Perjantain ja lauantain aikana Nelkkuun vaihdettiin vasemmanpuoleinen etujousi, koska vanha jousi oli katkennut. Alapallonivel on kolmella pultilla kiinni ja sen kanssa tuli isoimmat vastoinkäymiset. Yksi pulteista nimittäin meni poikki avattaessa. En keksi järkevää selitystä sille, miksi pultit ovat 5-10 mm liian pitkiä, eli kunnon pätkät niiden päistä jää näkyviin ja altistuu korroosiolle.  
 
 
Pekan kanssa käytettiin luovuutta, porakonetta ja järeitäkin työkaluja, mutta katkennut pätkä ei vain tullut ulos. Lauantaina kävin Lahdessa ostosreissulla. Kiersin rautakaupoissa ja kävin Motonetissäkin. Tavoitteena oli ostaa mahdollisimman laadukkaita poranteriä ja vastakierretappeja. Poranteriä (Bosch Titianium ja Cobalt) ostin lopulta Terrasta ja Starkilta, josta hankin myös vastakierretappisarjan. Olin epäileväinen tappien suhteen, mutta koska myyjä vakuutteli niiden olevan parhaita ja paketissakin oli Made in Germany -teksti, ostin paketin. Motonetistä ostin iskunvaimentimen suojakumin. Mallikohtaista ei tietysti ollut saatavilla, mutta mukana olleen mallikumin perusteella valitsimme myyjän kanssa tarvikehyllystä kaikista suurimman kumin.
Päästyäni takaisin kotiin, jatkoimme pultinpätkän suostuttelua uusilla poranterillä. Vaikka pultti on todella kovaa seosta, uusilla terillä sai läpireiän aikaiseksi. No, siihen sitten vastakierretappi ja vääntämään.......naps..... Vastakierretappi napsahti heti poikki. Ja taas poraamaan. Tällä kertaa materiaali oli vieläkin kovempaa. Porasimme kaikki uudet hienot terät (noin 50 euron arvosta) tylsiksi, eikä silti uponnut.
Naapurin Lea oli käynyt välillä katselemassa touhuamme ja häneltä löytyi tilanteeseen oikea ratkaisukin! Lähdimme käymään hänen isänsä verstaalla, jossa on monenlaisia työkaluja sekä ennenkaikkea osaamista. Lean isä arvioi ongelman ratkeavan helpoiten 'vinku-Iitalla', paineilmakäyttöisellä jyrsimellä. Sillä pultinrippeet lähtivät siistinä jauheena. Viimeisetkin jämät tulivat pois jengatapilla. Kierteestä näytti tulevan hyvä, mutta silti nyloc-mutterilla varmistaminen voisi olla tarpeen.
Kasaaminen pääsi alkamaan. Iskunvaimennin vaikutti yhä hyvältä, joten sitä ei uusita vielä. Saan tällä viikolla Lahti411:n vinkin perusteella NOS-iskarit, jotka asennetaan tarpeen tullen. Jousen ylä- ja alapäissä oli kaiketi narinaa estämässä kumirenkulat, mutta ne olivat jo repaleisia. Sillä aikaa kun kävin ostoksilla Lahdessa, oli Pekka askarrellut jostain lattiamaton tapaisesta materiaalista uudet 'narinanestokumit'. Seuraavaksi huomasimme, ettei Motonetin suojakumi ollutkaan sopiva. Alkuperäinen pohjaanlyöntikumi ei mahtunut sen sisään ja mukana tullut uusi oli rimpula. Korjasin alkuperäisen suojakumin kontaktiliimalla ja itsevulkanoituvalla teipillä.
 
Mahtaakohan jostain löytyä uutta sopivaa suojakumia? Kumin pituus on 130–135 mm, halkaisija on 95–97 mm, isomman pään reiän halkaisija on 85–90 mm ja pienemmän pään reiän halkaisija on 45 mm.
Kun kaikki oli valmista ja tarjosimme iskarin yläpäätä paikalleen, huomasimme jotain unohtuneen. Yläpäästä puuttui kiinnityslevy, jossa on myös laakeri. Jos jousenkiristimien kiristäminen on rankkaa, niin ei löysyttäminenkään itsestään tapahdu. Silti kokemus piti kerrata. Levy paikalleen, mutteri päähän ja jousenkiristimet pois. "Hmm. Mikä prikka tuossa vielä on?"  
 
 
Lopulta tolppa oli jälleen paikallaan. Myös alapallonivelen kiinnitys onnistui alkuperäisin tarvikkein, eli uusi kierrekin kesti kunnon kiristyksen. Teimme vielä jarrujen ilmauksen ja lähdimme koeajolle. Uusi vikoja ei tullut ja kaikki tuntuu näiltä osin toimivan.
Moottorin käynnissä on sanomista ja siihen pitää vielä paneutua.