Janin 411
Re: Janin 411
Äänenvaimentimen tiimoilta täytyy siirtyä B-suunnitelmaan, eli toimittaa auto ja osat ammattilaisten käsittelyyn. Soitin tänään Kuplapajalle, mutta Jussilla taitaa olla aika kiirettä ensi viikonlopun Boxer Speed Dayn tiimoilta.
Re: Janin 411
Veimme Nelkun eilen Kuplapajalle ja tänään Jussi oli saanut äänenvaimentimen irti. Motonetissä olivat kuitenkin myyneet mulle yhden tiivisteen liian vähän lämmönvaihdinten ja vaimentimen väliin (1 tiiviste per puoli tarkoittaa yhteensä 2 kpl eikä yhteensä 1 kpl), joten kävin ostamassa tänään Motonetistä toisenkin tiivisteen ja viemässä sen Mäntsälään.
Pääsin vasta 10 minuuttia sitten kotiin, nimittäin paluumatka meni perseelleen: Pyörä hajosi moottoritielle n. 1 km Mäntsälä P -liittymästä Lahteen päin. Onneksi on Autoliiton AL-turva, johon sisältyy hinauspalvelu ja sijaisauto tai taksikyyti. Siinäpä sitten seisoskelin sateessa motarin varressa ja odottelin reilun tunnin verran hinausautoa...
Voimansiirto levisi, en tiedä menikö perä, kardaani vai peräti vaihdelaatikko, mutta ikävää rutinaa alkoi pitämään samaan aikaan, kun veto hävisi.
Pääsin vasta 10 minuuttia sitten kotiin, nimittäin paluumatka meni perseelleen: Pyörä hajosi moottoritielle n. 1 km Mäntsälä P -liittymästä Lahteen päin. Onneksi on Autoliiton AL-turva, johon sisältyy hinauspalvelu ja sijaisauto tai taksikyyti. Siinäpä sitten seisoskelin sateessa motarin varressa ja odottelin reilun tunnin verran hinausautoa...
Voimansiirto levisi, en tiedä menikö perä, kardaani vai peräti vaihdelaatikko, mutta ikävää rutinaa alkoi pitämään samaan aikaan, kun veto hävisi.
Re: Janin 411
Ei honda voi hajota =P nyt meni luotto keppivetosiin.... eli siis pidättäydyn ketjuissa?
ihan kesken vedon hajos? eli siis ei ohitus tms tilanteesas vaan ihan perus matka ajossa?
ihan kesken vedon hajos? eli siis ei ohitus tms tilanteesas vaan ihan perus matka ajossa?
Re: Janin 411
Jussi oli tosi nopea!
Nyt on Nelkkuun vaihdettu äänenvaimennin, häntäputki, laturin hihna ja kuskinpuolen vetonivelet (2 kpl) suojakumeineen. Kävimme Raisan kanssa hakemassa auton äsken takaisin kotiin. Nyt alkaa tuntua, että ei päivääkään ilman Mäntsälässä käyntiä... No, kyllähän siellä joutaa käydä, jos sen ansiosta alkaa hommat skulaamaan.
Hondaa en ole vielä ehtinyt tutkimaan yhtään. Hajoaminen tapahtui kevyen kiihdytyksen aikana, en siis vedättänyt rankasti. Vauhtia oli tuolloin n. 120 km/h. Mulla on epäilykseni hajoamisen syystä: aiemmin käyttämäni huoltoliike 'asiantuntevine' asentajineen.
Huomenna perjantaina jätän työt väliin ja lähden käymään Jyväskylän pohjoispuolella hakemassa trailerilla yhden 411:n varaosa-autoksi. Juuri muuhun siitä ei ilmeisesti olisikaan.
Paluumatkalla käyn hakemassa siirtokilvet, nimittäin viikonloppuna lähden käymään Kiikalassa korjauttamassa autoa. Huomasin muuten juuri, että samaan aikaan siellä on Boxer Speed Day -tapahtuma. Hauska sattuma, taidanpa käydä samalla sielläkin.
Sunnuntaina naapurin Toni ehtii toivottavasti hitsaamaan pienen palan 411:n pohjaan, jonka jälkeen pääsenkin alkuviikosta viemään autoa leimalle.
Nyt on Nelkkuun vaihdettu äänenvaimennin, häntäputki, laturin hihna ja kuskinpuolen vetonivelet (2 kpl) suojakumeineen. Kävimme Raisan kanssa hakemassa auton äsken takaisin kotiin. Nyt alkaa tuntua, että ei päivääkään ilman Mäntsälässä käyntiä... No, kyllähän siellä joutaa käydä, jos sen ansiosta alkaa hommat skulaamaan.
Hondaa en ole vielä ehtinyt tutkimaan yhtään. Hajoaminen tapahtui kevyen kiihdytyksen aikana, en siis vedättänyt rankasti. Vauhtia oli tuolloin n. 120 km/h. Mulla on epäilykseni hajoamisen syystä: aiemmin käyttämäni huoltoliike 'asiantuntevine' asentajineen.
Huomenna perjantaina jätän työt väliin ja lähden käymään Jyväskylän pohjoispuolella hakemassa trailerilla yhden 411:n varaosa-autoksi. Juuri muuhun siitä ei ilmeisesti olisikaan.
Paluumatkalla käyn hakemassa siirtokilvet, nimittäin viikonloppuna lähden käymään Kiikalassa korjauttamassa autoa. Huomasin muuten juuri, että samaan aikaan siellä on Boxer Speed Day -tapahtuma. Hauska sattuma, taidanpa käydä samalla sielläkin.
Sunnuntaina naapurin Toni ehtii toivottavasti hitsaamaan pienen palan 411:n pohjaan, jonka jälkeen pääsenkin alkuviikosta viemään autoa leimalle.
Re: Janin 411
Tänään tuli käytyä Laukaassa ostoksilla, kuten oli tarkoituskin. Uusin hankintani on siis ruiskukoneella varustettu VW 411 -71. En ehtinyt tutkimaan sitä yhtään, nimittäin traileri piti palauttaa nopeasti. Purin vauhdilla kuorman pois Miekkiön tallin pihaan ja huitaisin nopeasti Järvelään palauttamaan kärryä.
Kotipihassa olevaa Nelkkua tuli taas vähän ropailtua. Vaihdoin siihen uudet, tosi jämäkät, alipaineletkut. Nelkun virranjakajaan tulee 2 alipaineletkua. Molemmat tulevat vasemmanpuoleiselta kaasarilta eri kohdista ja tulevat jakajaan eri kohtiin, mutta toiminta lienee kutakuinkin sama, kuin Kuplassa yhdellä letkulla.(?)
Lisäksi vaihdoin molempiin kaasareihin kiihdytyspumpun kalvot.
Ja kävin tietysti kunnon koeajolla, sillä siirtotarroissa oli voimaa siihen tarkoitukseen.
Huomenna sitten Kiikalaan.
Kotipihassa olevaa Nelkkua tuli taas vähän ropailtua. Vaihdoin siihen uudet, tosi jämäkät, alipaineletkut. Nelkun virranjakajaan tulee 2 alipaineletkua. Molemmat tulevat vasemmanpuoleiselta kaasarilta eri kohdista ja tulevat jakajaan eri kohtiin, mutta toiminta lienee kutakuinkin sama, kuin Kuplassa yhdellä letkulla.(?)
Lisäksi vaihdoin molempiin kaasareihin kiihdytyspumpun kalvot.
Ja kävin tietysti kunnon koeajolla, sillä siirtotarroissa oli voimaa siihen tarkoitukseen.
Huomenna sitten Kiikalaan.
Re: Janin 411
Terveisiä Kiikalasta!
Kävimme Raisan kanssa ihmettelemässä vuoden viimeistä Boxer Speed Dayta. Nelkku toimi ihan kivasti, tosin se edelleen nytkyttelee satunnaisesti. Olen tullut siihen tulokseen, että jos ajaa pintakaasulla suurilla kierroksilla, niin vika ilmenee silloin. Toisin sanoin, jos ajaa tasaisesti, mutta liian pienellä vaihteella, niin aina välillä nytkähtelee.
Omasta mielestäni tämä viittaisi kaasarin jonkin piirin häiriöön tai sitten sähköpuoli ei pysy perässä isoilla kierroksilla. Ehkä enemmän epäilen bensapuolta, sillä kiihdyttäessä tai ajaessa pienemmillä kierroksilla tasakaasulla kone toimii.
Meidän auto oli tapahtuman ainoa Nelkku (tai ainakaan emme nähneet muita) ja se sai ansaittua huomiota. Ostin myös varamoottorin, niin siitä pääsee rakentamaan uutta konetta nykyisen tilalle varmuuden vuoksi. Eihän sitä tiedä, että missä kunnossa nykyinen kone on. Jäähdytyspellit ovat vähän kosteat, mutta lammikoita tai tippoja ei jää parkkipaikoille. Kyllä: Olen tarkistanut, että koneessa on öljyä!
Olenkohan muistanut kehua, miten vahva Raisa on? No nyt kerron varmuuden vuoksi. Kun muutama päivä sitten myin Kuplan koneen, niin kannoimme sen kahdestaan Raisan kanssa kymmenen metrin matkan yhtäsoittoa auton peräkonttiin, eikä se ollut edes hankalaa. Joo, Kuplan konehan on kevyt.
Mutta tänään päästyämme reissusta Miekkiön hallille, nostimme 411:n koneen kahdestaan Nelkun takapenkki-syvennyksestä takakonttiin ja siitä sitten hallin lattialle Caddyn taakse. Eikä taaskaan tuottanut ongelmia!
Kävimme Raisan kanssa ihmettelemässä vuoden viimeistä Boxer Speed Dayta. Nelkku toimi ihan kivasti, tosin se edelleen nytkyttelee satunnaisesti. Olen tullut siihen tulokseen, että jos ajaa pintakaasulla suurilla kierroksilla, niin vika ilmenee silloin. Toisin sanoin, jos ajaa tasaisesti, mutta liian pienellä vaihteella, niin aina välillä nytkähtelee.
Omasta mielestäni tämä viittaisi kaasarin jonkin piirin häiriöön tai sitten sähköpuoli ei pysy perässä isoilla kierroksilla. Ehkä enemmän epäilen bensapuolta, sillä kiihdyttäessä tai ajaessa pienemmillä kierroksilla tasakaasulla kone toimii.
Meidän auto oli tapahtuman ainoa Nelkku (tai ainakaan emme nähneet muita) ja se sai ansaittua huomiota. Ostin myös varamoottorin, niin siitä pääsee rakentamaan uutta konetta nykyisen tilalle varmuuden vuoksi. Eihän sitä tiedä, että missä kunnossa nykyinen kone on. Jäähdytyspellit ovat vähän kosteat, mutta lammikoita tai tippoja ei jää parkkipaikoille. Kyllä: Olen tarkistanut, että koneessa on öljyä!
Olenkohan muistanut kehua, miten vahva Raisa on? No nyt kerron varmuuden vuoksi. Kun muutama päivä sitten myin Kuplan koneen, niin kannoimme sen kahdestaan Raisan kanssa kymmenen metrin matkan yhtäsoittoa auton peräkonttiin, eikä se ollut edes hankalaa. Joo, Kuplan konehan on kevyt.
Mutta tänään päästyämme reissusta Miekkiön hallille, nostimme 411:n koneen kahdestaan Nelkun takapenkki-syvennyksestä takakonttiin ja siitä sitten hallin lattialle Caddyn taakse. Eikä taaskaan tuottanut ongelmia!
Re: Janin 411
Eilen puuhastelin pissapojan kanssa. Jostain syystä säiliönkorkki ei meinaa toimia. Otin tilapäisesti Kuplan säiliön korkkeineen Nelkkuun ja nyt toimii pissapoikakin.
Naapurin Toni hitsasi Matin tallilla pohjaan pienen palan. Enää ei ole ruostereikiä pohjassa.
Ja äsken kävin katsastuksessa. Tulos:
Eli leima tuli ilman mitään huomautuksia ja auto on nyt rekisteröity!
Naapurin Toni hitsasi Matin tallilla pohjaan pienen palan. Enää ei ole ruostereikiä pohjassa.
Ja äsken kävin katsastuksessa. Tulos:
Eli leima tuli ilman mitään huomautuksia ja auto on nyt rekisteröity!
Re: Janin 411
hieno homma. Nyt voisit sit tulla mun avuks tallille niinku puhuttii mut Kupla onkin jo kerenny lähteä
Hyviä ja turvallisia kilometrejä ja toivottavasti saat vielä kuplan talvikuntoon ja uusi moottori on luotettava!
Hyviä ja turvallisia kilometrejä ja toivottavasti saat vielä kuplan talvikuntoon ja uusi moottori on luotettava!
Re: Janin 411
Hupsista vaan ja kiitos!Rauti kirjoitti:Nyt voisit sit tulla mun avuks tallille niinku puhuttii mut Kupla onkin jo kerenny lähteä
Hyviä ja turvallisia kilometrejä ja toivottavasti saat vielä kuplan talvikuntoon ja uusi moottori on luotettava!
Nelkut vierekkäin:
Re: Janin 411
Naapurin Pekka oli kirjoitellut ylös Nelkkuun tähän mennessä tehdyt työt, jotka olivat hänen tiedossaan. Eilen hän näytti listaa mulle ja kirjoittelin tiedot itsellekin ylös.
Suurin osa hommista on tehty kotipihassa hiekkaparkkipaikalla. Vain äänenvaimennin häntäputkineen, laturinhihna ja vetonivelet suojakumeineen on vaihdettu Kuplapajalla Mäntsälässä.
- etujarrumäntien (4 kpl) uusiminen
- etujarrusylintereiden (4 kpl) puhdistus ja pesu
- etujarrusylintereiden (4 kpl) sylinteritiivisteet
- etujarrusylintereiden (4 kpl) suojakumit
- etujarrupalojen (4 kpl) uusiminen
- takajarrusylintereiden (2 kpl) uusiminen
- jarrupääsylinterin korjaussarja (5 osaa)
- kytkinpääsylinterin korjaussarja (5 osaa)
- jarru- ja kytkinnesteet vaihdettu (n. 1,5 litraa)
- sytytyspuola uusittu
- kondensaattori uusittu
- katkojankärjet uusittu (2 kertaa)
- sytytystulpat (4 kpl) uusittu
- sytytysjohdot (5 kpl) uusittu
- kaasuttimen kannentiiviste (2 kpl) uusittu
- kaasuttimen laipantiiviste (2 kpl) uusittu
- kaasuttimen neulaventtiili (2 kpl) uusittu
- kaasuttimien kohokammiot ja kanavat puhdistettu (5 kertaa)
- kaasuttimen magneettiventtiilit (2 kpl) puhdistettu (4 kertaa)
- akku uusittu
- laturinhihna uusittu (Kuplapaja)
- vetoakselien nivelet (2 kpl) uusittu kuljettajan puolelle (Kuplapaja)
- vetoakselien nivelten suojakumit (2 kpl) uusittu kuljettajan puolelle (Kuplapaja)
- äänenvaimennin ja häntäputki uusittu (Kuplapaja)
- bensiinitankin puhdistus ja huuhtelu (n. 150 litraa bensiiniä)
- kaikkien bensaletkujen uusiminen tankilta moottorille
- öljyt vaihdettu moottoriin ja vaihteistoon (2 kertaa)
- Fram HP-1 -öljynsuodatin uusittu (2 kertaa)
- ilmansuodatin pesty ja suodattimen öljyt vaihdettu
- polttoaineensuodatin uusittu (2 kertaa)
- öljynpaineanturi uusittu
- käsijarrun herkistys
- tuulilasinpyyhkijän sulat (2 kpl) uusittu
- kaikki ajo- ja takavalojen sekä vilkkujen polttimot uusittu (16 kpl)
- mittarivaloja uusittu (3 kpl)
- kojetaulun johtojen liitoksia parannettu abico-liittimillä (14 kpl)
- virranjakajan pyörijä uusittu
- alipainesäätimen letkut (2 kpl) uusittu
- kuljettajan puolelle pohjaan hitsattu pieni pala uutta peltiä
Klemmareita, ruuveja ja pultteja en tähän kirjannut, ne mukaanlukien osia on kuulemma vaihdettu jo pitkälti yli 100 kpl.
Suurin osa hommista on tehty kotipihassa hiekkaparkkipaikalla. Vain äänenvaimennin häntäputkineen, laturinhihna ja vetonivelet suojakumeineen on vaihdettu Kuplapajalla Mäntsälässä.
- etujarrumäntien (4 kpl) uusiminen
- etujarrusylintereiden (4 kpl) puhdistus ja pesu
- etujarrusylintereiden (4 kpl) sylinteritiivisteet
- etujarrusylintereiden (4 kpl) suojakumit
- etujarrupalojen (4 kpl) uusiminen
- takajarrusylintereiden (2 kpl) uusiminen
- jarrupääsylinterin korjaussarja (5 osaa)
- kytkinpääsylinterin korjaussarja (5 osaa)
- jarru- ja kytkinnesteet vaihdettu (n. 1,5 litraa)
- sytytyspuola uusittu
- kondensaattori uusittu
- katkojankärjet uusittu (2 kertaa)
- sytytystulpat (4 kpl) uusittu
- sytytysjohdot (5 kpl) uusittu
- kaasuttimen kannentiiviste (2 kpl) uusittu
- kaasuttimen laipantiiviste (2 kpl) uusittu
- kaasuttimen neulaventtiili (2 kpl) uusittu
- kaasuttimien kohokammiot ja kanavat puhdistettu (5 kertaa)
- kaasuttimen magneettiventtiilit (2 kpl) puhdistettu (4 kertaa)
- akku uusittu
- laturinhihna uusittu (Kuplapaja)
- vetoakselien nivelet (2 kpl) uusittu kuljettajan puolelle (Kuplapaja)
- vetoakselien nivelten suojakumit (2 kpl) uusittu kuljettajan puolelle (Kuplapaja)
- äänenvaimennin ja häntäputki uusittu (Kuplapaja)
- bensiinitankin puhdistus ja huuhtelu (n. 150 litraa bensiiniä)
- kaikkien bensaletkujen uusiminen tankilta moottorille
- öljyt vaihdettu moottoriin ja vaihteistoon (2 kertaa)
- Fram HP-1 -öljynsuodatin uusittu (2 kertaa)
- ilmansuodatin pesty ja suodattimen öljyt vaihdettu
- polttoaineensuodatin uusittu (2 kertaa)
- öljynpaineanturi uusittu
- käsijarrun herkistys
- tuulilasinpyyhkijän sulat (2 kpl) uusittu
- kaikki ajo- ja takavalojen sekä vilkkujen polttimot uusittu (16 kpl)
- mittarivaloja uusittu (3 kpl)
- kojetaulun johtojen liitoksia parannettu abico-liittimillä (14 kpl)
- virranjakajan pyörijä uusittu
- alipainesäätimen letkut (2 kpl) uusittu
- kuljettajan puolelle pohjaan hitsattu pieni pala uutta peltiä
Klemmareita, ruuveja ja pultteja en tähän kirjannut, ne mukaanlukien osia on kuulemma vaihdettu jo pitkälti yli 100 kpl.
Re: Janin 411
Nyt ei kuulu hyvää Nelkulle! Suihkuttelin eilen kaasareihin puhdistusspraytä ja samalla ihmettelin epätasaisia imuääniä. Kuskinpuoleisesta kaasarista ei kuulu juuri mitään.
Kun kokeilin kädellä tukkia imuaukkoa, niin sain asiaan varmistuksen. Kuskinpuoleisen kaasarin saa tukkia kokonaan, eikä kone ala hyytymään. Kun toisen puolen kaasarin tukkii, kone sammuu välittömästi. Yritin löytää starttisprayllä mahdollisen imuvuodon, mutta sellaista ei vaikuttaisi olevan.
Käyn tänään ostamassa puristusmittarin ja illalla selviää onko kyse kuitenkin imuvuodosta vai jostain vakavammasta.
Kun kokeilin kädellä tukkia imuaukkoa, niin sain asiaan varmistuksen. Kuskinpuoleisen kaasarin saa tukkia kokonaan, eikä kone ala hyytymään. Kun toisen puolen kaasarin tukkii, kone sammuu välittömästi. Yritin löytää starttisprayllä mahdollisen imuvuodon, mutta sellaista ei vaikuttaisi olevan.
Käyn tänään ostamassa puristusmittarin ja illalla selviää onko kyse kuitenkin imuvuodosta vai jostain vakavammasta.
Re: Janin 411
samaan hintaan mitä menny osiin ja aikaan niin ois saanu jo valmiin pelin
oot kyllä paljon vaihtanut ja tehnyt hommia pitää hattua nostaa!
oot kyllä paljon vaihtanut ja tehnyt hommia pitää hattua nostaa!
- redbuggy-69
- Tapahtumavastaava ja ylläpitäjä
- Viestit: 489
- Liittynyt: Su 13.9.2009 11:49
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Re: Janin 411
On kyllä säntillisesti pidetty kirjaa pienemmistäkin huolloista..
Finnish VW Association of Lahti Region Chamber of Association
Information and Event Manager
Information and Event Manager
Re: Janin 411
Pekka on tarkka mies.redbuggy-69 kirjoitti:On kyllä säntillisesti pidetty kirjaa pienemmistäkin huolloista..
Itsekin yllätyin, että kahdessa kuukaudessa on tullut tehtyä noin paljon ja vaihdettua osia tuollainen läjä.
Re: Janin 411
Eilen sain mitattua puristuspaineet.Alis kirjoitti:Kun kokeilin kädellä tukkia imuaukkoa, niin sain asiaan varmistuksen. Kuskinpuoleisen kaasarin saa tukkia kokonaan, eikä kone ala hyytymään. Kun toisen puolen kaasarin tukkii, kone sammuu välittömästi. Yritin löytää starttisprayllä mahdollisen imuvuodon, mutta sellaista ei vaikuttaisi olevan.
Sylinteri nro 1: 7,9 bar
Sylinteri nro 2: 7,9 bar
Sylinteri nro 3: 7,7 bar
Sylinteri nro 4: 8,6 bar
Arvot ovat hienosti ohjearvojen sisällä. Heitto on enimmillään 0,9 bar.
Kaikki sytytystulpat näyttivät keskenään samanlaisilta.
Askartelin tiivistepaperista kuskinpuoleisen kaasarin ja imusarjan välille uuden tiivisteen. Voi olla, että kyse on harhasta, mutta aivan kuin kaasarista tuleva imu olisi vähän parantunut, vaikkei vielä ole läheskään toisen tasolla.
Rekisterikilpien kiinnitys ei ollut helppo urakka, sillä en halunnut tehdä autoon uusia reikiä ja vanhat olivat aivan liian lähellä toisiaan. Uusissa mustapohjaisissa kilvissä kiinnitysreiät ovat nimittäin aivan kilven päissä. Motonetissä oli myynnissä kilventaustalevyjä. Toisessa mallissa luki sen olevan EU-kilvelle ja toisessa asiaa ei oltu eritelty. Ostin siis EI-EU-pohjan, mutta sekään ei soveltunut.
Taivuttelin siis illalla pellistä sopivat tilapäiset kilvenkiinnikkeet ja nyt on kilvet kiinni oikeilla paikoillaan.