Tänään en ehtinyt kokeilemaan sitä öljynvaihtoa, sillä koko päivä ja ilta meni latausongelman kanssa. Nyt alkaa kuitenkin selvitä. Ja meikä on nolona!
Olen löytänyt johdon, jonka kytkeminen akkuun saa mittarivalon palamaan. Eli mittarivalo ja johto takapenkin alta sinne ovat kunnossa. Vika on lähes 100% varmuudella takapenkin alla olevassa mötikässä. Soitin tänään Laakkoselle ja kysyin lataussäätimen saatavuutta. Koska oikeaa säädintä ei heti löytynyt, annoin tuotenumeron mötikän kyljestä. Ilmeni, että tämän mötikän kanssa lataus ei tule toimimaan, sillä kyseessä on takaikkunan lämmityksen rele!
Eipä tullut mieleeni, että takapenkin alla olisi muitakin sähköhärpäkkeitä, kuin pelkkä lataussäädin. Kaikissa nettiteksteissä vain viitataan takapenkin alla olevaan lataussäätimeen, joten tässä sitä ollaan...
No, aloin sitten vaihtamaan laturia sisäisellä säätimellä varustettuun malliin. Laturin irroittaminen on kuitenkin mahdotonta, ellei saa imusarjaa irti. Vaikka mitenkä päin yrittäisi, ei onnistu. Ropelli ottaa kiinni puhallinkoppaan, imusarjaan ja laturinjalkaan.
Puhallinkoppaa ei saa ainakaan helposti irti, jos imusarja on paikallaan. Imusarjaa ei saa irti helposti koneen ollessa paikallaan, sillä paikat ovat hyvin ahtaat. Laturinjalka sentään irtosi, mutta melkoinen paini senkin kanssa oli.
Päädyin siis jälleen kasaamaan samat kamat takaisin kiinni.
Pienoinen sade antoi mukavan lisävivahteen parkkipaikalla tehdylle operaatiolle.
Kasatessa tuli jälleen ongelmia imusarjan esilämmitysputkien kanssa. Eihän tällaisia tarvikeosia saisi myydä VW Kuplan osina, kun ne eivät selvästikään sovi siihen!
Kauan yritin saada putken molemmat päät kiinni. Sitten pyysin Raisan apuun. Kiinnitin kuormaliinan esilämmitysputkeen ja vedin sen avulla putkea parempaan asentoon Raisan yrittäessä saada pultit kiinni. Tätä jatkoimme melkein tunnin ajan. Ei onnistunut. Kävin ruokakaupassa ja Raisa jäi taistelemaan kiinnityksen kanssa. Palattuani ostoksilta meni muutamia minuutteja ja sitten osa oli paikallaan. Raisa teki siis yksin sen, mihin en yksin tai avun kera pystynyt.
Sama juttu oli laturin kiinnityspulttien kanssa, eli siis niiden, joilla laturi kiinnitetään puhallinkoppaan. Alimmat pultit ovat niin mahdottomat, etten saanut millään laitettua niitä. Jälleen Raisa tekemään ja homma hoitui.
Mitenkähän homma oikeasti pitäisi tehdä? Taidan pyytää oikeaa asiantuntijaa vaihtamaan laturin samalla, kun auto menee öljyvuodon lakkautushuoltoon ensi viikolla...
Ja huomenna menemme BIFfiin sattuneesta syystä pyörillä.