Janin 411

Julkinen alue. Tietoa ja kuvia tapahtumista sekä autoista.
Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » To 22.3.2012 13:21

Alis kirjoitti:Monien mutkien jälkeen iskarit saapuivat tänään Lahteen. Mutta, eihän ne olekaan tilaamaani mallia, koska niitäkään ei kuulemma ole mistään saatavilla. Posti toi KYB GR2 (344069) -iskarit.
Tuleekohan tässä jälleen lisää ongelmia?
Itse itselleni vastaten: KYLLÄ TULEE! :evil:

Eilen Nelkkuun vaihdettiin Vallilan takomossa takajouset ja samalla oli tarkoitus vaihtaa myös iskarit. Ei onnistunut. KYB GR2 (344069) -iskarit ovat noin 4-5 cm liian lyhyet. Auto kasattiin vanhoilla iskareilla, jotka kuulemma olivat vielä ihan toimivat.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » La 31.3.2012 19:59

Nelkussa on ollut sellaista ongelmaa, että ajovalot sammuvat välillä aivan yllättäen. Ensimmäisen kerran havaitsin vian eräänä tammikuisena iltana ajaessani sydämeni kyllyydestä kivaa mutkatietä kaukana asutuksesta. Oli siis pilkkopimeää. Valot sammuivat juuri ennen tiukkaa mutkaa. Minulla oli ollut pitkät valot sekä lisäpitkät päällä. Piti aloittaa heti varovainen vauhdin hiljentäminen, ettei auto luisu ojaan jäiseltä tieltä ja palauttaa mieleen, miltä tie näytti viimeisenä hetkenä ennen pimeyttä...

Vaistomaisesti laitoin vilkun oikealle, koska tarkoitus oli pysähtyä tien sivuun. Onneksi vilkku toimi ja vilkun valaisemana näin tien reunat. Ensimmäisenä epäilin sulakkeen palaneen, releen hajonneen tai jonkin johdon irronneen. Auton pysähdyttyä aloin räplätä katkaisijoita. Pitkät valot toimivat niin kauan, kun pidin valoviikseä väläytysasennossa, mutta sammuivat heti irroitettuani otteen. Parinkymmenen sekunnin kuluttua ajovalot jälleen syttyivät itsestään. Minua ei huvittanut alkaa tutkia vikaa tarkemmin paikassa johon olin pysähtynyt, joten jatkoin matkaa, tosin aiempaa hiljaisempaa vauhtia.

Muutaman minuutin kuluttua valot sammuivat jälleen. Tällä kertaa olin varautunut ja vedin heti pitkät valot päälle valoviiksestä ja pysähdyin. Edessä paloivat vain parkkivalot ja takavalot toimivat normaalisti. Aloin taas renklata katkaisijoita. Sain valot syttymään uudestaan valokatkaisijaa rassaamalla. Jälleen matka jatkui. Kotimatkaa oli noin 50 km ja valot sammuivat muutaman kerran, mutta pääsin kotiin turvallisesti.

Vian havaitsemisen jälkeen olen välttänyt pimeällä ajamista. Joskus työpäivä on kuitenkin venynyt niin pitkäksi, että kotimatkalla on ollut jo pilkkopimeätä. Olen tuolloin ajaessani pitänyt kättä valmiiksi pitkien valojen viiksen tuntumassa, että saan nopeasti pitkät valot päälle, jos normaalit ajovalot sammuvat. Joskus kun valot ovat sammuneet, on vastaan ollut tulossa autoja, enkä ole kehdannut laittaa pitkiä valoja päälle, etten sokaise vastaantulijoita – Nelkussa kun on varsin tehokkaat valot. Erään kerran vastaan tuli rekka ja Nelkun valot sammuivat. Hiljensimme molemmat aika paljon vauhtia, luulikohan rekkakuski minun aikovan ajaa alle?

Tänään vihdoinkin sain järjestymään aikaa vian tutkimiseen. Yli 7 tuntia siinä meni, eikä tullut kuntoon. Sen sijaan huomasin pohjoistuulen ja yhden pakkasasteen yhdistelmän tuntuvan tosi kolealta.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » To 5.4.2012 11:52

Ajovalojen sammuminen kesken ajon aiheutuu oletettavasti viallisesta valokatkaisijasta.

Kuva
Vaaleansinisen 411:n oma valokatkaisija.


Kävin kuluvalla viikolla irroittamassa vähän uudemmasta varaosanelkusta valokatkaisijan ja lauantaina kotipihassa otin vastaavan katkaisijan irti käyttönelkusta. Yllätys oli suuri, kun katkaisijat olivatkin erilaisia. Olisikohan valokatkaisija vaihdettu joskus varaosa-autoon vai onko uudemmissa vuosimalleissa erilainen katkaisija?


Kuva
Vaaleansinisen 411:n oma valokatkaisija.

Kuva
Vaaleansinisen 411:n oma valokatkaisija.

Kuva
Vaaleansinisen 411:n oma valokatkaisija (osanumero 411941531).

Kuva
Punaisesta 411:stä ottamani valokatkaisija (osanumero 113941531).

Valokatkaisijan liittimiä:
X maadoitus virtalukolta
30 jatkuva 12 volttia
56 releen maadoitus
57 parkkivalojen merkkivalo
58 parkkivalot, johdot haarautuvat myöhemmin eteen ja taakse
58b mittarivalot
59 ?


Eniten alkoi häiritä 30-merkinnällä olevien liittimien lukumäärä. Vanhassa katkaisijassa oli kaksi toisiinsa yhdistettyä ja lisäksi yksi erillinen liitin. Uudessa katkaisijassa vain kaksi toisiinsa yhdistettyä, yksi johto jäisi siis kytkemättä. Koska kyse on virransyötöstä, ajattelin kaiken johtopinta-alan olevan tarpeen ja rakensin Abiko-liittimillä ja johdonpätkällä pienen haaroituksen. Näin sain kaikki 3 johtoa yhdistettyä katkaisijaan.

Uudessa katkaisijassa on X-merkitty liitin, jota vanhassa ei ole. Vanhassa on kaksi 57-merkittyä liitintä (vain toinen kytketty), jota uudessa ei ole. Ilmeisesti niiden kytkennässä mokasin jotenkin, sillä katkaisija ei toiminut oikein ja sulake paloi.

Yritin purkaa vanhan katkaisijan, jotta voisin yrittää korjata sen, mutta sen paksua metallia olevan suojakotelon reunat on taivutettu pohjalevyn päälle siten, ettei tehtävä ole liian helppo.

Päädyin irroittamaan uuden katkaisijan ja vaihtamaan alkuperäisen takaisin paikalleen.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » To 5.4.2012 11:52

Kun bensatankki on aivan täynnä, loiskahtaa tankista bensaa ulos kaarrettaessa vauhdilla vasemmalle. Bensaa ei valu paljoa, mutta sen verran kuitenkin, että sen haistaa ja muutamia tippoja valuu maahan. Valuma tulee sisälokasuojan ja lokasuojan välistä. Sunnuntaina otin eturenkaan ja sisälokasuojan irti vuotokohdan selvittämiseksi.

Sisälokasuoja on alumiinia.

Kuva
Alumiininen Lokari-merkkinen sisälokasuoja.

Lokari-tuote Oy:n valmistama sisälokasuoja ja sen tuotelappu ovat yhä uutta vastaavassa kunnossa, vaikka asennuksesta on kulunut noin 300000 km ja 40 vuotta. Yllätys oli suuri, kun huomasin uusia Lokareitakin olevan yhä saatavilla (260 euroa / auto).

Kuva
Lokari-tuote Oy:n alumiinista valmistaman sisälokasuojan tuotelappu.


Sisälokasuojan irroittamisen jälkeen selvisi, että polttoaineen täyttöputken kangaspäällysteinen huohotinletku oli kuivunut ja haurastunut. Mistä sunnuntaina saisi uuden letkun? Naapurustosta sellaista ei keltään löytynyt, joten lähdimme Pekan kanssa selvittämään saatavuutta Järvelän Nesteelle. Nesteen valikoimiin ei kuulunut sopivia letkuja, mutta samassa rakennuksessa toimivassa rautakaupassa olisi esimerkiksi sopivan kokoista puutarhaletkua. Sunnuntaina kauppa on kuitenkin suljettu.

Sattumalta paikalla oli käymässä vapaapäivää viettävä Järvelän Rauta Ky:n ystävällinen myyjä, joka avasi Rautia-rautakaupan meille ja sain ostettua metrin pätkän puutarhaletkua sekä sopivat klemmarit. Tämänkaltaista palvelua ei saa ihan joka kaupasta, kiitos!

Kuva
Ensimmäinen yritys. Määrämittaan leikattu puutarhaletku meni lyttyyn liian jyrkän mutkan vuoksi. Vaihdoimme kuvan ottamisen jälkeen tilalle pidemmän letkun, joka mahtuu tekemään loivemman mutkan ja huohotinletku pysyy auki. Ostamastani metrin pätkästä jäi vielä ylimääräinen pätkä käyttämättäkin.

Sain auton sunnuntaina takaisin kasaan ja tuli mieleen, että koeajo olisi paikallaan.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Ma 9.4.2012 12:53

Bensaa loiskahteli yhä. Tällä kertaa sitä ei voinut enää tulla huohotinletkusta. Tankin korkin tiiviste oli huono. Kävin maanantaina ostamassa Etrasta riekaleen jotain kumin tapaista, ehkä silikonia. Leikkelin siitä iltapäivällä uuden tiivisteen ja laitoin sen paikalleen.

Illalla töiden jälkeen ruuvasin takarekisterikilven taustalevyn irti, sillä sen kiinnitys takaluukkuun oli löystynyt. Taustalevy on kiinni ainoastaan yläreunastaan ja se joutuu rasitukselle, kun takaluukku rämäytetään kiinni. Vaihdoin tilalle järeämmän peltiruuvin ja ylimääräistä aikaa jäi vielä 4 minuuttia. Sitten lähdimmekin kiireellä ajamaan kohti Helsinkiä, sillä olin iltapäivällä varannut meille liput laivaan. Ehdimme hienosti.

Tiistaina aamulla klo 7, hyvin nukutun yön jälkeen, ajoimme ulos laivasta Tallinnaan. Aloitimme päivän palauttamalla mukanamme olleet tyhjät pullot ja tölkit kauppaan. 3 vuoden aikana oli kertynyt omia, naapureiden ja tuttujen maksullisia pantteja yhteensä 1629 kpl. Niistä saaduilla rahoilla matkamme tuli lähes maksetuksi.

Paluumatka alkaisi vasta iltakuudelta, joten meillä ei ollut kiire minnekään. Ajelimme ympäriinsä katselemassa tuttuja paikkoja. Kävimme ydinkeskustan lisäksi esimerkiksi Pärnamäellä, Kloostrimetsässä, Mustamäellä, Laagrissa ja Lasnamäellä. Kilometrejä kertyi ja bensaa paloi, mutta Eestissä tehdyistä hinnankorotuksista huolimatta bensalitra maksaa Suomessa edelleen 30 senttiä enemmän!

Kuva
Teletorn ja 411.

Kuva

Kuva


Hankimme paluumatkallekin vähän painoa autoon. Nyt uudet jouset on testattu. Kantokyky on erinomainen, ja on myönnettävä ettei rekisteriotteen mukainen maksimikuorma ole liioiteltu. Jarrutehokin on riittävä. Ainoastaan raskas ohjaus etukontin ollessa täynnä vaati normaalia enemmän huomiota.

Kuva


Moottori alkaa kuitenkin olla "valmis". Sinistä savua on alkanut tupruttaa aiempaa enemmän ja nyt lisääntyneen öljynkulutuksenkin jo huomaa.

Oman teoriani mukaan osansa saattaa olla silläkin, ettei kuljettajan puoleiset männät jostain syystä tee töitä kunnolla, joka ilmenee edelleen kaasarin imun puuttumisena. Kun polttoaine ei pala kunnolla, eivät männänrenkaat tiivistä kunnolla ja öljyä voi päästä palotilaan. Voisiko tämä olla mahdollista?


Kotimatka sujui hyvin, tosin Katajanokan liikennesumppu sai säälimään kytkintä. Matka laivasta presidentinlinnan luokse (1,3 km) kesti yli puoli tuntia.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 25.11.2012 12:13

Sulan tien kilometrejäkin kertyi. Nelkun mittariin tosin paljon aiempaa vähemmän. Kevättalvella tehdyn Viron matkan jälkeen moottorin savuttaminen käynnistäessä on jäänyt pysyväksi oireeksi, mutta savuttaminen vähenee radikaalisti parissa minuutissa. Matkan aikana syntyi mielikuva, että öljynkulutus olisi kasvanut, mutta taisin erehtyä. Öljyä ei tarvitse lisätä pitämäni noin 2500 km:n vaihtovälin aikana puolta litraa.

Toinen savutusongelma ilmenee ajon kestettyä muutaman minuutin. Tuolloin ohjaamoon tulee savua, joka tosin katoaa pian. Tämä vika johtuu öljyn valumisesta oikeanpuoleiselle lämmönvaihtimelle. Öljyä ei kuitenkaan valu maahan saakka, joten kyse on vain muutamista tipoista.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 25.11.2012 13:01

Eräänä loppukesän päivänä haistelin P-alueella leijuvaa pientä bensanhajua. Tai tuoksuhan se autoharrastajan mielestä on. :wink: Voimakkainta tuoksu oli Nelkun lähellä. Syy selvisi heittäydyttyäni hetkeksi makuuasentoon. Auton keskivaiheilla runkotunnelin sisältä tulee ulos polttoaineputki, joka vaihtuu Eberille ja moottorille haaroittuvaksi letkuksi. Suodatinkin on siinä välissä.

Olin uusinut letkut ja suodattimen edellisenä kesänä. Olin käyttänyt pääkaupunkiseudulla toimivasta VW-tarvikeliikkeestä ostamaani kangaspäällysteistä, alkuperäisenkaltaista bensaletkua. Eräästä letkunpätkästä kangaspäällyste oli kuoriutunut repsottamaan ja kumiletku oli tullut näkyviin. Vuoden aikana letku oli kovettunut, halkeillut ja muuttunut muutenkin haperoksi, joten siitähän niitä bensatippojakin tihkui. Järvelän autokorjaamosta kävin ostamassa uutta bensaletkua ja asensin sen paikalleen.

Makoillessani auton alla huomasin vasemmanpuoleisen lämpöputken olevan vaihtokunnossa.

Ruuvatessani tunkkia auki pyöräytin huvikseni vasemmanpuoleista takapyörää. Se näytti oudolta pyöriessään, mutta ehti pysähtymään tunkin laskeuduttua. Pumppasin tunkin takaisin ylös ja pyörittelin pyörää. Epäilys sai vahvistuksen, renkaasta on runko pettänyt ja kulutuspinnassa on pullistuma. Samalla huomasin renkaan myös heiluvan oudosti. Muutaman kerran ravistelin, pyörittelin ja kallistelin pyörää. Vaikutti siltä, että myös pyöränlaakerin käyttöikä on loppunut, sillä rengas heiluu useita millejä, ehkä noin 5 mm.

Myös naapurin Toni kävi ihmettelemässä välystä ja oli kiinnostunut kurkkaamaan laakeria. Otimme keskimutterin pois, jolloin pyörä irtosi autosta ja laakeria pääsi vähän tutkimaan. Tässä vaiheessa oli selvää, että laakeri pitää uusia. Mikä on sopiva laakeri ja mistä niitä saa? Laitoimme auton takaisin kasaan, jonka jälkeen kävin pienellä koeajolla ostamassa Järvelän Rautiasta mökin saunaan uuden puukiukaan.

Auto pompotti ja laakeri piti ikävää ääntä, joten ajoin koeajon alle kolmeakymppiä. Pääsin takaisin kotiin, mutta kävi selväksi, ettei Nelkulla voi lähteä viemään kyydissä olevaa kiuasta Asikkalaan. Naapurin Pekan kanssa nostimme kiukaan Kuplan takapenkille. Sen jälkeen 411 on saanut olla rauhassa odottamassa sateettomia kelejä ja inspiraatiota.

Avatar
DjMokkis
Viestit: 389
Liittynyt: Ma 4.5.2009 15:35
Paikkakunta: Hol LOL la

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja DjMokkis » Su 25.11.2012 13:58

Löytyisköhän ihan Lahden laakerikeskuksen hyllystä vastaavanlaista? Vanha vaan mukaan ja kysäisemään, Laakerikatu 1 jokimaalla :)
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 25.11.2012 17:31

Kiitos vinkistä. Täytyy yrittää saada vanha laakeri irroitettua malliksi. Nämä kelit eivät oikein suosi kotipihassa tehtäviä remontteja, eikä hallitilaakaan ole vielä löytynyt. :roll:

Vastaa Viestiin