Janin Kupla
Re: Janin Kupla
Naapurin Toni kiinnitti Kuplaan etupuskurin pari viikkoa sitten. Nyt on rekisterikilpikin oikealla paikallaan.
Samalla huomattiin kuitenkin, että rungon etuosa, eli se kohta johon etuakseli kiinnittyy, on ruostunut todella pahasti. Vaatii pikaista hitsaamista...
Samalla huomattiin kuitenkin, että rungon etuosa, eli se kohta johon etuakseli kiinnittyy, on ruostunut todella pahasti. Vaatii pikaista hitsaamista...
Re: Janin Kupla
Tänään tuli taas huhkittua tossa kotipihassa ja vaihteeksi Kuplan kimpussa. 12 tuntia siinä meni, mutta nyt on Kuplan kone irti ja kaikki apulaitteet jäähdytyspelteineen on purettu pois koneen myyntiä varten.
Aamupäivällä sain päähäni, että jos sen koneen nyt irrottaisi, kun ei vettäkään sada. Onneksi sain Pekan kaveriksi, sillä moottorin hallittu irroittaminen on tällaiselle amatöörille yksinään liian haastava homma.
Pesin osat bensalla ja lisäksi maalasin pakosarjan sekä äänenvaimentimen kuumakestomaalilla. Täällä kämpässä on jälleen todella voimakas autoharrastuksen tuoksu (öljy, bensa), sillä minne muuallekaan olisin kamat sullonut, kuin eteiseen ja tuulikaappiin?
Aamupäivällä sain päähäni, että jos sen koneen nyt irrottaisi, kun ei vettäkään sada. Onneksi sain Pekan kaveriksi, sillä moottorin hallittu irroittaminen on tällaiselle amatöörille yksinään liian haastava homma.
Pesin osat bensalla ja lisäksi maalasin pakosarjan sekä äänenvaimentimen kuumakestomaalilla. Täällä kämpässä on jälleen todella voimakas autoharrastuksen tuoksu (öljy, bensa), sillä minne muuallekaan olisin kamat sullonut, kuin eteiseen ja tuulikaappiin?
Re: Janin Kupla
juuri näin! Toivottavasti löytyy sulle hyvä moottori siihen nyt tilalle!
Re: Janin Kupla
Koneen kasaaja osti moottorin takaisin käyvällä hinnalla eli takuu toimi hienosti!
Oli kurjaa, että kohdalleni osui niin ongelmallinen koneyksilö, joka teetti paljon turhaa työtä ja kulua sekä pidätteli Kuplaa aivan liikaa seisomassa. Tuon koneen kanssa myös kasaaja joutui tekemään paljon ylimääräistä työtä ja varmasti myös hänelle kertyi ylimääräisiä kuluja jatkuvien osien hajoamisten myötä.
No, nyt on uusi, täysin vakio 1600-kuutioinen kone tilattu.
Oli kurjaa, että kohdalleni osui niin ongelmallinen koneyksilö, joka teetti paljon turhaa työtä ja kulua sekä pidätteli Kuplaa aivan liikaa seisomassa. Tuon koneen kanssa myös kasaaja joutui tekemään paljon ylimääräistä työtä ja varmasti myös hänelle kertyi ylimääräisiä kuluja jatkuvien osien hajoamisten myötä.
No, nyt on uusi, täysin vakio 1600-kuutioinen kone tilattu.
Re: Janin Kupla
noniin mistä tilasit?
Re: Janin Kupla
Kuplapajalta.Rauti kirjoitti:noniin mistä tilasit?
Re: Janin Kupla
nonni toivotaan että nyt ei olis murheita ja toimis...
Re: Janin Kupla
Lisäsin tähän ketjuun jälleen paljon tekstiä ja uusia kuvia.
Re: Janin Kupla
Ostin eilen Janakkalan swapissa Variksen Timolta Kuplaan vetokoukun ja tulevaan vakiokoneeseen rosterista valmistetut pakoputken huilut.
Lisäksi voitin arpajaisista turvavyöt. Täytyy jossain vaiheessa tutkia, onko takapenkin alla kiinnityspisteitä lantiovöille.
Koukussa oli todella vähän käytön jälkiä, vähän oli alkavaa pintaruostetta. Päädyin kuitenkin heti eilisiltana tarjoamaan sille porakoneeseen kiinnitettävää teräsharjaa ja rälläkän hiomalaikkaa. Sen jälkeen kuumailmapuhaltimella oli töitä, nimittäin lämpötila pääsi taas putoamaan nollan alapuolelle, mikä ei tunnetusti ole maalaamista helpottava asia... Ensin maalasin sen kauttaaltaan kahteen kertaan pohjamaalilla ja sitten vielä pari kerrosta mattamustaa pintamaalia. Yöksi nostin melkein kuivan koukun eteiseen, eikä siitä tullut oikeastaan yhtään maalinhajua, niin kuivaksi sen sain puhallettua.
Tunti sitten palattuani työkeikalta, nostin koukun takaisin ulos ja maalasin vielä yhden kerroksen näkyviin kohtiin, tällä kertaa käytin kiiltävää mustaa. Nyt koukku on vielä ulkona kuivumassa, eihän sitä näin päivällä tarvitse varmaan kuivatella kuumailmapuhaltimella?
Lisäksi voitin arpajaisista turvavyöt. Täytyy jossain vaiheessa tutkia, onko takapenkin alla kiinnityspisteitä lantiovöille.
Koukussa oli todella vähän käytön jälkiä, vähän oli alkavaa pintaruostetta. Päädyin kuitenkin heti eilisiltana tarjoamaan sille porakoneeseen kiinnitettävää teräsharjaa ja rälläkän hiomalaikkaa. Sen jälkeen kuumailmapuhaltimella oli töitä, nimittäin lämpötila pääsi taas putoamaan nollan alapuolelle, mikä ei tunnetusti ole maalaamista helpottava asia... Ensin maalasin sen kauttaaltaan kahteen kertaan pohjamaalilla ja sitten vielä pari kerrosta mattamustaa pintamaalia. Yöksi nostin melkein kuivan koukun eteiseen, eikä siitä tullut oikeastaan yhtään maalinhajua, niin kuivaksi sen sain puhallettua.
Tunti sitten palattuani työkeikalta, nostin koukun takaisin ulos ja maalasin vielä yhden kerroksen näkyviin kohtiin, tällä kertaa käytin kiiltävää mustaa. Nyt koukku on vielä ulkona kuivumassa, eihän sitä näin päivällä tarvitse varmaan kuivatella kuumailmapuhaltimella?
Re: Janin Kupla
Neljäksi kuukaudeksi venyneen odotuksen jälkeen sain viimeinkin torstai-iltana Kuplaan moottorin.
Samana iltana vaihdoin autoon myös toisen etuiskunvaimentimen, sillä sen vaimennusteho oli huomattavasti toista huonompi. Molemmat iskarit oli kuitenkin uusittu hiljattain, joten vain yhden iskarin vaihtamista ei pidetty huonona ajatuksena.
Eilen lauantaina asensin huilut ja aloitin asentamaan moottoria paikalleen. Naapurin Pekka oli avustamassa moottorin siirtämisessä auton viereen ja nostamisvaiheessa. Lisäöljypohja ja öljynlämmitin vaikeuttivat puuhaa ratkaisevasti.
Kotipihassa taivasalla tehdessä oli kylmä ja pimeäkin tuli yllättävän aikaisin. Kun aloitin homman eilen keskipäivän jälkeen, pakkasta oli 16 astetta, mutta iltaa kohden lämpeni kolmella asteella. Hangessa tuli maattua melkein 7 tuntia tuulen tuivertaessa. Eipä siis ihme, että selkä alkoi jumittamaan oikein kunnolla ja jouduin lopettamaan homman kesken. Pitäisi varmaan hankkia lämpimiä vaatteita kesätyöhaalarin ohelle.
Moottorin pulttien kiinnitys oli viimeinen tekemäni työvaihe. Kolme pulttia, tai siis kaksi mutteria ja yksi pultti, menivät helposti paikalleen. Viimeistä pulttia, joka on kuljettajanpuoleinen yläpultti, en saanut millään menemään paikalleen, kun yksin yritin konetta heilutella ja samaan aikaan ujuttaa pulttia syvemmälle ollessani auton alla. Raisakin kävi ravistelemassa moottoria, mutta pultinreikä ei vain ole kohdallaan!
Täytynee siis kohta mennä löysentämään muita pultteja, jotta koneeseen saa lisää liikkumavaraa ja viimeisenkin pultin paikalleen. Luntakin sataa taas mukavan sakeasti...
Lisätty kuvat 21.5.2011
Samana iltana vaihdoin autoon myös toisen etuiskunvaimentimen, sillä sen vaimennusteho oli huomattavasti toista huonompi. Molemmat iskarit oli kuitenkin uusittu hiljattain, joten vain yhden iskarin vaihtamista ei pidetty huonona ajatuksena.
Eilen lauantaina asensin huilut ja aloitin asentamaan moottoria paikalleen. Naapurin Pekka oli avustamassa moottorin siirtämisessä auton viereen ja nostamisvaiheessa. Lisäöljypohja ja öljynlämmitin vaikeuttivat puuhaa ratkaisevasti.
Kotipihassa taivasalla tehdessä oli kylmä ja pimeäkin tuli yllättävän aikaisin. Kun aloitin homman eilen keskipäivän jälkeen, pakkasta oli 16 astetta, mutta iltaa kohden lämpeni kolmella asteella. Hangessa tuli maattua melkein 7 tuntia tuulen tuivertaessa. Eipä siis ihme, että selkä alkoi jumittamaan oikein kunnolla ja jouduin lopettamaan homman kesken. Pitäisi varmaan hankkia lämpimiä vaatteita kesätyöhaalarin ohelle.
Moottorin pulttien kiinnitys oli viimeinen tekemäni työvaihe. Kolme pulttia, tai siis kaksi mutteria ja yksi pultti, menivät helposti paikalleen. Viimeistä pulttia, joka on kuljettajanpuoleinen yläpultti, en saanut millään menemään paikalleen, kun yksin yritin konetta heilutella ja samaan aikaan ujuttaa pulttia syvemmälle ollessani auton alla. Raisakin kävi ravistelemassa moottoria, mutta pultinreikä ei vain ole kohdallaan!
Täytynee siis kohta mennä löysentämään muita pultteja, jotta koneeseen saa lisää liikkumavaraa ja viimeisenkin pultin paikalleen. Luntakin sataa taas mukavan sakeasti...
Lisätty kuvat 21.5.2011
Re: Janin Kupla
siinä sitä vw-henkeä parhaimmillaan! Tsemppiä!!
Re: Janin Kupla
Pari tuntia sitten sain moottorin käyntiin.
Ihan nätisti tuntuu kone käyvän, mutta kaasu jää vähän päälle, ellei kaasuvipua vedä itse takaisin. Kaasuvaijeri saattaa jumittaa, sillä siitä näytti olevan säikeitä poikki. Ei tee vaijerille hyvää, että moottoria irroitellaan jatkuvasti.
Autossa on tällä hetkellä jo kolmas kaasuvaijeri 5000 kilometrin aikana. Ensimmäisen vaihdon tein varmuuden vuoksi ennen kuin olin ajanut autolla ollenkaan. Toisen vaihdon tein viime keväänä, kun vaijeri katkesi matkan varrella. Kolmannen vaihdon joudun tekemään varmaankin lähiaikoina.
On vaikea käsittää, miten paljon kiinnostusta tuo projektini herätti ihmisissä. Aivan kuin siinä olisi jotain erikoista, jos joku vaihtaa Volkkariin moottorin rivitalon pihalla joulukuussa... Pikaisesti laskettuna ainakin 12 ohikulkenutta ihmistä, 2 koiraa ja 1 hevonen kävi viikonlopun aikana katselemassa touhujani ja jutustelemassa. Taisi joku kulkukissakin siinä käydä monkumassa, mutta sille järjestin pikaisen lähdön.
Harva ohikulkijoista viitsi montaa minuuttia olla ihmettelemässä, ennen kuin totesivat olevan aivan liian kylmä, ja jatkoivat matkaansa.
Erityisen mukavaa oli, kun Bella-labradorinnoutaja kävi Arin kanssa tutkimassa projektiani. Pääsin nimittäin Arin kanssa jutustellessani Bellan rapsuttelun varjolla lämmittelemään 'kuumassa koirassa' jäisiä käsiäni ja taas oli helpompi jatkaa urakkaa.
Ihan nätisti tuntuu kone käyvän, mutta kaasu jää vähän päälle, ellei kaasuvipua vedä itse takaisin. Kaasuvaijeri saattaa jumittaa, sillä siitä näytti olevan säikeitä poikki. Ei tee vaijerille hyvää, että moottoria irroitellaan jatkuvasti.
Autossa on tällä hetkellä jo kolmas kaasuvaijeri 5000 kilometrin aikana. Ensimmäisen vaihdon tein varmuuden vuoksi ennen kuin olin ajanut autolla ollenkaan. Toisen vaihdon tein viime keväänä, kun vaijeri katkesi matkan varrella. Kolmannen vaihdon joudun tekemään varmaankin lähiaikoina.
On vaikea käsittää, miten paljon kiinnostusta tuo projektini herätti ihmisissä. Aivan kuin siinä olisi jotain erikoista, jos joku vaihtaa Volkkariin moottorin rivitalon pihalla joulukuussa... Pikaisesti laskettuna ainakin 12 ohikulkenutta ihmistä, 2 koiraa ja 1 hevonen kävi viikonlopun aikana katselemassa touhujani ja jutustelemassa. Taisi joku kulkukissakin siinä käydä monkumassa, mutta sille järjestin pikaisen lähdön.
Harva ohikulkijoista viitsi montaa minuuttia olla ihmettelemässä, ennen kuin totesivat olevan aivan liian kylmä, ja jatkoivat matkaansa.
Erityisen mukavaa oli, kun Bella-labradorinnoutaja kävi Arin kanssa tutkimassa projektiani. Pääsin nimittäin Arin kanssa jutustellessani Bellan rapsuttelun varjolla lämmittelemään 'kuumassa koirassa' jäisiä käsiäni ja taas oli helpompi jatkaa urakkaa.
Re: Janin Kupla
sä oot Jani hullu, hullu mies!!
Re: Janin Kupla
Lisätty kuvia vanhan moottorin irroituksesta ja uuden asennuksesta.
Lähitulevaisuuden työlistalla on kaasuvaijerin ja sen kuoren vaihto. Myös kytkinvaijeria pitää säätää.
Lähitulevaisuuden työlistalla on kaasuvaijerin ja sen kuoren vaihto. Myös kytkinvaijeria pitää säätää.
Re: Janin Kupla
Tälläkin Kuplalla on ajeltu säännöllisesti pikkuisen, jotta akku latautuisi edes vähäsen, eikä jarrut yms. ruostuisi ihan jumiin. Jostain syystä tämä uusi moottori on todella huono käynnistymään. Startti kyllä pyörii vinhasti, mutta kun ei meinaa käynnistyä.
Kun nyt saisi auton katsastuskuntoon, niin pääsisin näyttämään sitä Mäntsälään. Siellä käyntiongelmat varmasti korjautuisivat.
Kun nyt saisi auton katsastuskuntoon, niin pääsisin näyttämään sitä Mäntsälään. Siellä käyntiongelmat varmasti korjautuisivat.