Bensaa loiskahteli yhä. Tällä kertaa sitä ei voinut enää tulla huohotinletkusta. Tankin korkin tiiviste oli huono. Kävin maanantaina ostamassa Etrasta riekaleen jotain kumin tapaista, ehkä silikonia. Leikkelin siitä iltapäivällä uuden tiivisteen ja laitoin sen paikalleen.
Illalla töiden jälkeen ruuvasin takarekisterikilven taustalevyn irti, sillä sen kiinnitys takaluukkuun oli löystynyt. Taustalevy on kiinni ainoastaan yläreunastaan ja se joutuu rasitukselle, kun takaluukku rämäytetään kiinni. Vaihdoin tilalle järeämmän peltiruuvin ja ylimääräistä aikaa jäi vielä 4 minuuttia. Sitten lähdimmekin kiireellä ajamaan kohti Helsinkiä, sillä olin iltapäivällä varannut meille liput laivaan. Ehdimme hienosti.
Tiistaina aamulla klo 7, hyvin nukutun yön jälkeen, ajoimme ulos laivasta Tallinnaan. Aloitimme päivän palauttamalla mukanamme olleet tyhjät pullot ja tölkit kauppaan. 3 vuoden aikana oli kertynyt omia, naapureiden ja tuttujen maksullisia pantteja yhteensä 1629 kpl. Niistä saaduilla rahoilla matkamme tuli lähes maksetuksi.
Paluumatka alkaisi vasta iltakuudelta, joten meillä ei ollut kiire minnekään. Ajelimme ympäriinsä katselemassa tuttuja paikkoja. Kävimme ydinkeskustan lisäksi esimerkiksi Pärnamäellä, Kloostrimetsässä, Mustamäellä, Laagrissa ja Lasnamäellä. Kilometrejä kertyi ja bensaa paloi, mutta Eestissä tehdyistä hinnankorotuksista huolimatta bensalitra maksaa Suomessa edelleen 30 senttiä enemmän!
Teletorn ja 411.
Hankimme paluumatkallekin vähän painoa autoon. Nyt uudet jouset on testattu. Kantokyky on erinomainen, ja on myönnettävä ettei rekisteriotteen mukainen maksimikuorma ole liioiteltu. Jarrutehokin on riittävä. Ainoastaan raskas ohjaus etukontin ollessa täynnä vaati normaalia enemmän huomiota.
Moottori alkaa kuitenkin olla "valmis". Sinistä savua on alkanut tupruttaa aiempaa enemmän ja nyt lisääntyneen öljynkulutuksenkin jo huomaa.
Oman teoriani mukaan osansa saattaa olla silläkin, ettei kuljettajan puoleiset männät jostain syystä tee töitä kunnolla, joka ilmenee edelleen kaasarin imun puuttumisena. Kun polttoaine ei pala kunnolla, eivät männänrenkaat tiivistä kunnolla ja öljyä voi päästä palotilaan. Voisiko tämä olla mahdollista?
Kotimatka sujui hyvin, tosin Katajanokan liikennesumppu sai säälimään kytkintä. Matka laivasta presidentinlinnan luokse (1,3 km) kesti yli puoli tuntia.