Janin 411
Janin 411
Tällainen tuli hommattua.
Volkswagen 411 Variant VAN-46/2500 -pakettiauto
- vuosimalli 1970
- sylinteritilavuus 1,67 (eli 1,7) litraa
- kokonaispaino 1700 kg
- mittarilukema 34375 km (mennyt ainakin 1 kierroksen ympäri)
Auto on ollut ilmeisesti viimeisen kerran liikenteessä vuonna 1994, jonka jälkeen se on jätetty latoon seisomaan. Omistaja oli tuolloin ostanut Polon (tai Golfin), joka kuluttaa vähemmän polttoainetta.
Nyt olen Kolilla Itä-Suomessa. Tekstiä tulee lisää, jos pääsen kotiin. Nämä kuvat otettu puolisen tuntia sitten.
Volkswagen 411 Variant VAN-46/2500 -pakettiauto
- vuosimalli 1970
- sylinteritilavuus 1,67 (eli 1,7) litraa
- kokonaispaino 1700 kg
- mittarilukema 34375 km (mennyt ainakin 1 kierroksen ympäri)
Auto on ollut ilmeisesti viimeisen kerran liikenteessä vuonna 1994, jonka jälkeen se on jätetty latoon seisomaan. Omistaja oli tuolloin ostanut Polon (tai Golfin), joka kuluttaa vähemmän polttoainetta.
Nyt olen Kolilla Itä-Suomessa. Tekstiä tulee lisää, jos pääsen kotiin. Nämä kuvat otettu puolisen tuntia sitten.
Re: Janin 411
noniin pitäähän niitä projekteja olla
Re: Janin 411
Se ei tosiaan ole mikään Karmann tai Kupla muotoilultaan , mutta omalla tavallaan tosi hieno. Teknisesti siinä on monia mielenkiintoisia ominaisuuksia, joita ei sitä ennen oltu nähty useimmissa autoissa (ainakaan Volkkareissa).nurmo kirjoitti:on se vaan ruma auto mut niin komia
Re: Janin 411
siis oikeasti toi on hieno, ja ainakin ruotsissa noita on tehty tosi makeen näköisiksi, ton kun pistää tontiin ja kunon vanteet niin avot kyllä kelpaa.
kuppeli 66
Re: Janin 411
Upee! Mulle tulee tästä aina ja ikuisesti mieleen ensimmäinen susikoira-Roi sarja lapsuudesta... Siinä roisto ajeli tällaisella kikottimella ja Roi puri sitä jalkaan ja elävästi on syöpynyt mieleen kuinka rosmoroope pysähtyi tien varteen ja asetti purrun polven 411:n ajovalojen eteen ja puhdisti haavaa valossa koskenkorvalla
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D
Re: Janin 411
Janista tuli pakumiehiä
Kyllä se on ruma, mutta ei se vielä ole munga
Kyllä se on ruma, mutta ei se vielä ole munga
Re: Janin 411
Mungahan on nättiäkin nätinpi!! http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=65936
Tämä viesti oli Henkan käsialaa, pidätetään oikeudet muutoksiin :D
Re: Janin 411
Matka Kolilta Kärkölään sujui hyvin, mutta hitaasti.
Volkkari näyttää tosi pieneltä ison kärryn päällä.
Ensimmäisen sadan kilometrin matkaan kului vähän yli 2 tuntia. Tosin kymmenen minuuttia extraa kului jutellessa Outokummussa, kun olin tankkaamassa vetoautoa. Eräs mies tuli kertomaan, että oli 1970-luvun alussa ajanut 411:n henkilöautomallilla ajokortin. Autokoulun auto oli kuulemma menossa vaihtoon ja opettaja oli antanut luvan luukuttaa oikein huolella. Ja tämä oli antanut mennä. Kehui autoa todella hyväkulkuiseksi.
Ja matka jatkui...
Tein alunperin liian etupainoisen kuorman, jolloin itäsuomalaiset tiet röykytyksineen tuntuivat lohduttomilta. Pysähtyessäni Varkaudessa, irroitin auton sidonnat ja siirsin autoa kymmenisen senttiä kohti kärryn takaosaa ja kiristin auton siihen.
Varkauden pysähdys venähti vielä parikymmentä minuuttia, kun parkkipaikalla oli paljon kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulivat kyselemään ja jutustelemaan. Ensimmäinen tuli katselemaan jo, kun olin vasta vekslaamassa yhdistelmää parkkiin. Hän oli kuulemma ajanut perässäni ja halusi tulla katsomaan tarkemmin. Hän tutki pohjankin ja oli todella hämmästynyt auton hyvästä kunnosta. Kaveri tuntui ymmärtävän Volkkareista yllättävän paljon, vaikkei itsellään sellaista (enää ja vielä) olekaan.
Kävin ostamassa takeaway-lounaan ja kun palasin autolle, niin taas pääsin rupattelemaan jonkun kanssa ennen matkan jatkumista...
Kuorman painopisteen muutos oli erinomainen. Kuormasta tuli paljon tasapainoisempi ja tien kuntokin parantui, joten loppumatkalla kuorma ei oikeastaan edes tuntunut vahvan Saabin perässä.
Käväisin Lahdessa toimistolla esittelemässä löytöä Raisalle, joka kiltisti oli töissä meikäläisen huidellessa missä sattuu...
Lopulta pääsin Motonetin kautta Kärkölään saakka.
Pääsin himaan sisälle ja minuuttia myöhemmin soi ovikello. Naapurin Pekka tuli kyselemään autosta ja halusi heti päästä tutkimaan sitä. Vaihdoin vain vaatteet ja aloimme sitten samantien tutkimaan löytöäni.
Autossa oli 6 vanhaa ampiaispesää ja ilmeisesti monien niiden entisiä asukkaita raatoina. Siis satoja ampiaisia, mutta onneksi hengettöminä. Moottoritilassa kaasarin/ilmanputsarin takana oli lisäksi vanha linnunpesä.
Heittelin pesän ulos autosta, koska se muodostaisi melkoisen tulipalovaaran.
Auton moottoriöljyt olivat todella kirkkaat. Olisikohan öljyt vaihdettu ennen seisomaan jättämistä? Sopisi kuvioon, sillä kaikilta muilta osin auton säilytys oli tehty kuin suoraan oppikirjasta.
Pekka oli sitä mieltä, että kokeillaan onko kone jumissa. Ehkä itseänikin vähän kiinnosti . Moottoria oli kuulemma pyöritelty vuoden 1994 jälkeen muutaman kerran. Viimeisin kerta lienee vuoden 2000 tietämillä.
Eihän mulla ollut sopivaa akkua, joka mahtuisi kuskin penkin alle ja tarjolla ollut Saab 9000:n akku oli vääränapainen. Akkukaapeleilla saatiin akku kuitenkin kytkettyä ja päästiin kokeilemaan. Kone lähti pyörimään nätisti, mutta ei tietysti käynnistynyt. Bensakin olisi vuodelta 1994 jos sitä tankissa edes on.
Ilmanputsarit irti ja bensaa suoraan kaasareihin. Ei lähtenyt käyntiin. Kipinää ei tule tulpille, mutta katkojankärjille tulee. Mulla ei ollut varaosia kotona tai en löytänyt niitä, joten tähän jäätiin eilen klo 21.30.
Tällä viikolla en ehdi tekemään autolle enempää, sillä lähden palauttamaan trailerin ja auton.
Volkkari näyttää tosi pieneltä ison kärryn päällä.
Ensimmäisen sadan kilometrin matkaan kului vähän yli 2 tuntia. Tosin kymmenen minuuttia extraa kului jutellessa Outokummussa, kun olin tankkaamassa vetoautoa. Eräs mies tuli kertomaan, että oli 1970-luvun alussa ajanut 411:n henkilöautomallilla ajokortin. Autokoulun auto oli kuulemma menossa vaihtoon ja opettaja oli antanut luvan luukuttaa oikein huolella. Ja tämä oli antanut mennä. Kehui autoa todella hyväkulkuiseksi.
Ja matka jatkui...
Tein alunperin liian etupainoisen kuorman, jolloin itäsuomalaiset tiet röykytyksineen tuntuivat lohduttomilta. Pysähtyessäni Varkaudessa, irroitin auton sidonnat ja siirsin autoa kymmenisen senttiä kohti kärryn takaosaa ja kiristin auton siihen.
Varkauden pysähdys venähti vielä parikymmentä minuuttia, kun parkkipaikalla oli paljon kiinnostuneita ihmisiä, jotka tulivat kyselemään ja jutustelemaan. Ensimmäinen tuli katselemaan jo, kun olin vasta vekslaamassa yhdistelmää parkkiin. Hän oli kuulemma ajanut perässäni ja halusi tulla katsomaan tarkemmin. Hän tutki pohjankin ja oli todella hämmästynyt auton hyvästä kunnosta. Kaveri tuntui ymmärtävän Volkkareista yllättävän paljon, vaikkei itsellään sellaista (enää ja vielä) olekaan.
Kävin ostamassa takeaway-lounaan ja kun palasin autolle, niin taas pääsin rupattelemaan jonkun kanssa ennen matkan jatkumista...
Kuorman painopisteen muutos oli erinomainen. Kuormasta tuli paljon tasapainoisempi ja tien kuntokin parantui, joten loppumatkalla kuorma ei oikeastaan edes tuntunut vahvan Saabin perässä.
Käväisin Lahdessa toimistolla esittelemässä löytöä Raisalle, joka kiltisti oli töissä meikäläisen huidellessa missä sattuu...
Lopulta pääsin Motonetin kautta Kärkölään saakka.
Pääsin himaan sisälle ja minuuttia myöhemmin soi ovikello. Naapurin Pekka tuli kyselemään autosta ja halusi heti päästä tutkimaan sitä. Vaihdoin vain vaatteet ja aloimme sitten samantien tutkimaan löytöäni.
Autossa oli 6 vanhaa ampiaispesää ja ilmeisesti monien niiden entisiä asukkaita raatoina. Siis satoja ampiaisia, mutta onneksi hengettöminä. Moottoritilassa kaasarin/ilmanputsarin takana oli lisäksi vanha linnunpesä.
Heittelin pesän ulos autosta, koska se muodostaisi melkoisen tulipalovaaran.
Auton moottoriöljyt olivat todella kirkkaat. Olisikohan öljyt vaihdettu ennen seisomaan jättämistä? Sopisi kuvioon, sillä kaikilta muilta osin auton säilytys oli tehty kuin suoraan oppikirjasta.
Pekka oli sitä mieltä, että kokeillaan onko kone jumissa. Ehkä itseänikin vähän kiinnosti . Moottoria oli kuulemma pyöritelty vuoden 1994 jälkeen muutaman kerran. Viimeisin kerta lienee vuoden 2000 tietämillä.
Eihän mulla ollut sopivaa akkua, joka mahtuisi kuskin penkin alle ja tarjolla ollut Saab 9000:n akku oli vääränapainen. Akkukaapeleilla saatiin akku kuitenkin kytkettyä ja päästiin kokeilemaan. Kone lähti pyörimään nätisti, mutta ei tietysti käynnistynyt. Bensakin olisi vuodelta 1994 jos sitä tankissa edes on.
Ilmanputsarit irti ja bensaa suoraan kaasareihin. Ei lähtenyt käyntiin. Kipinää ei tule tulpille, mutta katkojankärjille tulee. Mulla ei ollut varaosia kotona tai en löytänyt niitä, joten tähän jäätiin eilen klo 21.30.
Tällä viikolla en ehdi tekemään autolle enempää, sillä lähden palauttamaan trailerin ja auton.
Re: Janin 411
Ei kiitos!nurmo kirjoitti:noita on tehty tosi makeen näköisiksi, ton kun pistää tontiin ja kunon vanteet
Kyllä Jukalle nyt Avot kelpaa, kun on itsellään sellainen!nurmo kirjoitti:niin avot kyllä kelpaa.
Kiitos auton varusteluehdotuksesta, siis desinfiointiainetta.DjMokkis kirjoitti:Upee! Mulle tulee tästä aina ja ikuisesti mieleen ensimmäinen susikoira-Roi sarja lapsuudesta... Siinä roisto ajeli tällaisella kikottimella ja Roi puri sitä jalkaan ja elävästi on syöpynyt mieleen kuinka rosmoroope pysähtyi tien varteen ja asetti purrun polven 411:n ajovalojen eteen ja puhdisti haavaa valossa koskenkorvalla
Niin. Mitäpä tuohon sanoisi?leppis kirjoitti:Kyllä se on ruma, mutta ei se vielä ole munga
Re: Janin 411
No onhan toi nyt niin hemmetin kuuma peli, ei löydy jokajätkältä tollasta. Tsemppiä vaan projektiin, nopeesti kuntoon ja ajoon!
-Ville
-Ville
Ville Lahtinen
Mattamusta lasikuituamme
Mattamusta lasikuituamme
Re: Janin 411
Kiitos kannustuksesta.
Tilailin tänään osia, mutta aika heikosti tuntuu olevan saatavilla. Esimerkiksi jarruletkuja, ilmanputsaria ja öljynputsaria ei ole helposti saatavilla varaosatoimittajilta.
Tilailin tänään osia, mutta aika heikosti tuntuu olevan saatavilla. Esimerkiksi jarruletkuja, ilmanputsaria ja öljynputsaria ei ole helposti saatavilla varaosatoimittajilta.
Re: Janin 411
Selvisi syykin. Tuossa taitaa olla öljytoiminen ilmanputsari.Alis kirjoitti:...ilmanputsaria..... ei ole helposti saatavilla varaosatoimittajilta.
Re: Janin 411
Hip ja hei!
Nyt on veto poissa, mutta ei se mitään. Kello on 1.45 ja tulin juuri sisään tuosta kotipihasta ropaamasta 411:stä. Ei tarvinut olla yksin, sillä taas oli koko naapurusto mukana. Kiitos Tonille puolan ja virranjakajan lainasta. Kiitos Pekalle ja Markolle teknisestä avusta. Saimme vähän ennen puoltayötä auton tulille. Kone käy nätisti.
Kirjoitan päivällä lisää, nyt täytyy käydä nukkumaan, että pääsee aamulla taas töihin....
Nyt on veto poissa, mutta ei se mitään. Kello on 1.45 ja tulin juuri sisään tuosta kotipihasta ropaamasta 411:stä. Ei tarvinut olla yksin, sillä taas oli koko naapurusto mukana. Kiitos Tonille puolan ja virranjakajan lainasta. Kiitos Pekalle ja Markolle teknisestä avusta. Saimme vähän ennen puoltayötä auton tulille. Kone käy nätisti.
Kirjoitan päivällä lisää, nyt täytyy käydä nukkumaan, että pääsee aamulla taas töihin....
Re: Janin 411
hienno homma että avuliasta porukkaa löytyy