Janin Kupla

Julkinen alue. Tietoa ja kuvia tapahtumista sekä autoista.
Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Ke 22.7.2009 13:05

nurmo kirjoitti:ja et saa ajaa koska autossa ei ole mahdollisuutta saada vakuutusta ja ilman vakuutusta suomessa ei saa ajaa.

siis näin ainakin 5 vuotta sitten jouduin menettelemää.

Kokeilin. Sain liikennevakuutuksen ja kaskon puhelinsoitolla. Käytäntö lienee siis muuttunut.

nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » Ke 22.7.2009 18:40

no hyvä tietää koska itselläni sama edessä.
viimeksi kun vei sanoi et olisi saanut ajaa tänne :D
mut, ei mulla kyllä siinä vaiheessa ollut vakuutustakaan, laitoin uudet kilvet kiinni konttorin pihassa.siellä oli pakko tehdä vakuutus kun katsastus hyväksyttiin. no olihan minulla 1,5 km konttorille pihi kun olen ajoin kylmänä :shock:

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 23.7.2009 0:06

Nyt on keskiviikon tallihommat tehty.

Pohja tuli massattua ja jatkoin hetken aikaa latausongelmaan liittyen eri skenaarioiden selvittelyä. Hommat jatkuvat jälleen aamulla klo 6 jälkeen. Muutama tunti aikaa ennen katsastusta. :-)

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Rauti » To 23.7.2009 9:42

Jani se jaksaa ahertaa ja se ahkeruus palkitaan vielä!
Kyllä siihen leima saadaan se on varma =)

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 23.7.2009 12:53

fvwalahti kirjoitti:Jani se jaksaa ahertaa ja se ahkeruus palkitaan vielä!
Kyllä siihen leima saadaan se on varma =)
Jeps. Konttorilla tuli käytyä. Aamulla meinasi tulla vähän kiire, koska ehdinkin tallille vasta seitsemältä. Varattu katsastusaika oli klo 10.

Testailtuani aikani erilaisia johtokytkentöjä päätin vaihtaa laturin, vaikka se onkin työläs homma. Jos ei halua avata puhallinkopan takaa puhaltimen mutteria, täytyy purkaa moottorin hihnanpuoleinen iso pelti, ilmanputsari, kaasari ja imusarja. Arvioin puhaltimen takaisin kiinnittämisen olevan vaikeampi homma, joten aloin purkamaan edellämainittuja osia.

Klo 8.45 totesin, etten ehdi saamaan kaikkea irti ja sitten takaisin kasaan, joten lopetin purkamisen ja ryhdyin heti kasaamaan osia takaisin.

Sitten tulikin lisää ongelmia. Imusarjan esilämmitysputket eivät luontaisesti osu tarvikevaimentimen vastakappaleisiinsa, vaan niitä pitäisi vääntää ja samalla nyplätä pultteja kiinni. Hartaasta yrittämisestä huolimatta en yksin saanut toisen puolen pultteja kiinni. Läjäsin siis paketin takaisin nippuun ilman kuskinpuoleisia pultteja.

Klo 9.23 pääsin lähtemään kohti Lahtea. Auto toimi onneksi hienosti, eikä matkalla tarvinnut pysähtyä. Ehdin Saksalaan jopa 5 minuuttia etuajassa.


Autohan ei sitten lähtenyt startista käyntiin, joten työnsin sen käyntiin toisen asiakkaan auttaessa ja katsastusmiehen ollessa ratissa.


Leima tuli, mutta varustettuna melkoisella vikalistalla:
- äänimerkki ei toimi (johdot olivat irti)
- pissapoika ei toimi (vararengas ilmeisesti liian tyhjä)
- tuulilasin pyyhkijät rispaantuneet
- toinen ajovalo suunnattu liian ylös

:lol:

Työnsimme auton katsastusmiehen kanssa hallista ulos paperitöiden ajaksi. Kun mie olin saanut etukäteen tilaamani kilvet ja korjauskehotuksilla varustetut paperit, mie työnsin auton yksin käyntiin konttorin pihassa. 8)


Projektia vielä riittää ennen BIFfiä. Kampiakselin stefa ja lataus ovat suurimmat huolenaiheet. Ja kilvetkin pitäisi kiinnittää. Sen mie taidan tehdä ensimmäisenä. Kilven kirjaimet ovat MIE.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 23.7.2009 13:06

alis kirjoitti: Autohan ei sitten lähtenyt startista käyntiin, joten työnsin sen käyntiin toisen asiakkaan auttaessa ja katsastusmiehen ollessa ratissa.

Työnsimme auton katsastusmiehen kanssa hallista ulos paperitöiden ajaksi.

Kun mie olin saanut etukäteen tilaamani kilvet ja korjauskehotuksilla varustetut paperit, mie työnsin auton yksin käyntiin konttorin pihassa. 8)
Kiitos Seppo, että olen saanut treenata! :wink:

pbroder
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 12.5.2009 18:16
Paikkakunta: Villähde

Viesti Kirjoittaja pbroder » To 23.7.2009 13:07

paljon onnea leimasta... :D

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Rauti » To 23.7.2009 13:24

joo se on se työntöhomma ku sen kerran oppii niin sen aina osaa...
Ihan teitä varten mä oon tota reenauttanut ja kyl varmaan siinä itekkin alan olla jo aika haka! vois sanoa että 3 vuoden kokemuksella...

Mutta onneksi olkoon leimasta!

Aikatauluhuhan pysyi ihan hyvin kontrollissa eikä mitää turhia paineta tai kiirusta ees tullut...vielä jäi se 5min pelivaraa niin ois kerenny jonkun osan purkaa ja kasaa...

Hommat jatkuu ja huomenna Nesteellä letkassa kohti Himosta!

Loistavaa Jani!!!

Avatar
DjMokkis
Viestit: 389
Liittynyt: Ma 4.5.2009 15:35
Paikkakunta: Hol LOL la

Viesti Kirjoittaja DjMokkis » To 23.7.2009 18:54

Mie tiesin et MIE saa kilvet :=) Onneva ja congrätsit kaupan päälle!

nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » To 23.7.2009 20:35

Miehen työ jani onnea leimasta.
kyllä se helpottaa kun on kilvet, voi kumminkin ajella paikasta a paikkaan b jos on jotakin pientä laittamista.
:P

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 23.7.2009 22:19

Kiitos kaikille kannustajille. :)

Pari kertaa tuntui, ettei tästä mitään taida tulla, mutta näköjään tuli sittenkin. Ainakin leimaan vaadittavat asiat on jo täytetty.

Hommat jatkuu ja nyt on mukava tehdä pikkuropailua, kun sai Kuplan kotipihaan. Takakilven sain jo paikalleen. Etukilpeä ei pääse kiinnittämään, koska etupuskuri puuttuu vielä.

Vaihteistoöljytkin on yhä vaihtamatta, sillä en tosiaan saa auki tyhjennys- tai tarkistusproppua. Onko niissä ihan tavallinen kierre? Onko ne liimattu kiinni?

Jos proput on liimattu, niin pitäisikö proppua kuumentaa? Muistaakseni Seppo B. kertoi joskus, että vaihdelaatikon seos on helposti palavaa.

Täytyy laittaa radiokin paikalleen, niin saa kylmän ilmavirran hieman vähäisemmäksi.

fvwalahti kirjoitti:Hommat jatkuu ja huomenna Nesteellä letkassa kohti Himosta!


Toivotan Teille turvallista matkaa. Tulemme Raisan kanssa lauantaina päiväkäynnille. Vielä ei ole varmaa, pääsemmekö Kuplalla. Uskoakseni pääsemme, mutta öljyä kulunee 5-10 litraa. Sen verran runsasta on vuoto.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » To 23.7.2009 23:37

alis kirjoitti:Vaihteistoöljytkin on yhä vaihtamatta, sillä en tosiaan saa auki tyhjennys- tai tarkistusproppua. Onko niissä ihan tavallinen kierre? Onko ne liimattu kiinni?
Naapurin Pekka kertoi juuri lisätietoa asiasta. Kuplan vaihteiston proput ovat kuulemma kartioita ja niiden avaamiseen voi huoletta käyttää vaikka metrin vartta. Testaan ohjetta huomenna käytännössä.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Pe 24.7.2009 1:58

alis kirjoitti:Täytyy laittaa radiokin paikalleen, niin saa kylmän ilmavirran hieman vähäisemmäksi.
Radio tuli testatuksi muuntajan avulla. Se on Philips U121 (680) ja toimii hienosti. Radion plus-liitin on yleisintä abikoa pienempi, joten sellaisen puutteessa tinasin liittimeen kiinni johdonpätkän. Teen varsinaiset kytkennät ja käytännön kokeilut vähän myöhemmin (kunhan olen nukkunut välissä). Jatkossa tarkoituksena on käyttää äänilähteenä mp3-soitinta, jossa on integroitu pienitehoinen FM-lähetin. CD-soittimen tai USB-tikun liitännän puute ei siis muodostune ongelmaksi.

nurmo
Viestit: 239
Liittynyt: Ma 4.5.2009 17:34
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja nurmo » Pe 24.7.2009 7:56

ole kuiteskin varovainen sen ropun kanssa, katso et kulma-avain on juuri sopivan kokoinen, jos vahingossa muljautat sen, niin sitä ei saa enään auki.
toinen vaihtoehtohan on et imet tarkistusreijän kautta vanhat öljyt pois, mutta alakautta tulee myös paskat pois jos siellä jotakin on.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alis » Pe 24.7.2009 23:36

Tänään en ehtinyt kokeilemaan sitä öljynvaihtoa, sillä koko päivä ja ilta meni latausongelman kanssa. Nyt alkaa kuitenkin selvitä. Ja meikä on nolona! :oops:


Olen löytänyt johdon, jonka kytkeminen akkuun saa mittarivalon palamaan. Eli mittarivalo ja johto takapenkin alta sinne ovat kunnossa. Vika on lähes 100% varmuudella takapenkin alla olevassa mötikässä. Soitin tänään Laakkoselle ja kysyin lataussäätimen saatavuutta. Koska oikeaa säädintä ei heti löytynyt, annoin tuotenumeron mötikän kyljestä. Ilmeni, että tämän mötikän kanssa lataus ei tule toimimaan, sillä kyseessä on takaikkunan lämmityksen rele! :oops:

Eipä tullut mieleeni, että takapenkin alla olisi muitakin sähköhärpäkkeitä, kuin pelkkä lataussäädin. Kaikissa nettiteksteissä vain viitataan takapenkin alla olevaan lataussäätimeen, joten tässä sitä ollaan...

No, aloin sitten vaihtamaan laturia sisäisellä säätimellä varustettuun malliin. Laturin irroittaminen on kuitenkin mahdotonta, ellei saa imusarjaa irti. Vaikka mitenkä päin yrittäisi, ei onnistu. Ropelli ottaa kiinni puhallinkoppaan, imusarjaan ja laturinjalkaan.

Puhallinkoppaa ei saa ainakaan helposti irti, jos imusarja on paikallaan. Imusarjaa ei saa irti helposti koneen ollessa paikallaan, sillä paikat ovat hyvin ahtaat. Laturinjalka sentään irtosi, mutta melkoinen paini senkin kanssa oli.

Päädyin siis jälleen kasaamaan samat kamat takaisin kiinni. :cry:

Pienoinen sade antoi mukavan lisävivahteen parkkipaikalla tehdylle operaatiolle.


Kasatessa tuli jälleen ongelmia imusarjan esilämmitysputkien kanssa. Eihän tällaisia tarvikeosia saisi myydä VW Kuplan osina, kun ne eivät selvästikään sovi siihen! :evil:

Kauan yritin saada putken molemmat päät kiinni. Sitten pyysin Raisan apuun. Kiinnitin kuormaliinan esilämmitysputkeen ja vedin sen avulla putkea parempaan asentoon Raisan yrittäessä saada pultit kiinni. Tätä jatkoimme melkein tunnin ajan. Ei onnistunut. Kävin ruokakaupassa ja Raisa jäi taistelemaan kiinnityksen kanssa. Palattuani ostoksilta meni muutamia minuutteja ja sitten osa oli paikallaan. Raisa teki siis yksin sen, mihin en yksin tai avun kera pystynyt. :o

Sama juttu oli laturin kiinnityspulttien kanssa, eli siis niiden, joilla laturi kiinnitetään puhallinkoppaan. Alimmat pultit ovat niin mahdottomat, etten saanut millään laitettua niitä. Jälleen Raisa tekemään ja homma hoitui.

Mitenkähän homma oikeasti pitäisi tehdä? Taidan pyytää oikeaa asiantuntijaa vaihtamaan laturin samalla, kun auto menee öljyvuodon lakkautushuoltoon ensi viikolla...



Ja huomenna menemme BIFfiin sattuneesta syystä pyörillä.

Vastaa Viestiin