käyntiin. Pyörittää, mutta ei käynnisty. Tulpille ei tule kipinää. Kärjille tulee sähköä ja räpsähtää, kun ruuvimeisselillä sörkkii kärkiä. Jakajankannen ollessa auki startilla pyörittäen ei kuitenkaan tule kipinää. Eli sama vika, kuin alunperin. Tuolloin auttoi kärkien uusiminen, mutta nyt mulla ei ollut uusia kärkiä lähistöllä, joten lopettelimme hommat pimeän jo tultua...
Tekstiä täsmennetty ja kuvia lisätty 22.8.2010
- pällistelijä
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 13.8.2010 8:53
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Janin 411
Ehtoota. Eka postaukseni tälle forumille.
Mitenkäs Janin Nelkku jakselee?
Kävin tänään katsomassa tuota http://www.nettiauto.com/Volkswagen/411/3396952
Sehän on ihan identtinen kaksonen tuon Janin auton kanssa. Ruostetta oli, mutta ei mitenkään mahottomasti.
Nyt pitää katsella vähän nelkkupornoa ja miettiä kannattaako tuollaista hankkia...
Mitenkäs Janin Nelkku jakselee?
Kävin tänään katsomassa tuota http://www.nettiauto.com/Volkswagen/411/3396952
Sehän on ihan identtinen kaksonen tuon Janin auton kanssa. Ruostetta oli, mutta ei mitenkään mahottomasti.
Nyt pitää katsella vähän nelkkupornoa ja miettiä kannattaako tuollaista hankkia...
Re: Janin 411
Hauskaa, että löysit tänne. Tervetuloa!pällistelijä kirjoitti:Ehtoota. Eka postaukseni tälle forumille.
Nelkku on nyt ollut viikon verran ajamattomana, kun en ole ehtinyt käyttämään sitä korjaamoilla. Sattumalta mulla oli käynti eräällä Mikkelissä sijaitsevalla korjaamolla juuri samaan aikaan BIF:n kanssa, joten pääsin käymään Nelkulla Visulahdessa. Sä et tainnut osallistua ollenkaan tai ainakaan en muista, että olisimme törmänneet siellä.pällistelijä kirjoitti:Mitenkäs Janin Nelkku jakselee?
Kävin tänään katsomassa tuota http://www.nettiauto.com/Volkswagen/411/3396952
Sehän on ihan identtinen kaksonen tuon Janin auton kanssa. Ruostetta oli, mutta ei mitenkään mahottomasti.
Nyt pitää katsella vähän nelkkupornoa ja miettiä kannattaako tuollaista hankkia...
Työt häiritsevät harrastusta, sillä jo pari päivää on mennyt ilman, että olisin ehtinyt auton alle. Ostin pari viikkoa sitten Motonetistä äänenvaimentimen ja sunnuntaina hinkkasin siitä sen varastointimaalin pois maalinpoistoaineella ja jarrunesteellä. Sen jälkeen maalasin vaimentimen (mainostekstin mukaan) 600 astetta celsiusta kestävällä maalilla. Vanha vaimennin on kuitenkin vielä irroittamatta. Vaimennin on lämmönvaihtimissa kiinni kolmella mutterilla per puoli, kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä. Alimmaiset pinnapultit väänsinkin jo poikki, mutta ylimmäisten pinnapulttien mutterit ovat melkoisen ikävässä paikassa. Sinne ei oikeastaan näe mitään ja millään työkalulla ei pääse vääntämään ruostuneita ja materiaalia menettäneitä muttereita. Kävinkin tänään ostamassa Dremelin ja kokeilen jonain iltana, että pääsisikö sen jatkovaijerin avulla rälläköimään mutterit hajalle.
Osta ihmeessä tuo Nettiauton Nelkku, jos ei näyttänyt liian epätoivoiselta. Hinta ainakin on kohdallaan, eikä näitä ole yhtään liikaa liikenteessä. Itse ostaisin tuon(kin), jos vain olisi vapaata hallitilaa...
- pällistelijä
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 13.8.2010 8:53
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Janin 411
Piipahdin Visulahdessa hyvin hätäiseen. Tulin juuri paikalle kun porukka oli lähdössä cruisingille. Ehkä noin tunnin olin paikalla pällistelemässä.
Säilytystilat mullakin on vähän kortilla, siksi kahden romun haaliminen muiden kolmen auton lisäksi vähän arvelluttaa...tuo varaosa-auto pitäisi kai viedä käytännössä appivanhempien mökille piiloon ja pitäisi hankkiutua eroon siitä jossain vaiheessa. Suurin murhe tuossa oli ovet. Molemmat ovet oli aika pahasti lahot alaosasta ja varaosa-autossa oli myös sama vika.
Harvinainen tekniikka aiheuttaa myös vähän epäluuloja. Ja tuplakaasareiden säätäminen vaatii ammattiapua...se omistaja oli jo erehtynyt pyörittelemään synkronointiruuveja Mulla on vähän hullu idea mitä varten tuo auto tulisi hankittua... kaverilla olisi kyllä ylimääräinen Kastenwagen, pitää ehkä harkita olisiko se ehkä sittenkin "turvallisempi" valinta...
Säilytystilat mullakin on vähän kortilla, siksi kahden romun haaliminen muiden kolmen auton lisäksi vähän arvelluttaa...tuo varaosa-auto pitäisi kai viedä käytännössä appivanhempien mökille piiloon ja pitäisi hankkiutua eroon siitä jossain vaiheessa. Suurin murhe tuossa oli ovet. Molemmat ovet oli aika pahasti lahot alaosasta ja varaosa-autossa oli myös sama vika.
Harvinainen tekniikka aiheuttaa myös vähän epäluuloja. Ja tuplakaasareiden säätäminen vaatii ammattiapua...se omistaja oli jo erehtynyt pyörittelemään synkronointiruuveja Mulla on vähän hullu idea mitä varten tuo auto tulisi hankittua... kaverilla olisi kyllä ylimääräinen Kastenwagen, pitää ehkä harkita olisiko se ehkä sittenkin "turvallisempi" valinta...
Re: Janin 411
Elokuun alussa tapahtunutta:
Tutkimme Pekan kanssa sitä, miksi auto ei enää käynnisty. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta kipinä puuttuu. Olin ostanut Keiteleen Koneesta ja Motonetistä taas paljon uutta osaa, joten vaihdoimme sytytyspuolen osat. Tulppia emme tällä kertaa vaihtaneet, sillä ne vaihdettiin muutama viikko ja viitisensataa kilometriä sitten.
Vaihdoimme puolanjohdon, tulpanjohdot, puolan, kondensaattorin ja katkojankärjet. Kondensaattorin vaihtaminen olikin mielenkiintoinen homma, sillä konkanjohto kiertää virranjakajan ympäri, eikä siihen pääse niin helposti käsiksi kuin Kuplassa. Ja olin tilannut ilmeisesti vääränmallisen konkan. Boschilla on kahta mallia, toisessa läpivientireikä on pyöreä ja toisessa kantikas. Katsoin etukäteen läpivientiä ulkopuolelta ja koska se oli neliskanttinen, tilasin kantikkaalla läpiviennillä olevan kondensaattorin. Kun olin vaihtamassa konkkaa, huomasin reiän olevan pyöreä. Onneksi mulla on hyvä mattoveitsi, jolla kantikas muuttuu nopeasti pyöreäksi. Ja asennus onnistui!
Sytytysjohtosarja oli laadukas Bosch-tuote ja puola oli sininen Empi-tarralla varustettu mötkäle ja kärjet Motonetistä.
Kun osat oli vaihdettu, auto lähti hienosti käyntiin. Pekka laittoi strobolla staattisen sytytyksen kohdalleen ja moottorin käyntiääni muuttui entistäkin paremmaksi. Strobossani on myös kierrosmittari, mutta valitettavasti sen asteikko ei riitä niin korkealle, mitä ohjeessa käsketään kierrättämään, jos sytytyksen haluaisi säätää isommilla kierroksilla.
Tutkimme Pekan kanssa sitä, miksi auto ei enää käynnisty. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta kipinä puuttuu. Olin ostanut Keiteleen Koneesta ja Motonetistä taas paljon uutta osaa, joten vaihdoimme sytytyspuolen osat. Tulppia emme tällä kertaa vaihtaneet, sillä ne vaihdettiin muutama viikko ja viitisensataa kilometriä sitten.
Vaihdoimme puolanjohdon, tulpanjohdot, puolan, kondensaattorin ja katkojankärjet. Kondensaattorin vaihtaminen olikin mielenkiintoinen homma, sillä konkanjohto kiertää virranjakajan ympäri, eikä siihen pääse niin helposti käsiksi kuin Kuplassa. Ja olin tilannut ilmeisesti vääränmallisen konkan. Boschilla on kahta mallia, toisessa läpivientireikä on pyöreä ja toisessa kantikas. Katsoin etukäteen läpivientiä ulkopuolelta ja koska se oli neliskanttinen, tilasin kantikkaalla läpiviennillä olevan kondensaattorin. Kun olin vaihtamassa konkkaa, huomasin reiän olevan pyöreä. Onneksi mulla on hyvä mattoveitsi, jolla kantikas muuttuu nopeasti pyöreäksi. Ja asennus onnistui!
Sytytysjohtosarja oli laadukas Bosch-tuote ja puola oli sininen Empi-tarralla varustettu mötkäle ja kärjet Motonetistä.
Kun osat oli vaihdettu, auto lähti hienosti käyntiin. Pekka laittoi strobolla staattisen sytytyksen kohdalleen ja moottorin käyntiääni muuttui entistäkin paremmaksi. Strobossani on myös kierrosmittari, mutta valitettavasti sen asteikko ei riitä niin korkealle, mitä ohjeessa käsketään kierrättämään, jos sytytyksen haluaisi säätää isommilla kierroksilla.
Re: Janin 411
hieno homma että vika löytyi. Kyllä siitä vielä tällä vuosituhannella auto tulee...eikö niin mulla alkaa kanssa nyt tuo sähköjohtoshow omassani. Saa nähä millaset sähköbileet tulee aikaseks...bensa pitää vielä kauemmas...
onko tossa 411 paljon erilainen kone ku nois meidän ilmavehkeissä?
onko tossa 411 paljon erilainen kone ku nois meidän ilmavehkeissä?
Re: Janin 411
411 on myös ilmavehje. Tässä muutamia vertailukohtia:Rauti kirjoitti:onko tossa 411 paljon erilainen kone ku nois meidän ilmavehkeissä?
- moottori on nelisylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri, kuten Kuplassakin. 411:n kone on ns. pannukakkukone, eli se on lättänä verrattuna Kuplan koneeseen.
- Kuplan moottorin jäähdytys loppuu, jos laturinhihna katkeaa. 411:n puhallin on suoraan kampiakselilla ja hihna käyttää pelkkää laturia.
- Kuplassa on vakiona 1 Solex PICT -kaasari keskellä, kun 411:ssä on vakiona molemmilla puolilla Solex 34 PDSIT -kaasarit tai polttoaineen suihkutusjärjestelmä.
- Kuplassa ei ole nykyautoista tuttua öljynsuodatinta, 411:ssä on
- molemmissa on öljysihti
- 411:ssä on vakiona raitisilmapuhallin tuulilasille, kuten joissain Kupla-malleissakin
- 411:ssä on vakiona termostaattiohjattu Eberspächer-bensalämppäri (huom. tietääkseni tämä ominaisuus tuli muihin autoihin vasta 1990-luvulla!)
- 411:ssä on vakiona lämpimän ilman puhallin
- 411:n etupäässä on McPherson-jousitus, kuten joissain Kupla-malleissakin
- 411:n takapäässä on kierrejouset
- 411:n kytkin on nestekäyttöinen, Kuplassa se toimii vaijerilla
- 411:n kori on itsekantava, eikä sen kori irtoa pohjalevystä, toisin kuin Kuplassa
Re: Janin 411
Olen nyt täydentänyt ennen BIF:iä kirjoittamiani viestejä. Jos asia kiinnostaa, niin lukaise ketju uudelleen läpi alkaen tästä.
Re: Janin 411
ootko muuten lukenut ne tekstit läpi mitä silloin kirjottelin? vai onko mennyt jo eteenpäin lehteen?
Joo kylhän toi näkyy aika paljon eroaa basic kuplasta. Ton 1302 kakkosen kaa on aika paljon samaa ku siin on kans toi raitisilma-puhallin ja mc phearsonin jouset jne. tai kaikki 4 rengasta on siis erillisjousitettu. Ehkä se on tolla 60hp 1600CC koneella ihan riittävä tollaseen meikäläisen ajoon...
Joo kylhän toi näkyy aika paljon eroaa basic kuplasta. Ton 1302 kakkosen kaa on aika paljon samaa ku siin on kans toi raitisilma-puhallin ja mc phearsonin jouset jne. tai kaikki 4 rengasta on siis erillisjousitettu. Ehkä se on tolla 60hp 1600CC koneella ihan riittävä tollaseen meikäläisen ajoon...
Re: Janin 411
En. Kaikki oikolukemiset ovat olleet jäissä, mutta luen ja täydennän niitä kirjoittamiasi artikkeleita aivan kuten sovittiin.Rauti kirjoitti:ootko muuten lukenut ne tekstit läpi mitä silloin kirjottelin? vai onko mennyt jo eteenpäin lehteen?
Jep, eiköhän se riitä. Tulet nauttimaan siitä varmasti! (BTW: Eikö tehokkain 1600 ccm -kone ole vain 54-heppainen?)Rauti kirjoitti:Ehkä se on tolla 60hp 1600CC koneella ihan riittävä tollaseen meikäläisen ajoon...