Miten käy kuplien?
Miten käy kuplien?
Mitäs sanoo ammattilaiset, vieläkö kuplalla voi ajella 95 bensalla tän jälkee? http://www.iltalehti.fi/autot/2010052711745064_au.shtml
Re: Miten käy kuplien?
Ammattilainen en ole. Tähänkin asti olen ajellut 98:lla.
E10-infosivulla sanotaan Volkkareiden kohdalta, että uusi gaso käy kaikkiin muihin bensavolsuihin, paitsi ekoihin FSI-bensakoneisiin. Olivatkohan ajatelleen Kuplia, kun kirjoittivat tuon lauseen...
E10-infosivulla sanotaan Volkkareiden kohdalta, että uusi gaso käy kaikkiin muihin bensavolsuihin, paitsi ekoihin FSI-bensakoneisiin. Olivatkohan ajatelleen Kuplia, kun kirjoittivat tuon lauseen...
Re: Miten käy kuplien?
Mä en kyllä Ee kymppiä kuplan tankkiin laittaisi! Suosisin jatkossa E5:sta höystettynä lisäaineella...
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D
Re: Miten käy kuplien?
näin meitä harrastelijoita taas kiristetään että menee vähän enemmän rahaa...mä oon aina -95 menny lisäaineen kanssa toki...
noo kai sitä joku testaa ja saa sitten palstalta lukea miten on käynyt
noo kai sitä joku testaa ja saa sitten palstalta lukea miten on käynyt
Re: Miten käy kuplien?
No tokkopa tuo nyt kovinpaljon heikompaa ainetta on kun muinaiset 79oct tms..
ja toisaalta, milläs ne ajelee etelä amerikoissa??
eipä varmaa kannata kamalasti huolta kantaa, jollain vain muistaa sen lyijyn korvata jatkossakin.
kumiosia ei kumminkaa kamalasti ole, joihin tuo suurimmalta osalta vaikuttaa...
ja toisaalta, milläs ne ajelee etelä amerikoissa??
eipä varmaa kannata kamalasti huolta kantaa, jollain vain muistaa sen lyijyn korvata jatkossakin.
kumiosia ei kumminkaa kamalasti ole, joihin tuo suurimmalta osalta vaikuttaa...
Re: Miten käy kuplien?
Hyviä pointteja. Muistan kuulleeni jo 80-luvun puolessa välissä, että ne tosiaan ajelevat siellä viinalla eli etanolilla. Muistaakseni se oli sitä sokeriruokoviinaa. Ja jos ei halua ostaa lisäaineita eikä silti riskeerata, niin ostaa sellaiset kannet, jotka soveltuvat lyijyttömälle bensalle.leppis kirjoitti:No tokkopa tuo nyt kovinpaljon heikompaa ainetta on kun muinaiset 79oct tms..
ja toisaalta, milläs ne ajelee etelä amerikoissa??
eipä varmaa kannata kamalasti huolta kantaa, jollain vain muistaa sen lyijyn korvata jatkossakin.
Eräs suomalainen VW-tarvikekauppias tosin kertoi mulle, ettei ole ikinä törmännyt siihen, että Kuplan venttiilit tai seetit olisivat hajonneet lyijynpuutteeseen. Lyijyttömälle sopivat kannet ovat kylläkin tavallista vahvempaa valua ja ainevahvuutta on enemmän, joten esimerkiksi sytytystulpat ovat pitkäkierteistä mallia (eli Typ4-mallia).
Re: Miten käy kuplien?
samaiselta sivustolta kaivettu:
Kaikista Suomen autokannassa olevista automalleista ei ole saatavilla tietoja E10:n
soveltuvuudesta. Tämä koskee erityisesti vanhoja tuotannosta poistuneita malleja.
Näiden mallien kohdalla on ohjeena, että E10 bensiiniä ei tule käyttää. Sama ohje
koskee luonnollisesti myös niitä autoja, joiden kohdalla E10:n soveltumattomuus on
mainittu.
Jos jää epäselväksi, soveltuuko E10 käytettäväksi kuluttajalla olevassa
autoyksilössä, on käännyttävä ensisijaisesti automerkkiä edustavan vähittäismyyjän
puoleen ja toissijaisesti automallin maahantuojan puoleen.
Kaikista Suomen autokannassa olevista automalleista ei ole saatavilla tietoja E10:n
soveltuvuudesta. Tämä koskee erityisesti vanhoja tuotannosta poistuneita malleja.
Näiden mallien kohdalla on ohjeena, että E10 bensiiniä ei tule käyttää. Sama ohje
koskee luonnollisesti myös niitä autoja, joiden kohdalla E10:n soveltumattomuus on
mainittu.
Jos jää epäselväksi, soveltuuko E10 käytettäväksi kuluttajalla olevassa
autoyksilössä, on käännyttävä ensisijaisesti automerkkiä edustavan vähittäismyyjän
puoleen ja toissijaisesti automallin maahantuojan puoleen.
Re: Miten käy kuplien?
Jostain muualta löysin tällaisia kommentteja:
"Any car should be able to run on e10 10%ethonal. I second that comment. I have been driving my 1968 Bug for 4 years on 10% gas alcohol blend with good results."
Kumiosat bensatankin ja kansien välillä lienevät tosiaan suurin ongelma. Ja niitähän ei kuitenkaan Kuplassa montaa ole. Letkut? Kaasari (tiivisteet)? Kaksireikäkansien imusarjan kumit? Jos autoon on asennettu bensansuodatin, niin sen soveltuvuus voisi olla myös hyvä tarkistaa.
Tämä E5-/E10-touhu on niin tyypillistä viherpiiperrystä, että voihan KELE:
Puututaan johonkin 'ympäristöön liittyvään asiaan' ja laaditaan hurmoksessa visioita, jotka pelastavat maailman!
Kun ollaan siinä vaiheessa, että suunnitelmia aletaan toteuttamaan, huomataan etteivät ne olekaan mahdollisia suunnitellulla aikataululla, järkevästi ja taloudellisesti.
Koska suunnitelmat on kuitenkin päätetty toteuttaa, päädytään tekemään se hölmösti ja kalliilla. Kuten monilla muillakaan viherpiiperrysprojekteilla, ei myöskään tällä E10-touhotuksella taideta todellisuudessa saada elinolosuhteita maapallolla kohennettua tai luontoa säästettyä:
- etanoli valmistetaan kaukomailla tehottomalla prosessilla
- polttoaineen valmistukseen käytettävät raaka-aineet voitaisiin käyttää elintarvikkeina
- raaka-ainetta on riittävästi sikäläiseen tarpeeseen, niin ruoaksi kuin polttoaineeksikin
- kun raaka-aineen kysyntä kasvaa, hinta nousee (ruoan hinta, polttoaine-etanolin hinta)
- polttoaine rahdataan Suomeen todella kaukaa (huom. kuljetuskaluston polttoaineen kulutus, päästöt, onnettomuusriskit ja sitä kautta riski aiheuttaa ympäristötuhoja)
- uusi polttoaine ei sovellu moniin vanhoihin autoihin, moottoripyöriin ja työkoneisiin
- uusi polttoaine ei sovellu edes kaikkiin uudehkoihin autoihin, joten hyväkuntoisiakin autoja romutetaan ja ostetaan tilalle uusia
- vanhojen moottoreiden kaasarit pitää säätää
- vanhempien ruiskukoneiden kartat pitää ohjelmoida uudelleen (miten käy esim. 70-luvun Typ4 -ruiskujen?)
- polttoaineen kulutus kasvaa, eli päästöt kasvavat
- polttoaineen hinta ei taatusti laske, eli kulut kasvavat
Ekotouhotus kääntää asiat ylösalaisin ja kohta huomaamme, että parasta bensaa saakin Venäjältä!
"Any car should be able to run on e10 10%ethonal. I second that comment. I have been driving my 1968 Bug for 4 years on 10% gas alcohol blend with good results."
Kumiosat bensatankin ja kansien välillä lienevät tosiaan suurin ongelma. Ja niitähän ei kuitenkaan Kuplassa montaa ole. Letkut? Kaasari (tiivisteet)? Kaksireikäkansien imusarjan kumit? Jos autoon on asennettu bensansuodatin, niin sen soveltuvuus voisi olla myös hyvä tarkistaa.
Tämä E5-/E10-touhu on niin tyypillistä viherpiiperrystä, että voihan KELE:
Puututaan johonkin 'ympäristöön liittyvään asiaan' ja laaditaan hurmoksessa visioita, jotka pelastavat maailman!
Kun ollaan siinä vaiheessa, että suunnitelmia aletaan toteuttamaan, huomataan etteivät ne olekaan mahdollisia suunnitellulla aikataululla, järkevästi ja taloudellisesti.
Koska suunnitelmat on kuitenkin päätetty toteuttaa, päädytään tekemään se hölmösti ja kalliilla. Kuten monilla muillakaan viherpiiperrysprojekteilla, ei myöskään tällä E10-touhotuksella taideta todellisuudessa saada elinolosuhteita maapallolla kohennettua tai luontoa säästettyä:
- etanoli valmistetaan kaukomailla tehottomalla prosessilla
- polttoaineen valmistukseen käytettävät raaka-aineet voitaisiin käyttää elintarvikkeina
- raaka-ainetta on riittävästi sikäläiseen tarpeeseen, niin ruoaksi kuin polttoaineeksikin
- kun raaka-aineen kysyntä kasvaa, hinta nousee (ruoan hinta, polttoaine-etanolin hinta)
- polttoaine rahdataan Suomeen todella kaukaa (huom. kuljetuskaluston polttoaineen kulutus, päästöt, onnettomuusriskit ja sitä kautta riski aiheuttaa ympäristötuhoja)
- uusi polttoaine ei sovellu moniin vanhoihin autoihin, moottoripyöriin ja työkoneisiin
- uusi polttoaine ei sovellu edes kaikkiin uudehkoihin autoihin, joten hyväkuntoisiakin autoja romutetaan ja ostetaan tilalle uusia
- vanhojen moottoreiden kaasarit pitää säätää
- vanhempien ruiskukoneiden kartat pitää ohjelmoida uudelleen (miten käy esim. 70-luvun Typ4 -ruiskujen?)
- polttoaineen kulutus kasvaa, eli päästöt kasvavat
- polttoaineen hinta ei taatusti laske, eli kulut kasvavat
Ekotouhotus kääntää asiat ylösalaisin ja kohta huomaamme, että parasta bensaa saakin Venäjältä!
Re: Miten käy kuplien?
puhut "vähän" mutta asiaa!
Re: Miten käy kuplien?
yllätys yllätys että jokaisella polttomoottoriharrastelja foorumilla käydään tätä samaa läpi,
tuolla toisella jota yliaktiivisesti seuraan oli yhelta paikalliselta kommentti joka asuu taikuissa..
totesi malliin että vuoden ruokobensalla ajelun jälkeen hallitus jouti nöyrtymään ja avasi jakelun taas normibensalle, osa syynä kansalaisten palate tehon laskusta ja kulutuksen noususta... joka ehkä ihan selvääkin kun energiaa on vähemmän per litra, ja vuoristo tiet syö himpun tehoa.
Mutta enpä ole huolissani kuplan kulutuksesta ja sen vaikutuksesta siihen vieläkään (kuten edellisessäkään postauksessa)
tuolla toisella jota yliaktiivisesti seuraan oli yhelta paikalliselta kommentti joka asuu taikuissa..
totesi malliin että vuoden ruokobensalla ajelun jälkeen hallitus jouti nöyrtymään ja avasi jakelun taas normibensalle, osa syynä kansalaisten palate tehon laskusta ja kulutuksen noususta... joka ehkä ihan selvääkin kun energiaa on vähemmän per litra, ja vuoristo tiet syö himpun tehoa.
Mutta enpä ole huolissani kuplan kulutuksesta ja sen vaikutuksesta siihen vieläkään (kuten edellisessäkään postauksessa)
Re: Miten käy kuplien?
Volkkariharrastajien kannattaa siis entistä tarkemmin tarkistella keväällä bensaletkujen kuntoa, ettei bilatheeman kestävät punosletkut ruiki taas polttoainetta konehuoneeseen = parempi uusia letkut joka talvi kevätkunnostuksen yhteydessä tai suomen volkkarikanta palaa yksi kerrallaan lapin sodan hengessä maan tasalleAlis kirjoitti: Kumiosat bensatankin ja kansien välillä lienevät tosiaan suurin ongelma. Ja niitähän ei kuitenkaan Kuplassa montaa ole. Letkut? Kaasari (tiivisteet)? Kaksireikäkansien imusarjan kumit? Jos autoon on asennettu bensansuodatin, niin sen soveltuvuus voisi olla myös hyvä tarkistaa.
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D