Raisan ja Janin Kupla

Julkinen alue. Tietoa ja kuvia tapahtumista sekä autoista.
Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Rauti » To 28.7.2011 11:04

mulla on henkan myllytyskone lainassa jos tarviit kanssa lainaan? :)

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » Pe 29.7.2011 9:10

Kiitos, mutta mulla on omakin ollut jo vuosikausia pölyttymässä.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 6.8.2011 20:12

Ja taas on kilometrejä kertynyt matkamittariin. Viime viikonloppunahan oltiin Kuplalla Bug In Finn -tapahtumassa Mikkelin Visulahdessa ja juuri äsken palasimme kotiin Espoon Oittaalta Fun In Fin -tapahtumasta. Tapahtumassa oli Päijät-Hämeestä 3 henkilön edustus: Jari Niemelä, Raisa ja minä.

Kaikki on sujunut hyvin, mutta kieltämättä vähän jännittää, miten kauan alkuperäinen 1300-kuutioinen kone voi kestää.

Nyt sillä on ajettu 156000 km ja auto kulkee yhä tehtaan ilmoittamaa huippunopeutta täydelläkin kuormalla. Mittarin mukaan tuolloin mennään nopeutta 135 km/h, mutta mittarivirhe tuossa nopeudessa on 10 km/h.

Vain alakierroksilta on vääntö kateissa. Jos kääntyy esim. risteyksessä liian suurella vaihteella, auto hyytyy täydellisesti. Myös ylämäkiin lähdöt ovat vaikeita, koska (alkuperäinen) kytkin alkaa hyvin ylhäältäottavana olla vähän vaikeakäyttöinen. Matalilla kierroksilla kone hyytyy ja korkeilla kierroksilla kytkimellä luistattaminen on hankalaa.
Liitteet
nopeusmittari_132kmh.jpg
Vauhtia löytyy yhä!

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » Pe 12.8.2011 18:55

Tällä viikolla olen tutkinut ajaessa tuntuvaa tärinää. Tiistaina 9.8. kävin Oberque-tapahtumassa Tervakoskella. Kokeilin matkalla auton käytöstä eri nopeuksilla.

Hiljaisessa nopeudessa (n. 20 km/h) tärinä tuntuu pienenä pomppimisena satunnaisesti. Vauhdin kiihtyessä pomppiminen loppuu, kunnes jälleen 70 km/h-nopeudessa se taas alkaa ja päättyy n. 90 km/h-nopeudessa. Noin 120 km/h-nopeudessa tärinä taas alkaa ja tuolloin se vähän ravistaa rattiakin. Oire on pahentunut kuukauden aikana vähitellen.

Ajattelin, ettei vanne ole ehkä keskittynyt kunnolla. Samoin epäilin etupyörien laakereiden liiallista välystä. Eilen kiristin laakereita ja täytin rasvakupit vaseliinilla.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » Pe 12.8.2011 19:14

No nyt kaikki on pilalla. Auto ei ole enää alkuperäinen.

Tänään työpaikan pihalla vaihdoin etu- ja takapyörät päikseen. Siinä huomasin, että vasemman takarenkaan runko on pettänyt ja renkaan kulutuspinnassa on reilunkokoinen möykky. Seuraavaksi rengas sitten räjähtäisi, joten vaihdoin sen tilalle vararenkaan. Tulipahan korkattua sekin, sillä kyseisellä renkaalla ei ole aiemmin ajettu.

Soitin pariin lahtelaiseen rengasliikkeeseen. Haluamaani 165 R 15 (tai 80-profiili) tai 155 R 15 rengasta ei löytynyt Rengastopista eikä Vianorilta. Sitten laitoin puhelimen taskuun ja ajoin lähimpään rengasliikkeeseen. Hirsimetsäntiellä on Valinta-Rengas, josta löytyi haluamani renkaat! Ja ne myös laitettiin odottaessa alle. Hintataso töineen oli samaa luokkaa kuin monissa nettilaskureissa ilman töitä. Tiedoksi siis, että Valinta-Rengas pitää ainakin keväällä ja kesällä Kuplaan sopivia renkaita hyllyssä. Kuulemma talvirenkaitakin löytyy ja olen itsekin sieltä hakenut pari sarjaa nastarenkaita.

Uudet Hankook-renkaat ovat selkeästi alkuperäisiä pehmeämmät, auto tuntuu nyt 'hiipivän' kaupunkinopeuksissa. Mittariheittokin väheni olennaisesti, se on enää 3 km/h.

Olen kuitenkin pettynyt, koska tehdasasennusrenkaat eivät kestäneet neljääkymmentä vuotta!
Vain 39 vuotta ja runko antaa jo periksi, mihin enää voi luottaa? No, nyt auto ei enää ole alkuperäinen, joten siihen voi alkaa tehdä muitakin muutoksia. Täytyy Raisan kanssa keskustella, jos tehtäisiin siitä vaikka rantakirppu tai laikka-avo.
Liitteet
web_hankook_20110813_017.jpg
Tuliterät Hankook-renkaat alla.

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Rauti » Pe 12.8.2011 20:13

nii ja tonttii ja kaameet vanteet ja popit!!!

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 3.9.2011 16:20

Uudet renkaat tuli sisäänajettua, sillä lähdimme heti seuraavana viikonloppuna (12.–14.8.2011) käymään Porissa VW West Fest -tapahtumassa. Auto pääsi siis tuttuihin maisemiin ja pari paikallista harrastajaa tunnistikin automme olleen pitkään (39 vuotta) Porissa. Reissu sujui hyvin ja hauskaa oli.
Liitteet
web_20110813_001.jpg
Satamassa.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 3.9.2011 16:35

Sitä seuraavana viikonloppuna (19.–21.8.) kävimme Saarijärvellä. Muilta osin kaikki sujui hyvin, paitsi paluumatkalla taisi hajota pakoputki, ainakin moottorin ääni muuttui voimakkaammaksi. En ole vielä ehtinyt paikallistamaan ja korjaamaan vikaa.
Liitteet
web_IMG_9550.JPG
Raisa ajaa Saarijärvelle.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 3.9.2011 16:39

Tiistaina 23.8. kävin Kuplalla Kanta-Hämeen jaoksen kesäkauden päättäjäisissä Riihimäellä. Toria oli vaikea löytää, sillä osoitetietoa ei löytynyt mistään. Paluumatkan Kärkölään tulimme muutaman auton letkassa (4 Kuplaa ja 1 Typ-3).
Liitteet
web_IMG_9576.JPG
Riihimäellä.

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Rauti » La 3.9.2011 16:42

ettei vaa oo putken tiiviste vaa hajonnut?? ettei koko putki sentään?

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 3.9.2011 16:47

Tänään avasin huvikseni molemmat takajarrurummut. Kun pyörät ja keskimutterit oli irroitettu, rummut lähtivät irti käsivoimin, mitään työkaluja ei tarvittu. Kaikki oli tiptop-kunnossa ja jarrukengissäkin on vielä puolet kulutuspinnoista jäljellä. Säätörattaatkin pyörivät kevyesti.

Ryhdyin operaatioon, koska käsijarru otti vasta melko ylhäällä ja halusin säätää ensin kengät lähelle rumpua ja vasta sitten nysvätä käsijarrua. En muistanut, mihin suuntaan säätörattaita pitää pyörittää säätöreiän kautta, joten siksi avasin rummut. Nyt muistan: Kuskin puolella taaempaa säätöratasta pitää kääntää alas ja etummaista ylös, niin kengät menevät lähemmäs rumpua. Matkustajan puolella päinvastoin.

Kenkien säädön jälkeen käsijarrukin alkoi ottaa alempaa, joten en ainakaan vielä säätänyt käsijarrun vaijeria.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » La 3.9.2011 16:49

Rauti kirjoitti:ettei vaa oo putken tiiviste vaa hajonnut?? ettei koko putki sentään?
Unohdin tutkia asiaa silloin, kun pyörä oli irti ja auto tunkattuna. Tai ehkä alkanut kaatosade vähän hoputti minua, sillä tein tämänkin touhun luonnollisesti kotipihassa... :)

Kun asia juolahti mieleeni, käynnistin auton ja tutkin hieman vuodon sijaintia. Ykköspytyn lähellä se on, saattaa vaikka ollakin pelkkä tiivistevika. Tutkin lisää myöhemmin.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.10.2011 11:23

Kuplan katsastusajan päättymisen lähestyessä tuli ajankohtaiseksi parannella ensimmäisen omistajan aikana tehtyä ruostekorjausta. Varapyöräkotelon pohjassa oli ruostevaurio, josta oli viime vuoden katsastuksessa kirjoitettu huomautus rekisteriotteeseen. Ruostevauriota oli korjailtu hitsaamalla peltiä, mutta mielestäni hitsaus oli ruma räpellys.

Vein Kuplan viime perjantaina eräälle pajalle Kärkölässä ja vanha paikkaus oli kehno ammattimiehenkin silmin. Pelti oli vain heftattu muutamalla räkäisyllä eikä jälkeä oltu viimeistelty, hitsauslanganpätkiäkin sojotti. Tuollainen jälki ei varmasti olisi kelvannut katsastusmiehelle. Tiivis hitsaus, hionta, pohjamaalia ja massaa. Parin tunnin työn tuloksena jälki näytti jo paljon paremmalta. Aion hankkia siihen jossain vaiheessa oikean korjauspellin, niin auton alkuperäisyys säilyy.

Eilen kävin katsastuksessa. Pallonivelet saivat erityiskiitokset: toisella puolella ei ollut väljää mihinkään suuntaan ja toisella puolella oli pystysuuntaista välystä niin vähän, että kuulemma aivan uusissakin tarvikenivelissä välystä on enemmän. Myös auton pohjan kunto sai kiitosta.

Auto hyväksyttiin katsastuksessa ilman huomautuksia.

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Rauti » Ti 25.10.2011 12:27

onnea leimasta!!

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Raisan ja Janin Kupla

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 25.10.2011 15:48

Kiitos. :D

Vastaa Viestiin