Janin 411

Julkinen alue. Tietoa ja kuvia tapahtumista sekä autoista.
Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Ma 26.7.2010 12:04

Sunnuntaina palasimme Visulahdesta takaisin kotiin. Meidän 411 sai kunnian johtaa Päijät-Hämeen letkan Mikkeliin ja takaisin Lahteen. Pidimme pysähdyksen vain Kuortissa.
Kuva
Osa letkasta parkissa Kuortin ABC:n pihassa.

Myös 411 jaksoi kotiin saakka omin voimin. Koko paluumatkan ajan oli kuitenkin pientä nykimistä ja vanhan Heinolantien nyppylöissä tuntui tehot loppuvan kesken. Auto kävi mielestäni vain kolmella pytyllä ja kuulosti kuin bensaa ei tulisi riittävästi. Arvelin bensansuodattimen täyttyneen roskalla, koska tankissahan oli tukos pitkän seisonnan jäljiltä. Kotiin päästyämme aloinkin heti ropaamaan autoa ja myöhään meni taas sen kanssa. :?

Vaihdoin ensimmäiseksi bensansuodattimen. Vanha ei ollut likainen. Uusi suodatin oli halki ja siitä tuli komea, ohut bensasuihku. Onneksi mulla oli vielä pari uutta suodatinta, joten vaihdoin suodattimen toistamiseen. Samalla ryöminnällä rasvailin myös lämmönvaihtimien vaijereita, sillä kuskin puolelle tuli kuumaa ilmaa koko reissun ajan.

Seuraavaksi jatkoimme naapurin Pekan kanssa polttoaineongelman tutkimista moottoritilasta käsin. Irroitimme ilmanputsarin siivekkeet, jonka jälkeen kaasuvipua kääntäessä ääni paljasti, ettei matkustajanpuoleinen kaasarin kiihdytyspumppu ruiskaise bensaa. Irroitin lähellä menevän paperisen ilmaputken, kaasuvivuston kiinnityksen, sähköryypyn johdon ja vivun sekä kaasarin kannen. Kohokammion pohjassa on tyhjennysproppu, joka myös irroitettiin. Kammion pohjalla ei ollut paljoakaan likaa, mutta bensakanavissa tai suuttimissa pienikin lika voi aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Mulla ei ole (vielä) kotona paineilmakompressoria, joten käytimme kylmäspray-suihketta paineilmana ja sähköosien puhdistukseen tarkoitettua tarkkuuspuhdistussprayta pesuaineena.

Pienen peilin avulla irroitimme kiihdytyspumpun kalvon kaasarin kyljestä. Kalvo on ehjä, mutta melko venynyt. Koska mulla ei ollut kaasariin mitään varaosia, keskityimme kanavien rassaamiseen. Kiihdytyspumpulle menevä kanava olikin aivan tukossa. Puolisen tuntia piti rassata ohuilla rautalangoilla, puhdistusspraylla ja kylmäsprayllä ennen kanavan aukeamista. Kasasimme kaasarin takaisin ja nyt pumpulta tuli ruiskaisu.

Tämän jälkeen aloimme tutkia sähköpuolta. Otin ensimmäiseksi sytytystulpat irti. Kaikki näyttivät toimivilta ja hyväkuntoisilta, kuten 400 km ajettujen tulppien pitää näyttääkin. Kuskinpuoleiset tulpat olivat ehkä hieman matkustajanpuoleisia tummemmat, mutta silti vaikuttivat hyviltä. Seuraavaksi aloimme tutkimaan virranjakajaa ja katkojankärkiä. Pekka huomasi kärjissä olevan piikin. Hankasin sen pois, jonka jälkeen Pekka sääti kärkivälin kohdalleen.

Sitten oli tarkoitus katsoa strobolla sytytys kohdalleen. Mutta eipä onnistunut: Auto ei lähtenyt enää käyntiin. Pyörittää, mutta ei käynnisty. Tulpille ei tule kipinää. Kärjille tulee sähköä ja räpsähtää, kun ruuvimeisselillä sörkkii kärkiä. Jakajankannen ollessa auki startilla pyörittäen ei kuitenkaan tule kipinää. Eli sama vika, kuin alunperin. Tuolloin auttoi kärkien uusiminen, mutta nyt mulla ei ollut uusia kärkiä lähistöllä, joten lopettelimme hommat pimeän jo tultua...

Tekstiä täsmennetty ja kuvia lisätty 22.8.2010

Avatar
pällistelijä
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 13.8.2010 8:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja pällistelijä » Su 15.8.2010 21:28

Ehtoota. Eka postaukseni tälle forumille. 8)

Mitenkäs Janin Nelkku jakselee?
Kävin tänään katsomassa tuota http://www.nettiauto.com/Volkswagen/411/3396952
Sehän on ihan identtinen kaksonen tuon Janin auton kanssa. Ruostetta oli, mutta ei mitenkään mahottomasti.

Nyt pitää katsella vähän nelkkupornoa ja miettiä kannattaako tuollaista hankkia... :lol:
Kuva

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Ti 17.8.2010 23:14

pällistelijä kirjoitti:Ehtoota. Eka postaukseni tälle forumille. 8)
Hauskaa, että löysit tänne. Tervetuloa!
pällistelijä kirjoitti:Mitenkäs Janin Nelkku jakselee?
Kävin tänään katsomassa tuota http://www.nettiauto.com/Volkswagen/411/3396952
Sehän on ihan identtinen kaksonen tuon Janin auton kanssa. Ruostetta oli, mutta ei mitenkään mahottomasti.

Nyt pitää katsella vähän nelkkupornoa ja miettiä kannattaako tuollaista hankkia... :lol:
Nelkku on nyt ollut viikon verran ajamattomana, kun en ole ehtinyt käyttämään sitä korjaamoilla. Sattumalta mulla oli käynti eräällä Mikkelissä sijaitsevalla korjaamolla juuri samaan aikaan BIF:n kanssa, joten pääsin käymään Nelkulla Visulahdessa. Sä et tainnut osallistua ollenkaan tai ainakaan en muista, että olisimme törmänneet siellä.

Työt häiritsevät harrastusta, sillä jo pari päivää on mennyt ilman, että olisin ehtinyt auton alle. Ostin pari viikkoa sitten Motonetistä äänenvaimentimen ja sunnuntaina hinkkasin siitä sen varastointimaalin pois maalinpoistoaineella ja jarrunesteellä. Sen jälkeen maalasin vaimentimen (mainostekstin mukaan) 600 astetta celsiusta kestävällä maalilla. Vanha vaimennin on kuitenkin vielä irroittamatta. Vaimennin on lämmönvaihtimissa kiinni kolmella mutterilla per puoli, kaksi alhaalla ja yksi ylhäällä. Alimmaiset pinnapultit väänsinkin jo poikki, mutta ylimmäisten pinnapulttien mutterit ovat melkoisen ikävässä paikassa. Sinne ei oikeastaan näe mitään ja millään työkalulla ei pääse vääntämään ruostuneita ja materiaalia menettäneitä muttereita. Kävinkin tänään ostamassa Dremelin ja kokeilen jonain iltana, että pääsisikö sen jatkovaijerin avulla rälläköimään mutterit hajalle.

Osta ihmeessä tuo Nettiauton Nelkku, jos ei näyttänyt liian epätoivoiselta. Hinta ainakin on kohdallaan, eikä näitä ole yhtään liikaa liikenteessä. Itse ostaisin tuon(kin), jos vain olisi vapaata hallitilaa...

Avatar
pällistelijä
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 13.8.2010 8:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja pällistelijä » Ke 18.8.2010 9:55

Piipahdin Visulahdessa hyvin hätäiseen. Tulin juuri paikalle kun porukka oli lähdössä cruisingille. Ehkä noin tunnin olin paikalla pällistelemässä.

Säilytystilat mullakin on vähän kortilla, siksi kahden romun haaliminen muiden kolmen auton lisäksi vähän arvelluttaa...tuo varaosa-auto pitäisi kai viedä käytännössä appivanhempien mökille piiloon ja pitäisi hankkiutua eroon siitä jossain vaiheessa. Suurin murhe tuossa oli ovet. Molemmat ovet oli aika pahasti lahot alaosasta ja varaosa-autossa oli myös sama vika.

Harvinainen tekniikka aiheuttaa myös vähän epäluuloja. Ja tuplakaasareiden säätäminen vaatii ammattiapua...se omistaja oli jo erehtynyt pyörittelemään synkronointiruuveja :roll: Mulla on vähän hullu idea mitä varten tuo auto tulisi hankittua... kaverilla olisi kyllä ylimääräinen Kastenwagen, pitää ehkä harkita olisiko se ehkä sittenkin "turvallisempi" valinta...

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » La 21.8.2010 19:50

Elokuun alussa tapahtunutta:
Tutkimme Pekan kanssa sitä, miksi auto ei enää käynnisty. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mutta kipinä puuttuu. Olin ostanut Keiteleen Koneesta ja Motonetistä taas paljon uutta osaa, joten vaihdoimme sytytyspuolen osat. Tulppia emme tällä kertaa vaihtaneet, sillä ne vaihdettiin muutama viikko ja viitisensataa kilometriä sitten.

Vaihdoimme puolanjohdon, tulpanjohdot, puolan, kondensaattorin ja katkojankärjet. Kondensaattorin vaihtaminen olikin mielenkiintoinen homma, sillä konkanjohto kiertää virranjakajan ympäri, eikä siihen pääse niin helposti käsiksi kuin Kuplassa. Ja olin tilannut ilmeisesti vääränmallisen konkan. Boschilla on kahta mallia, toisessa läpivientireikä on pyöreä ja toisessa kantikas. Katsoin etukäteen läpivientiä ulkopuolelta ja koska se oli neliskanttinen, tilasin kantikkaalla läpiviennillä olevan kondensaattorin. Kun olin vaihtamassa konkkaa, huomasin reiän olevan pyöreä. Onneksi mulla on hyvä mattoveitsi, jolla kantikas muuttuu nopeasti pyöreäksi. Ja asennus onnistui! :lol:

Sytytysjohtosarja oli laadukas Bosch-tuote ja puola oli sininen Empi-tarralla varustettu mötkäle ja kärjet Motonetistä.

Kun osat oli vaihdettu, auto lähti hienosti käyntiin. Pekka laittoi strobolla staattisen sytytyksen kohdalleen ja moottorin käyntiääni muuttui entistäkin paremmaksi. Strobossani on myös kierrosmittari, mutta valitettavasti sen asteikko ei riitä niin korkealle, mitä ohjeessa käsketään kierrättämään, jos sytytyksen haluaisi säätää isommilla kierroksilla.

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Rauti » La 21.8.2010 19:58

hieno homma että vika löytyi. Kyllä siitä vielä tällä vuosituhannella auto tulee...eikö niin :) mulla alkaa kanssa nyt tuo sähköjohtoshow omassani. Saa nähä millaset sähköbileet tulee aikaseks...bensa pitää vielä kauemmas...

onko tossa 411 paljon erilainen kone ku nois meidän ilmavehkeissä?

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » La 21.8.2010 20:24

Rauti kirjoitti:onko tossa 411 paljon erilainen kone ku nois meidän ilmavehkeissä?
411 on myös ilmavehje. Tässä muutamia vertailukohtia:
- moottori on nelisylinterinen ilmajäähdytteinen bokseri, kuten Kuplassakin. 411:n kone on ns. pannukakkukone, eli se on lättänä verrattuna Kuplan koneeseen.
- Kuplan moottorin jäähdytys loppuu, jos laturinhihna katkeaa. 411:n puhallin on suoraan kampiakselilla ja hihna käyttää pelkkää laturia.
- Kuplassa on vakiona 1 Solex PICT -kaasari keskellä, kun 411:ssä on vakiona molemmilla puolilla Solex 34 PDSIT -kaasarit tai polttoaineen suihkutusjärjestelmä.
- Kuplassa ei ole nykyautoista tuttua öljynsuodatinta, 411:ssä on
- molemmissa on öljysihti
- 411:ssä on vakiona raitisilmapuhallin tuulilasille, kuten joissain Kupla-malleissakin
- 411:ssä on vakiona termostaattiohjattu Eberspächer-bensalämppäri (huom. tietääkseni tämä ominaisuus tuli muihin autoihin vasta 1990-luvulla!)
- 411:ssä on vakiona lämpimän ilman puhallin
- 411:n etupäässä on McPherson-jousitus, kuten joissain Kupla-malleissakin
- 411:n takapäässä on kierrejouset
- 411:n kytkin on nestekäyttöinen, Kuplassa se toimii vaijerilla
- 411:n kori on itsekantava, eikä sen kori irtoa pohjalevystä, toisin kuin Kuplassa

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » La 21.8.2010 20:29

Olen nyt täydentänyt ennen BIF:iä kirjoittamiani viestejä. Jos asia kiinnostaa, niin lukaise ketju uudelleen läpi alkaen tästä. :lol:

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Rauti » La 21.8.2010 20:37

ootko muuten lukenut ne tekstit läpi mitä silloin kirjottelin? vai onko mennyt jo eteenpäin lehteen?

Joo kylhän toi näkyy aika paljon eroaa basic kuplasta. Ton 1302 kakkosen kaa on aika paljon samaa ku siin on kans toi raitisilma-puhallin ja mc phearsonin jouset jne. tai kaikki 4 rengasta on siis erillisjousitettu. Ehkä se on tolla 60hp 1600CC koneella ihan riittävä tollaseen meikäläisen ajoon...

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » La 21.8.2010 20:54

Rauti kirjoitti:ootko muuten lukenut ne tekstit läpi mitä silloin kirjottelin? vai onko mennyt jo eteenpäin lehteen?
En. Kaikki oikolukemiset ovat olleet jäissä, mutta luen ja täydennän niitä kirjoittamiasi artikkeleita aivan kuten sovittiin.
Rauti kirjoitti:Ehkä se on tolla 60hp 1600CC koneella ihan riittävä tollaseen meikäläisen ajoon...
Jep, eiköhän se riitä. Tulet nauttimaan siitä varmasti! :P (BTW: Eikö tehokkain 1600 ccm -kone ole vain 54-heppainen?)

Avatar
Rauti
Viestit: 1103
Liittynyt: Ma 4.5.2009 14:16
Paikkakunta: Hollola

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Rauti » La 21.8.2010 21:06

emmä tiedä jossain ulkomaisella palstalla sanottii et toi 1302LS super beetlen 1600 moottori ois 60hp mut voin olla väärässäkin...

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 22.8.2010 0:35

Kävin 7. elokuuta Espoossa Oittaalla Fun in Fin -tapahtumassa 411:llä, koska mulla sattui olemaan korjaamokäynti siellä lähistöllä juuri samaan aikaan.
Kuva
Harvinaisten autojen rivistö. 411- ja K70-malleja vierivieressä.

Eräällä suljetulla alueella valvonnan alaisuudessa pääsin kokeilemaan auton menohaluja. Ja niitähän riitti.

Auto toimi muuten hienosti koko reissun ajan, mutta jarrut alkoivat kitisemään yhtäjaksoisesti. Tuntui myös siltä, että ne laahasivat melko voimakkaasti.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 22.8.2010 0:37

Viime viikolla tutkimme käsijarrujen toimintaa. Käsijarruvaijerit liikkuivat melko hyvin ruosteenirroitusaineen suihkuttelun jälkeen.

Pari tuntia kestäneen herkistämisen ja kenkien säätämisen jälkeen molemmat puolet alkoivat pitämään kunnolla. Eli en onneksi tarvitsekaan vielä tässä vaiheessa uusia jarruvaijereita. Mutta haluan toki ostaa sellaiset, jos jollakulla on sellaiset myynnissä!


Meidän piha näytti tällä viikolla jälleen aika hauskalta.
Kuva
Kupla, 411, Kupla, Golf

Kuvassa on tällä kertaa myös naapurin Tonin Urtsi-Kupla, jota hän koeajeli valmistautuen tämän yön Botniaringin Urhon Ajoihin.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 22.8.2010 0:46

Tällä viikolla olen yrittänyt vaihtaa puhkiruostunutta äänenvaimenninta, mutta eihän siitä ole tullut mitään. Mutterit ovat ruostuneet niin pahasti, ettei työkalut pysty niihin. Ostin Dremelin ja sain sillä nirhattua muutaman mutterin rikki, mutta pariin mutteriin työkaluilla ei yksinkertaisesti pääse käsiksi. Onkohan tämä niitä toimenpiteitä, jotka suositellaan tekemään koneen ollessa irrallaan? Ilmeisesti myös laturinhihna kannattaa vaihtaa koneen ollessa irti.

Avatar
Alis
Ylläpitäjä
Viestit: 926
Liittynyt: Ma 4.5.2009 18:18
Paikkakunta: OLA / Lahti
Viesti:

Re: Janin 411

Viesti Kirjoittaja Alis » Su 22.8.2010 0:54

Eilen klo 7.45: PIM POM!

Jani (herää ja menee avaamaan oven): ?
Naapurin Pekka: Huomenta. Ethän ollut nukkumassa?
Jani: Olin.
Pekka: Ajattelin tässä, että eikös ruvettaisi laittamaan Volkkarin jarruja kuntoon? Mulla olisi hyvä inspiraatio...
Jani: Öööö... No joo, voitaisihan niitä katsoa....
Pekka: Olisiko vaikka yhdeksältä hyvä aika? Iltapäivällä alkaa varmaan satamaan.
Jani: Niin, mä ajattelin vielä nukkua. On aika paljon univelkaa. Miten olisi kymmeneltä?
Pekka: No joo, aletaan kymmeneltä laittamaan sitä kuntoon.

Kympiltä sitten ovikello soi, kun olin juuri saanut haalarit päälle, varaosat keräiltyä ja etsiskeltyä tarvittavat työkalupakit lähemmäksi ulko-ovea. Pekka oli kantanut auton eteen valmiiksi vaikka mitä omia työkalujaan ja rakentanut vanerista ja pyykkitelineestä työtason. :!:

On tosi hienoa, että minut tullaan kirjaimellisesti hakemaan kotoa projektini kimppuun, sillä vain tekemällä hommat etenevät. En tunne ketään muuta, jolla olisi yhtä innokkaita ja avuliaita naapureita, jotka kaiken lisäksi myös tietävät mitä tekevät. :)


Irroitimme 411:n molemmat etujarrusatulat ja purimme ne. Olin saanut hankittua Motonetistä uudet jarrumännät ja jarrujen tiivistesarjat. Yhdet tiivisteet Ari ja Pekka vaihtoivatkin jo heinäkuussa, joten niiden kanssa piti olla varovainen, sillä mulla oli enää kolmet uudet tiivisteet. Irroitimme männät, hioimme sylintereiden huulilla olleet ruosteet pois huolellisesti ja uusimme tiivisteet sekä männät. Sen jälkeen kasasimme satulat ja asensimme ne takaisin paikalleen ja ilmasimme ne. Nyt jarrujen pitäisi olla priimakunnossa.

Sen jälkeen jatkoimme äänenvaimentimen irroittamisyrityksiä. Tutkimme, että pääsisikö ylempiin muttereihin käsiksi yläkautta, jos ensin irroitetaan jäähdytyspellit. Myös peltien irroittaminen osoittautui haastavaksi, sillä jäähdytyspuhaltimen haitarikumi ja öljyntäyttöputki sekä öljynmittatikun putki ovat edessä. Työskentelytilaa on toki monta senttiä, mutta helppo projekti tämä ei ole. Jossain vaiheessa ehdotin, että lyödään kamat takaisin nippuun ja siirrytään tämän osalta B-suunnitelmaan (siitä kerron myöhemmin).

Saimme käytettyä auton kanssa aikaa viitisen tuntia, tosin siihen sisältyi 5 minuutin kahvitauko.

Vastaa Viestiin